Ni sätter reglerna!
Okej, jag hade ändå tänkt kolla igenom skrivreglerna här på sajten, men av anledning till denna tråd och denna tråd verkar missnöjet vara ganska stor på vissa håll.
Nu har ni chansen att sätta reglerna själva, så ska jag kolla igenom dem och försöka tillmötesgå dem så långt det är möjligt.
Vad ska vara tillåtet att prata om? Vad ska förbjudas att diskuteras?
Hur ska vi behandla varandra och vart ska gränserna sättas för vad som räknas som ett påhopp?
#1 Det är ingen dum idé men samtidigt borde man som vuxna människor kunna acceptera varandras åsikter?
#2 Åsikter?
"Min katt har fått ungar, vad gör jag..?"
"Det är en utekatt, det bor inga hankatter här, men hon rymde och vart dräktig"
"Bara för att det inte är en fin raskatt med papper så tycker ni att det är skit"
Njae.. åsikter, snarare människor med en tvär syn.
Jag har upplevt att det inte spelar någon roll om man är trevlig eller ej…
De som fått sin söta kull huskatter under sängen utan mattes vetskap reagerar på minsta lilla..
Och det är ett Stort problem - När man gör någon dumt som bidrar till problemet.. Ska vi inte få dem att inse allvaret istället för att linda in det och gulla med folk..?
Man behöver bara fråga vilken ras det är, eller vad syftet med aveln är så är tjafset igång..
Det gäller båda sidor, även om jag kan vara hur otrevlig som helst när det kommer till vissa saker. Mest för att jag många gånger vart vuxen och pratat snällt.. Sen har det inte hjälpt ett skit..
Men så fort man faktiskt talar om med bestämd ton, DÅ trillar poletten ner..
Jag tycker att huskattavelifokus är en jättebra ide..
Jag vill inte få ont i magen så fort man kikar in här..
Det har inte med kommentarerna i tråden att göra, utan om rubriken oftast..
Men nu var detta en tråd till för vilka regler vi ska ha här på sajten. Denna tråd är inte tänkt för att fortsätta gnata om huskattsavelns vara eller inte vara.
Sedan, så vill någon starta en avelssajt för huskatter så är det isådanfall iFokus killarna man får vända sig till för att spinna vidare på den idén, det är inget som har med skrivreglerna på aktter.ifokus att göra.
#3 Alltså, jag förstår dig men det är verkligen supermånga som inte förstår! De som inte kan ta in informationen förstår jag mig ärligt talat inte på men det finns även de som inte vet, som inte förstår och som inte vill lyssna för att det "är något som har tagit upp på ett forum "bara". Förstår du? Om man kan nå ut till alla så kanske det löser sig någon gång men jag tror inte det gör det genom att kasta skit på varandra flera gånger dagligen i olika trådar. Verkligen inte!
#4 Stödjer KatteriFokus huskattaveln?
Om jag frågar så då..?
Tänkte nämligen att ett sådant förbud kan göra stämningen bättre - och därmed starta ett egen iFokus för de som orkar med dessa diskussioner..
Egentligen struntar jag nog i vilket..
Den senaste tiden har sajten gått ner sig ordentligt..
Tyvärr..
Ja jag säger såhär, sajten blir vad man gör den till, och det finns ingen sajt utan sina medlemmar, så det är väl upp till var oc en vad man vill bidra med.
Sajten är för alla katter, oavsett om man har huskatt eller inte, katt som katt. Vad jag personligen anser är inte relevant i detta fallet.
#7 Själv anser jag att vill man bli av med problemet så gör man sig av med det..
Uppenbarligen Kan man inte prata om huskattavel på ett vettigt sätt här inne..
Och om alla som tjaffsar och är emot huskattavel här inne kommer väl sajten stöpa i backen..?
De som är för huskattaveln här väl redan slutat här inne p.g.a. av alla påhopp, och vi som är emot den vill inte se mer trådar..
Så då ska alltså allt som har med avel och genetik inte tillåtas att diskuteras alltså?
#9 Visst inte - Men vad har avel med
"Min katt födde kattungar igår, hon är en 2-årig utekatt" - att göra?
Gör då ett låst inlägg med alla info om seriös avel.
Genetik, tester, koll bak i linjer, sjukdomar och hur de ärvs m.m.
Så kan de snällt läsa om hur de ska göra när Missan fick sina ungar och matte inte har en susning om vad de behöver..
För jag personligen skulle ALDRIG sätta en katt till världen om jag inte hade STENKOLL på linjer..
Men men, nog om mitt hat för huskattaveln och dessa människor som stödjer den..
Jag lämnar troligtvis sajten då jag misstänker att stämningen kommer vara densamma.. P.g.a. vissa ämnen.
Om vi vänder på steken, och huskattsavlarna tycker att alla som föder upp raskatter kan hålla sig på respektive rassajt med sina frågor, tycker du då att det är rätt att förbjuda allt prat om raskattsavel?
Eftersom sajten riktar in sig på alla katter, gäller även samma regler för alla medlemmar.
Jag tror att det vore jättebra med en artikel om seriös avel som man kan hänvisa till när frågan dyker upp. Där det finns info om nackdelarna med huskattsavel, alternativen som att vara jourhem åt kattfamilj och om alla tester m.m. som behöver göras om man ändå bestämmer sig för att avla, hur viktigt det är med avmaskning, vaccinering, försäkring och kastrering av ungarna och information om fördelarna med kastrering.
Om personen sedan har fler frågor kan de skriva i forumet igen, så kanske debatten blir lite lättare då personen har fått all information på ett mer sakligt sätt. Det blir ju gärna lite sämre formuleringar och hätsk stämning i de här trådarna när många blir upprörda. I flera fall tar nog TS åt sig ganska mycket, och om det är någon som inte kan så mycket om kattavel så är risken att de inte tar till sig informationen som de får utan bara börjar säga emot istället. Tror inte på ett förbud om att prata om huskattsaveln, det är viktigt att informera om problemet och det är många som inte vet hur huskatternas situation ser ut.
#11 Tycker inte man kan jämföra raskattavel med huskattavel. Det är en jäkla skillnad även om det finns de som är seriösa i sin huskattuppfödnning.
#12 Det var nog den bästa idén som kommit fram hittills! Att förbjuda prat om huskatteavel men inte raskattavel, är ju bara löjligt.
#12 Instämmer!
Huskattsavel har ingenting med avel och genetik att göra. Skulle vara trevligt med ett eget huskattsavelforum för de som nu prompt anser att deras katter finns det plats för =)
Sen i feminsimens sverige så undrar jag som kille varför det inte finns manliga Medarbetare?
Jag är van med it-forum där majoriteten är killar och där fungerar det väldigt bra oftast. På en del forum så spårar det kanske ut ibland men det styrs annorlunda helt enkelt.
Sen vore det bra med två versioner av huskattsavelartiklar en som allmänt informerar samt en som tar upp fakta och huskattsavelsproblematiken. Så kan vi som medlemmar helt enkelt bara skriva in länken till respektive som vi anser bör läsas. En För - En emot =)
(Kanske redan finns iofs har inte brytt mig att söka *ler*)
/Fridaybrew
Manliga Medarbetare, menar du just på denna sajt eller på iFokus överlag?
Jag har alltid haft som policy att aldrig ge mig in i disskussioner som spårar ur. Det är standard-forum-hyffs och vett att inte lägga mer bränsle på sådana eldar
Ibland måste man oxå vara överdrivet trevlig för att folk inte ska misstolka det man skriver. Det kan kännas lite löjligt men det lönar sig i längden.
Jag ser varje insikt hos en trådstartare som en vinst. Varje gång en okunnig kattägare tar till sig de råd som ges så jublar jag innuti.
Jag finns här på forumet endast i det syftet - att informera och omvända på ett positivt sätt. Om fler skulle följa mitt exempel skulle det bli mycket trevligare här inne.
Ut-bilda istället för att Ut-peka! (Så har det stått på min profilsida länge nu.)
Tänk om fler resonerade så, vad långt vi skulle komma då :)
När jag började skriva här för ca 2 år sen så var det ganska trevligt här. Jag kom hit som okunnig katt-älskare och fick goda råd vid mitt kattköp. Sen spårade forumet ut i ett jättegräl och sen var det nästan tyst i några månader.
Under den tiden det var tyst så satte jag mig ner och funderade hur forumet skulle kunna bli bättre. Jag anmälde tom.intresse att ta över som Sajtvärd en kort tid då sajtvärden som fanns då inte hade tid över för sajten.
Jag tog inspiration från de största forumen på nätet och skrev ner lite forumregler i ett dokument som jag sparade på min dator. Jag sökte upp den filen nu igen när denna tråd startades.
Den är inte färdig men jag kan försöka skriva klart reglerna när jag har tid och lägga ut dokumentet som ett förslag. (Eller skicka till Imasy kanske.)
Om jag har tid dvs. Har precis fått ett jobb.
Du får mer än gärna skicka över det du skrivit när du har tid :)
Kanske har vi varit för slappa här inne? Kanske galoscherna borde stampas ner både hårdare och oftare med konsekvenser?
Tycker mig ofta se att våra varningar och tillsägelser ute i trådarna ofta ignoreras. Tycker det är synd om det ska gå så långt, då jag tror på att man ska kunna hålla en öppen diskussion med hög toleransnivå.
#17 här på denna sajt =) Dock misstänker jag ändå en viss överrepresenatation av kvinnliga Medarbetare på siten generellt men har inte ngt som stödjer den uppfattningen bara en känsla jag har (vore skoj om någon som har siffror på det länkar så jag vet senare *ler*). Iom att känslor far högt o lågt häromkring just nu så kanske det är påpassligt att nämna att jag inte har något emot det faktumet. Dock är balans bäst oftast =)
Alla Medarbetare är bra Medarbetare o bidrar med sitt =) (lika bra att skriva det lol)
/Fridaybrew
Om jag inte minns helt fel tror jag att LeffeD har varit Medarbetare här tidigare, men det var för min tid.
Att det blivit mestadels kvinnliga medarb tror jag kan ha mycket att göra med att majoriteten bland medlemmar är kvinnor. Och de som är Medarbetare är valda efter deras egenskaper de kan bidra med. Och då finns det ju bara kvinnor att tillgå ;)
Nej, skämt å sido, hade vi fler manliga aktiva medlemmar på sajten hade det varit lika stor möjlighet att de varit medarb, så det har inget med könsfavorisering att göra ;)
#23 Fullt medveten om att det är mer avsaknaden av män och inte favoriserande som ligger bakom det faktumet, men tyckte det var ändå värt en lite belysning på den punkten iaf. Jag hittade inte någon statistik tyvärr inte ens på medarbetarsidan (ok jag är Medarbetare på annan site lol). Owell jag är nöjd med svaret iaf! thx
Men jag tror att en separat site för huskatter/avel vore ett bra komplement till dagens utbud.
/Fridaybrew

jag hade varit glad om personliga påhopp såsom "du är en idiot", som över huvud taget inte har med katter att göra alls, kunde hålla sig inne i skrivarens huvud och aldrig ta vägen mot tangentbordet genom fingrarna… men den regeln finns väl redan… och helt ärligt kan jag räkna upp ett gäng personer som lagt ner tanken på huskattsavel helt och hållet efter trevligt bemötande på den här sidan. och Rom byggdes ju som känt inte på en dag mina kära vänner.
att man håller på med hitterkatter är ingen ursäkt att bete sig som en neandertalare. har på senaste tid sett väldigt mycket i stil med "jag jobbar med hemlösa katter och därför har jag rätt att kalla dig både idiot och djurplågare." tycker det är både hemskt och tragiskt, framför allt när vissa klämmer ur sig de mest vidriga anklagelser till småtjejer(!!!!)/killar som är stolta och glada över sina kattungar! vissa verkar inte ha någon skam i kroppen. och när man försöker förklara att man tycker att tonen kan hållas på en trevlig nivå gaddar folk ihop sig och anklagar en för att vara för huskattsavel, för så länge som man inte är militant och sågar folk vid fotknölarna, gärna svär och använder sig av otäcka bilder på kattpizza med texten "dina kattungar" eller skriker "djurplågeri" så fort kattungarna inte har stamtavla ja, då är man huskattsälskare som säkert gömmer en kull i garderoben.
nej, Imasy, jag avundas dig inte det minsta, och förstår helt ärligt int ehur du orkar sätta dig här varenda dag. och att du ens har orken att låta folk här själva få bestämma vad vi ska ha för regler. det är beundransvärt! men att vi ska förbjuda huskattssnack här på tråden… hur fanken hade ni tänkt att det skulle funka?? och att gräva ner problemen och låtsas som de inte finns, jo visst, det har ju funkat alla andra gånger i historien…
i mitt fall är det inte huskattsungarna som får mig att må dåligt, det som gör mig illamående är det medlemsgarde som härjar på KiF och skiter i vem man är otrevlig mot. shit, komvux har säkert charmkurser, och det skulle behövas i vissa fall. nej, som det ser ut nu vill jag inte ha med den här sidan att göra, för jag blir alltid så fruktansvärt illa berörd när vuxna människor kör över barn, när det haglar fula ord och anklagelser och man snubblar in som en jäkla döv-blind elefant i varenda diskussion och beter sig som man vore fem och ungen bredvid har snott ens spade.
kattungar.ifokus.se kanske??
En sajt om kattungar, kattföräldrar och kattavel med information skrivet på "dagis-nivå" för de som inte vet något om katter eller föder upp huskattskullar helt ovetandes om de misstag som de begår.
Där moderatorn(sajtvärden) är hård på forumreglerna i varje tråd, slänger ut alla som bråkar och ger saklig och vänlig information.
#27 misstänker att ditt förslag (bra med förslag och ideer *ler*) blir som en miniatyrsite av denna med bara lite fler kattungebilder.
Oavsett lösning så utesluter inte ett forum ett annat, så jag ser inte problematik att det är "sopat" under mattan med ett separat huskattsifokus, ditt man kan länka folk som tror dom har raskatter utan stamtavlor och liknande blocket-knep-skatter.
/Fridaybrew
#28 Hmm.. sant.. vid vidare eftertanke så tror inte jag heller att ett 2:a forum löser problemet.
Vi på den här sajten måste lösa problemet här och inte bara skjuta det ifrån oss.
Nej, det är så sant, att problemet försvinner inte för att vi stoppar huvudet i sanden och förbjudet prat om huskattsavel här.
Förbjud inte vettiga åsikter, och hänvisa inte huskattsavel till ett eget forum. Det är här kunskapen finns. Om alla ska splittras och spridas ut på olika forum kommer aktiviteten minska och det blir svårare att få bra råd.
kanske skulle det hjälpa att vara hårdare på reglerna för att visa tydligt hur man får bete sig. Oavsett vad man har för fråga så har man rätt att få ett trevligt svar. Om det sedan är en hänvisning till en bra artikel eller ett långt egetskrivet svar spelar ingen roll.
Jag har aldrig haft katt förut, utan det blev så nu när jag blev sambo och min sambo hade katten redan innan. Jag undrar så klart en massa saker som min sambo kanske inte heller vet, och jag tänker inte gå runt och vara rädd för att fråga bara för att jag är okunnig.
Det jag försöker få fram är att jag tycker hårdare konsekvenser, enkla, tydliga och få regler vore bra. Och artiklar som tar upp det här otroligt känsliga (för vissa) med huskattsavel.
Ja hårdare regler ser det nog tyvärr tvunget att bli, och att påhopp och elaka kommentarer i framtiden kommer sluta med skrivförbud.
Kanske det är på tiden att införa tex tidsbegränsade skrivförbud, och efter 3 sådana avstängning för alltid?
#32 det tycker jag låter bra. Det behövs krafttag. Ingen ska behöva vara rädd för att ställa en fråga. Många här inne är otroligt kompetenta människor som har haft katt länge. Den kompetensen vill jag inte gå miste om bara för nått tjaffs om avel. Allt handlar ju inte om det.

#32: Bra idé. Jag tror också det är viktigt att personerna i fråga får en direkt tillsägelse så snart tråden börjar spåra ut, och inte bara en generell varning till alla om, att tonen ska vara vänligare.
# Håller med och tycker det är en bra idé. Har haft flera frågor jag velat ställa men undvikit p.g.a det oftast blir en massa kritik, tjaffs och påhoppl
Jag har i princip bara en sak att säga: fler regler brukar snarare stjälpa än hjälpa.
Svensk lag och allmänt hyfs ska vara allt som krävs. Moderatorer bör ha frihet att ingripa när det för dem anses vara befogat. Det innebär att moderatorerna får en oerhört tung och viktig uppgift så stämningen kommer då att hänga mycket på att moderatorerna är aktiva och kompetenta.
Har själv varit moderator på ett gäng olika forum och ju fler regler det blir, ju svårare blir det att agera som moderator. Man tror gärna att det blir tydligare för alla kring vad som är OK och inte, men till slut vet varken medlemmar eller moderatorer vad som gäller och moderatorerna och man hamnar ofta i en ond spiral då man bara skapar fler och fler regler… som till slut ingen orkar läsa. Inte ens moderatorerna.
# 36 Vad kan du då föreslå för att det skall bli bättre?
Håller med dig om att det borde räcka med allmänt hyfs men det har ju visat sig i åtskilliga trådar att det avsaknas många gånger.
Jag föreslår att medlemmar mer aktivt meddelar Medarbetare när det rasar iväg i trådar och att vi Medarbetare blir mer aktiva och lägger oss i tidigare än vi gör. Så att vi hinner göra brandgator innan hela skogen tagit eld.
Kan ärligt talat ta på mig att jag inte varit särskilt aktiv på sistone.
#38 Visst kan vi meddela Medarbetare när en tråd rasar iväg. Men risken är att dom kan bli överrösta av en massa PM från en massa medlemmar.
Att aktivt lägga sig i för att förhindra skogsbrand är jag rädd för kan skapa ännu större skogsbrand. Börjar folk tjoa om att det skall bli bättre "tonläge" finns risken att dom som försökt medla dras in bråket i stället och det slutar med okontrollerbar skogsbrand.
Har inte heller varit speciellt aktiv. Men sitter flera timmar och läser. Men vill inte delta i trådar där det bråkas, tjaffsas, pajkastas och i bland på gränsen till mobbing. Skapar inga egna trådar för att undvika att själv bli påhoppad.
Det som är så bra med "internetbränder" är att de är så lätta att släcka. Om medarbetarnas/sajtvärdens uppmaningar att sansa sig följs släcks skogsbranden genom att tråden blir låst (eller att bara enstaka inlägg raderas… skogsbränder brukar dock kräva låsning).
Antingen lär sig då folk att bete sig eller så drar de. Få ids vara kvar om deras provokationer och bråk ständigt dödas.
Att vi Medarbetare blir nermejade med PM är ett mindre problem.
# 40 Vi Medarbetare? Antar att det skall tolkas som att du är en av dom? Där gjorde man bort sig ha ha ha ha
Att låsa en tråd kan vara ett alternativ men gör ju då att den låses inte bara för dom som bråkar utan även för dom som seriöst vill diskutera. Vilket jag tror kan göra att många seriösa också drar.
Tror mer på en ordentlig varning, följs inte den så blir påföljden skrivförbud under en viss tid. På så vis slipper man bråk och dom som vill diskutera seriöst fortsätta.
Menar nu inte att allt skall bara vara plutti nuttigt….man skall kunna både ge och ta kritik. Konstruktiv är nyttigt och lärorikt. Men tjaffs, påhopp och oförskämdheter skapar bara försvarsställning och kan få många att må dåligt och kattägare som bett om råd slutar be och lär sig ingenting och vem drabbar det?

Jag tycker inte ni ska göra ett "huskatt" i fokus, jag och säkert många fler har både ras och huskatt!
Har bara huskatt men vill inte heller ha något "huskatt" i fokus. Många av dom som är kunniga här har raskatt. Skulle då vi som bara har huskatt behöva vända alla frågorna till det nya i fokus, inte be om råd, ställa frågor etc här, så skulle vi missa massor av kunskap.
Jag tycker att sajtvärden ska bestämma hur sajten ska se ut, vilka regler som ska gälla. Det är dennes sajt. Se på andra sajter, där är man gäster i deras "hem" och ska uppföra sig som sådan också.
Jepp, jag är Medarbetare.
Det må så vara attag kan bestämma "lite hur jag vill", men samtidigt så finns det ju ingen sajt utan aktiva medlemmar :)
Men det verkar iallafall i tråden som att vi har kommit fram till att fotan ska sättas ner lite oftare och hårdare? Var vi alla överrens om det iallafall? ;)
Ang. alla inlägg om huskattsavel som retar så många av er.
Väldigt många som har huskatt sitter inte och surfar på kattforum varje dag. Men plötsligt en dag märker de att katten ska få ungar och googlar, hittar hit och ber om råd. Det är väl bättre än att de struntar i katten och ungarna? Då kan ni väl försöka hjälpa dessa människor och deras katter istället för att skrämma iväg dem.
Att förbjuda dessa människor att be om hjälp förbättrar ingenting. Kanske leder det istället till fler dumpade ihoptejpade kartonger.
http://julialex.blogg.se
Mitt tips är att sluta svara på inlägg som provocerar. Hänvisa till en artikel eller liknande som finns och sedan är det nog.
Det går ju att börja så och så får vi se hur skutan styr vidare.
Håller med om att foten behöver sättas ner lite oftare och lite hårdare ibland.
håller med 48 att om det irriterar så man inte kan sansa sig hänvisa till artiklar.
Men jag förstår dock inte varför många tror att ett forum utesluter ett annat. Jag surfar runt på flera olika ifokussiter och har flera som rör katter. Så att man har huskatt och rasskatt o då inte har ett forum att vända sig till än sen, det är ju bara att kryssa i en ruta till och har fler inlägg att läsa = roligare. =)
/Fridaybrew
Mycket handlar om att trådar tillåts spåra ur och OT inlägg tillåts.
På många andra forum låses trådar som frångår ämnet eller när inlägg slutar att tillföra något nytt i disskussionen.
#51 Men varför ska man behöva ha olika forum för sina djur om man nu har (som jag) både ras, och huskatt?
KiF är ju faktiskt ett forum för katter. Då är det ett gemensamt forum för alla inom arten… Är det så att man vill hålla isär pratet om sina djur så finns det redan ett flertal raskatts-forum här på iFokus dit man kan vända sig 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tror nog jag väcker liv i denna gamla tråd, verkar behövas igen!
Jag vill också slå ett slag för den automatiska modereringsfunktionen som ni kan använda.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#55 Tyvärr kan ju inte alla använda den.Bara de som betalar.
Stolt ägare till tre La permer
Jo så är det ju tyvärr.
#55 alla vill ju inte betala för att använda den funktionen..varför inte göra den gratis?
Det kan ju vara något att ta upp med ifokuskillarna ?
#58 vet att flera ifokussajter känner så. De enda man kan göra i det fallet som det ser ut nu är att kontakta t.ex Medarbetare och förklara att man vill anmäla. För vill man anmäla ett inlägg så bör det vara av intresse för de som försökerer hålla ordning inne i forumet.
Jag tycker att det är hemskt hur folk sitter och ser ner på huskatter här inne. Det börjar nästan likna rasism? DET tycker inte jag är okey. Ska man verkligen få bete sig så här?
Jag skulle vilja ha ett lugnt och fint forum där ALLA med frågor angående katt ska få fråga utan behöva bli anklagad för att vara en dålig människa eller djurplågare. Man ska känna att man lämnar det här forumet lite rikare på information och inte bara känna sig hemsk.
Ibland så händer det olyckor och då är det fantastiskt att det finns folk som kan informera och hjälpa och se till så att det inte händer igen.
En huskatt är precis lika mycket värd som den dyra raskatten i innerstan enligt mig och deras ägare förtjänar den bästa möjliga infon och kunskapen de med.
Jag vill att alla anklagelser, påhopp och otrevligheter tar slut.
Man kommer hit för att man vill ha kunskap och inte för att skryta om hur fantastiskt illa man behandlar sin kisse.
Man kommer hit för att man är orolig eller nyfiken.

Tror knappast det är någon om det en enda här inne som ser ner på huskatter.Däremot är det väldigt många som inte är så glada i hur vissa sköter sina katter/eller inte sköter rättare sagt.
Alla katter har samma livvärde men alla katter har inte samma avelsvärde.
Oavsett om det är raskatter eller huskatter.
Just nu känns det som om jag skulle vilja hoppa av den här sajten.
Jag har ju sk fina ras katter och det är tydligen många som anser att det är fel.
Stolt ägare till tre La permer
#62 Jag tycker verkligen att du ska stanna…
Jag tror att din kunskap kan vara minst lika värdefull som någon annans på den här sidan! Du ska väl knappast skämmas för att du köpt dig en raskatt?
Det är upp till var och en vad de är sugna på för katter.
Ingen föds med kunskap och att hoppa på någon och försöka trycka ner den i skosulorna för att den aggerat fel kommer då inte att hjälpa.
Det driver bara folk härifrån vilket leder till att de fortsätter med sina fel samtidigt som stämningen fortsätter att vara dålig och otrevlig här.
#62- JAG personligen tycker absolut inte det är något fel med varken raskatter eller huskatter, så länge allt sköts på ett snyggt sätt. Nästa katt för mig kommer förmodligen vara en raskatt och jag kommer att behandla båda katterna lika. Tråkigt om folk ska behöva hoppa av :(
Jag hoppar av sajten till och från pga att vissa inte alld är så trevliga, jag slipper många gånger hårda ord men nya och mindre kunniga får sig en hel del olämpliga inlägg och sen börjar den attackerade försvara sig mot allt och tycka att de läpligt skrivna inläggen som ger ikke önskevärd information för personen i fråga också bara är skit, taskigt o.s.v och tar då inte till sig någon information alls och flyr fältet och då har den antagligen inte alls fått hjälp med sin katt som den önskat.
Jag håller med #62. Att det är folk med huskatter som råker mer ut för att folk säger att nått er fel eller att personen tänk galet o.s.v är för att det är så lätt att få just en huskatt och inte förstå vad det innebär att ha katt. (för mig) är det inte bara att köpa billigaste fodret utan att bry sig om innehåll, låta en katt gå okastrerad, ta kull utan en bra motivering varför (de som professionella som avlar på ras katter har alltid en tanke med sin avel och det grundar inte på att "min katt är söt och underbar så hon måste bli mamma/pappa". Sen finns det även folk med raskatt som missköter sig, ibland värre än en okunning huskatt ägare men det är som sagt inte lika vanligt. Många får huskatter gratis, för billig peng eller hittat en stacakre i ett dike.
Katt som katt, felet ligger aldrig i katten, det ligger i ägaren/människan.
*62 jag tycker absolut inte att du skall hoppa av. Du har mycket kunskap att dela med dig av och den beror inte på att du har raskatter utan att du har skaffat dig kunskap och erfarenhet.
Jag bryr mig aldrig om ifall en katt är renrasig eller en huskatt. En katt är en katt som har rätt att få bra mat, bra omvårdnad och bra skötsel. Oavsett om det är en raskatt eller en huskatt så har den en förmåga att bli sjuk, må dåligt, vara ledsen, glad etc.
Jag har själv huskatt, en kastrerad kille på 5 år. Hade tills för 2 år sedan 2 kastrerade killar (bröder) Dom kom till världen p.g.a ren och skär okunnighet ifrån mig som kattägare ( ägde mamman till dom ) Gick på allt prat från både folk och veterinärer om att p-piller var garanterat hinder för att bli dräktig. Visste inget om riskerna med p-piller. Hade ingen aning om att hon överhuvudtaget var dräktig då hon var lika smal och finlemmad under hela tiden. Men ser inte på mig själv som att jag bedriver någon avel. Det var EN kull, som resulterade i 3 ungar varav en var missbildad och döfödd.
Hade jag haft den kunskapen då som jag har i dag hade det aldrig blivit några ungar, då hade honan omgående blivit kastrerad. Och hade det aldrig diskuterats avel, parningar, p-piller, kattungar från huskatter här hade jag i dag varit lika okunnig som jag var då.
Så för mig personligen vill jag absolut ha kvar diskusioner om huskatter, parningar, avel, kattungar, födslar etc. Det är inte själva diskusionen som är problemet utan HUR den förs många gånger.
#67 Jag håller med dig helt i det du säger… Det är inte att diskussionerna finns som är problemet utan hur man för dem.
Det är klart att det är ägarna som gjort något fel 99.9% av alla gånger men jag tror även att det är väldigt få som MEDVETET skadar eller med vilje missköter sina katter. Det handlar oftast om okunskap.
Jag tycker att många av medlemarna här är extremt dåliga på att bemöta de kattägarna.
Det blir påhopp och anklagelser istället för en putt i rätt riktning.
Något jag skulle tycka vara bra är en nålad länk till djurhållningslagarna… Jag anser det är varje djurägares/blivande djurägares skyldighet att läsa dem för att kunna undvika misskötsel i så stor mån som möjligt;) Lagarna gäller ju alla katter oavsett härstammning…
Jag skulle aldrig drömma om att behandla mina katter olika bara för att den ena är renrasig och den andra huskatt!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
om man inte har några tydliga forumregler så är det inte så konstigt om diskussionerna urartar. tycker ett bra steg på vägen vore att sätta tydliga regler för vad som får och inte får sägas, det finns ju på de flesta andra iFokus sidorna så varför ska det inte finnas här. att lägga över det ansvaret på medlemmarna kommer ju bara leda till ytterligare tråkiga diskussioner.
vart ledde detta då? jag hittar fortfarande inga skrivna regler för sidan?
Sajtvärd på Perser iFokus
tack! jag letade och letade men kunde inte hitta dem 
Sajtvärd på Perser iFokus
Finns under "om sajten" :)