Orijen, mängd mat...?
Jag har två katter som jag ger torrfodret Orijen till. De får även blötmat (Mjau tetra) på helger.
Iaf, det går åt ungefär en 2½ kilos påse Orijen i månaden. Låter det rimligt? För mycket? För lite?
Honkatten är bastant (inte fet utan grov i kroppen) har en liten hängbuk, inte full i fett utan ganska tunn i sig (har läst att detta inte har något med övervikt att göra? Rätta mig gärna om jag har fel, vill inte ha en överviktig katt) och hankatten är slank utan ett uns fett på kroppen.
Någon som kan ge mig lite riktlinjer? Kanske någon annan som ger Orijen?
Just ja, de har fri tillgång till det, dygnet runt, och ena katten är 1 år och 2 månader och den andra är 1 år och 8 månader
Eller ska jag bara låta det ha sin gilla gång så länge de inte blir överviktiga? :)
Ge dem fri tillgång. Orijen är ett kvalitetsfoder med mycket protein och fett, och de flesta håller vikten bra på det. Väg dem 1 gång i månaden och håll koll att de inte går upp i vikt.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
http://www.orijen.se/catutfodr.html
Om katterna väger 3 kilo ska de äta ungefär 45 gram torrfoder per dag, vilket blir 90 gram tillsammans och därmed 2700 gram (2,7 kg) per månad. Det låter därmed alldeles lagom med 2,5 kilo torrisar per månad.
Om katterna väger mindre än 3 kilo bör de äta lite mindre.
Sen beror det på hur mycket blötmat de äter också, såklart, men jag tycker det låter väldigt rimligt i alla fall!
#2 Orijens fodertabell är lite väl tilltagen i mängder, de flesta behöver inte så mycket som står på påsen, så väger dessa katter över 3kg så är det ungefär som det brukar vara. Så det låter rimligt i mina öron med.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack för svaren, då låter det bra med att det går en påse i månaden.
Båda katterna väger över 3 kilo, det vet jag sedan tidigare. Honkatten väger nog över 4 nu. :)