Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 5441 ggr
fredrikaa
0

Katt och hund!

Vi ska stoppa ihop min hund med pojkvännen katt.

Katten (hona)  är van vid hund, 3,5 år är katten och min hund (hane) är 2 år och har aldrig mött en katt. Hur ska man gå bäst till väga för ett bra möte?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Putt

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Cindy
0

Vad är hunden för ras? Har den träffat andra djur tidigare? Flyttar katten till ett nytt hem nu?

Vänliga hälsningar
Cindy

Maria
0

Vi har flera gånger haft katt och hund. Både för kortare tid och egen katt och hund.

Vi har egentligen aldrig gjort så stor affär av det utan släppt ihop dem och efter några dagar av misstänksamhet och en del fräsande från framför allt katten så har det fungerat bra.

Däremot har vi hela tiden varit hemma denna känsliga period för att så att säga övervaka utan att lägga sig i för mycket.

/Maria

fredrikaa
0

Min hund är en storpudel. Ja den har träffat andra hundar tidigare, men inte katter. Katten tog vi i torsdags och har fått vara själv i lägenheten och hunden har då fott bo hos min mamma. Men nu vill vi släppa ihop dem. Men vet inte hur vi ska göra det på bästa sätt.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Vosjes
0

Jag tror att det går bra.
Jag har 4 hundar ihop med 2 katter … och en iller det vi har gjort är att enkelt presentera dom så katten känner sig trygg och eftersom mina katter är trygga med mig så håller jag i katten medans en annan låter hunden nosa på katten lite och efter att de nosat av varandra så släpper vi ihop dom och visar hunden att aldrig jaga katten och låta katten vara ifred när den går undan.

Annars kanske det går med ett galler, typ kompost galler eller liknande mellan annars är det nog bara att släppa ihop dom nu har jag nog missat det allra viktigaste då jag är super trött men hoppas det hjälpt.  Eftersom katten är van vid hundar som du säger går det nog jätte bra ska du se!Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Rosenlind
0

Se till att katten har något gömställe den kan gå till ifall hunden blir för ivrig. Katten får inte känna sig trängd utan ska ha fria ytor att röra sig på. Vi har låtit hundar få hälsa på våra katter i tvrummet. Där har vi soffa som katten har kunnat lagt sig under utan att hunden har kunnat nå katten. När katten känner sig trygg kommer den fram och smyger nyfiket runt hunden. I allafall har det varit så för oss. Vi har bara varit iakttagare och låtit djuren ta det i sin egen takt. Ta det lungt så kommer de säkert att bli vänner.

fredrikaa
0

Tack för tipset! :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Lovisan91
0

I helgen fick min och killes kattunge träffa svärföräldrarnas hund. Schäfer bladning. När man gått ut med hunden på promenad och så fort han sett katt har han försökt jaga, eller börjat jaga då han varit lös.

Så det var den enda kontakten med katter han haft. Trodde inte att det skulle fungera så bra som det gjorde. Vår kisse var lite rädd i början. Hunden var glad och ville hälsa. Hon satt uppe på sängen och han stod på golvet. Vi släppte ut hunden ett tag på tomten så hon kunde gå runt och lukta. Sen tog vi in han igen och det dröjde inte länge innan dom lekte :) Hunden är 9 år. Han leker hellre med vår kattunge än hundvalpar.