Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4779 ggr
[Catteklina]
1

Hur få katten att sluta bitas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har under en längre tid haft problem med våran Norsk skogkatt som bits.
Enda sedan vi fått hem honom (för 3 år sedan), så har han haft en ovana att bita oss och andra gäster när man kelar/klappar honom, missförstå inte, han vill bli klappad och kelad med, men verkar inte som om att han kan göra det utan att han måste bitas! Och han bits riktigt hårt ibland!

Det har alltid gått bra med dom andra två katterna och han är som ler och långhalm med honan här hemma. Men för några månader sedan så började han gå över med bitandet på dom andra två katterna med.
Dom kan antingen ligga fint bredvid varandra och mysa när han helt plötsligt hugger till. Leker dom, så har han börjat bita så hårt då med att dom skriker rakt ut.
Nu har det gått så långt att honan blir arg på honom när han hugger, så det kan bli ett bråk av det hela.
Idag gick det så illa när dom bråkade att båda flög så hårt in i en dörr så stoppet flög sin väg och dörren åkte in i ett bord och sprack. Detta bråket började med att dom mös i soffan tillsammans och han högg till henne…

Jag blir tokig, hur gör man för att få honom att sluta bitas!? Jag har testat att schasa honom och spruta vatten på honom, men det hjälper tydligen inte :(

Kan tillägga att dom slåss inte så kraftigt att det blir sår eller liknande. Ibland lossnar det päls, men gnabbet är över på knappt en halv minut/några sekunder och dom går skilda vägar.
Ibland är det flera gånger i veckan han bråkar med någon, ibland kan det gå veckor utan någonting alls.

Vill ju gärna ha kvar alla katterna och det har aldrig varit något problem innan med dom, men sen har vi ju tydligen fått en bråkmakare bland oss :/

Norsk skogkatten är ca: 3år, en hane
Honan är snart: 3 år
Den lille hankatten blir 1 år i sommar
Alla kom till oss som kattungar & är kastrerade…

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh,
Catarina

Cindy
0

Hur klappar ni när han biter? Somliga katter är mycket känsliga för beröring på "fel" ställen, kan vara magen, insidan av låren, svansroten, morrhåren… Bär ni runt på honom?

Det enda du ska göra om han biter är att låtsas att han inte existerar. Nafsar han så hårt att det gör riktigt ont, eller om han inte slutar bitas, så fös bara bort honom med en mjuk men bestämd hand. Gör inte situationen läskigare för honom genom att skälla på honom, bråka tillbaka eller liknande.

Se sen till att aktivera honom mycket, lek tillsammans nån timma varje dag, så han får utlopp för sina känslor och för att han ska må bra. Om de andra katterna vill vara med och leka så låt dom göra det.

Se till att han har flera trygga platser att dra sig undan till, gärna högt upp (t.ex. hög klösmöbel, ovanpå en bokhylla, sätta upp små vägghyllor eller liknande). Stör honom inte när han dragit sig undan.

Låt katterna gnabbas så länge det inte uppstår blodvite. Vill du gå emellan sså kasta en handduk över dom, men gå inte in fysiskt. Det kan stressa upp katterna ännu mer, och hanen kan få för sig att du "valt sida".

Feliway-doftspridare kan också hjälpa honom lugna sig lute.

Lycka till!

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Cindy, du har pm från mig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Catteklina]
0

Hej!
Vi bär inte våra katter här hemma, utan dom får komma till oss på sina egna villkor.
Sen kvittar det var man klappar honom (eller inte klappar honom) han bits ändå och han bits riktigt hårt. Har gått hål några gånger som han klipper till. Nakenkatten här hemma får märken på sig efter att han bitit honom.
Som exempel, gick han upp till min pappa och satte sig i hans knä och bet han direkt innan han ens hann röra honom, vilket är vanligt både på oss och gäster.

Klätterställningar har dom två stora (enda upp till taket) + bokhyllor som dom är uppe på. Flera bäddar, både högt upp och lågt, tunnlar + utevistele på balkongen som är "deras" under större delen av året.
Vi har både möss, vippor och annat som vi leker med dom här hemma, men han är inte värst intresserad av det och när han är det, är det bara för en stund.
Han tycker mer om att ligga stilla och ta det lugnt.

Rent personligt så tycker jag inte för våran del eller deras att det är "ok" att dom slåss med eller utan blodvite. Idag gick en dörr i sönder och vi hade turen att ingen katt blev skadad eller min 2 åriga son för den delen om han råkat stå i vägen, vilket handlade om en meter.
Vad säger att man vågar lämna katt som slåss? En dag kanske det blir på riktigt allvar, vilket det verkade bli idag, men avslutades snabbt pga. att dom blev rädda när dörren exploderade.

Tack för svar, även om  jag inte kan hålla med om att det är ok, när det pågått så här pass länge och verkar bli värre :(

Mvh,
Catarina

Cindy
1

Hmm, då går mina tankar i en annan bana. Han kanske har ont i kroppen, om han nu är så väldigt noga med att bara bli berörd på sina villkor? Har han varit på hälsokoll hos veterinären det senaste året?

Annars kan det ju vara så simpelt att han helst vill vara ensamkatt, och tar ut sin frustration över detta på allt och alla.

Vänliga hälsningar
Cindy