Bråk eller lek?
Hej,
Jag har skaffat en liten kompis till min katt för två veckor sedan. Min stora hane är 10mån och kastrerad. Den lilla är 14 veckor nu.
Min stora blev inte speciellt arg när lillen kom hem, han luktade på honom men verkade inte bry sig så mycket. Men nu sista veckan har han varit på den lilla väldigt mycket.
Dem sover tillsammans ibland och dem leker med varandra, oftast jagar min strora den lilla men ibland är det tvärtom.
Nu till det jag undrar över, min stora har börjat bita den lilla väldigt mycket. Han kan gå fram helt oprovocerat då den lilla sover och bita honom i halsen och över hela kroppen. Den lilla sparkas och biter tillbaks och försöker komma loss.
Jag har läst mycket att man aldrig ska gå emellan och att den äldre katten uppfostrar den lilla. Men han går ju fram ovh börjar bita honom när han sover? Min stora går runt och jamar högt och viftar på svansen sen går han fram och biter den lilla.
Ska man aldrig gå emellan?
Tacksam för svar.
Mvh
Det är jättesvårt att veta utan att ha sett situationen, men visst får du gå emellan! Om du tror att någon av katterna far illa ska du självklart gå emellan. En katt som trycks ner för mycket kan bli osäker och otrygg.
Av det du beskriver tycker jag att dina katter redan kommer väldigt bra överens. Att den store biter den lille är bara ett kontakt/lek-beteende blandat med ett naturligt behov av att visa sin dominans.
Om han stör den lille för mycket när han verkligen bara vill sova kan du såklart avleda honom, men så mycket som möjligt bör man låta dem hanteras varandras beteenden själva.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu är jag inte ett dugg säker, och du kan säkert få bättre svar från andra så jag berättar bara hur jag gör.
Mina katter är bröder och de leker emellanåt ganska hårt med varandra, men eftersom Spencer är några kilon större än Elmer går jag helst in och avbryter när det går så långt att Elmer skriker. Det händer väl någon gång i månaden och jag vet inte om det är rätt att göra, men hellre att jag avbryter än att någon blir ordentligt biten/riven. Elmer är iofs en väldigt pratig katt, så jag vet inte om han bara skriker för att eller att han faktiskt får nog, eller om han är just allmänt högljudd. För annars är Spencer den sävliga lugna och Elmer min tok. Inte har jag märkt att deras relation påverkats av att jag går mellan när de leker för hårt, men jag kanske gör helt fel.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Att gå in och avleda skadar aldrig. Det kan tvärtom vara väldigt bra för att "svalna av" situationen. Om två katter faktiskt börjar slåss på allvar kan det vara jättesvårt att få dem sams igen. Så att avleda med en vissling, en leksak, lite godis kastad på golvet eller vad som helst skadar inte utan kan bryta en negativ spiral.
Ju mer man lär känna sina katter och lär sig tolka katternas beteende ju bättre vet man om man behöver gå in och avleda men jag säger alltid att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Om katterna har en konflikt skadar det inte att bryta och låta dem ta paus. Det är ingenting som riskerar att eskalera konflikten. Är det bara lek skadar det ju inte heller att avbryta om man är osäker. Katternas roliga avbryts en stund, men det är ju ingenting de tar skada av.
I början så "attackerade" min äldre katt kattungen också helt oprovocerat så han skrek (och ja, de sov också tillsammans), och då gick vi alltid mellan. Nu har lillen växt till sig lite och kan lättare försvara sig, samtidigt som den store börjat förstå lillkattens gränser, och nu lekbråkar de varje dag utan att vi måste "ingripa". Ibland kan den stora fortfarande vara lite hårdhänt men då håller vi den äldre katten i sådär tre sekunder så lillkatten kommer ur hans grepp, sen börjar de leka igen.
Vet inte varför man inte skulle göra detta. Jag tror båda är på det klara med vem av dem som bestämmer…
Tack så mycket för alla råd :)
Har läst runt och sett många som skrivit att man absolut inte ska gå emellan, men jag har inte kunnat låta bli ibland. Jag brukar oftast avleda min stora med lek eller något.
Jag läste även att om man gör det så kan katterna bli riktigt osams i framtiden och att den äldsta kan ha svårt att visa vem som bestämmer och även att min och hans relation kan bli skadad om jag gå emellan då han uppfostrar, och tar bort honom.
Men då är det alltså ingen fara om jag går emellan när det blir fört hårt?
Nej, det är ingen fara att gå emellan. Det kommer inte utlösa några slagsmål. Nu hamnar väl sällan en vuxen katt hamnar i slagsmål med en kattunge men en kattunge kan mycket väl bli rädd och otrygg av att bli allt för omilt behandlad och att inte kunna ta sig undan. Får man en rädd och otrygg kattunge borgar det för problem i framtiden.