Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4313 ggr
JessieS
0

Slutat äta blötmat

Min katt har slutat äta blötmat. Hon har ätit endast blötmat hela livet, vi ger henne inget torrfoder eftersom att hon inte tål det, istället får hon äta av hundarnas torrfoder som mellanmål, eller vad jag ska kalla det, när hon blir hungrig. :p

I alla fall, varför tror ni att hon slutat äta blötmaten? Hon äter hundarnas torrfoder det är bara blötmaten hon ratar. Hon får Mjau och har ätit det väääldigt länge så vi funderar över om hon bara är less på smaken eftersom att hon inte beter sig annorlunda annat än att hon slutat äta maten. Det har skett ganska plötsligt också för hon är världens matvrak och vill ha mat hela tiden så hon har alltid ätit bra förr. 
Vad är det bästa alternativet istället för Mjau som ligger i ungefär samma prisklass om det nu är så att hon bara vill ha något nytt?

[Highonbluetomorrows]
0

Kan tyvärr inte svara på din fråga men då min katt också plötsligt börjat vägra mjau, efter att ha ätit det som "helggodis" innan (dvs han älskade det men vi gav det bara som komplement då), så undrar jag om de kanske ändrat något i receptet? När slutade han äta det?

Har din katt tandproblem? Det kan vara jobbigt med viss mat då.

Har hon ätit dålig/rutten mat av mjau som gjort att han avskräcktes?

Är hon bra i magen?

Hur tål hon hundarnas torrfoder men inte torrfoder för katter?

Ps. Ge inte din katt hundmat..

chade
0

har ni prövat alla smaker med mjau, eller kan det vara så att ni bytt  och de inte gillar just den smaken kanske? :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

JessieS
0

Hon äter som sagt av torrfodret så hon har inga tandproblem. Jag tror inte att hon har ätit dålig mat då hon äter upp en burk om varannan dag ungefär. Jag vet inte om hon är dålig i magen heller eftersom att hon uträttar sina behov ute men hon har i alla fall inte sprungit runt mer än vanligt (för att hon vill ut).

Jag vet inte varför hon inte tål kattmat, hon spyr när hon äter torrfoder för katter. Vi har pratat med veterinären och de visste inte heller. Vi har inte direkt varit intresserade av att kolla upp det eftersom att det finns blötfoder. Hon har ätit av hundfodret i princip hela livet och hon är pigg som en lärka så det är inget hon lider av. :) Hon äter det inte varje dag och hon får inte mycket av det.

JessieS
0

#2 Det finns bara tre smaker på ica här. :/ De har haft fler smaker tidigare men inte längre, tyvärr. Annars hade vi så klart varierat mer.

Delfinen
0

Funderar också på om det kan vara så att dom har ändrat indigrienserna något i maten.

Min äter bara torrfoder, vägrar något annat ( håller på att krigar med blötmat) och det enda torrfoder min klarar är Mjau. Alla andra sorter blir han stenhård i magen av.

Hade detta problem även med Mjau torrfoder fram tills dom för drygt 6 månader (osäker på tiden) bytte utseende på förpackningarna. Då helt plötsligt var han helt normal i magen utan minsta tendens till hård avföring….funderade då på om det var något i tillverkningen som även hade ändrats men slog bort den tanken som inbillning…..den kom tillbaka nu när jag läste denna tråd.

JessieS
0

Jag köper burkar och de ser likadana ut som tidigare i alla fall. :/

Cazzos
0

Har du testat tetra-förpackningarna? Jag har bara sett max 4 stycken olika smaker på plåtburkarna, men min katt föredrar plåtburkarna före tetra-förpackningarna (rumstempererad tetra-mat funkar också, men när den väl är kylskåpskall är det inte lika gott för honom antar jag).

Bozita är också att rekommendera. Det är knappt någon skillnad på Mjau och Bozita men de är iallafall båda från Lantmännen Glad

BARFmycat
0

Katter har ett inbyggt ätbtetéende som kallas för neofili, vilket innebär att de kan uppvisa förtjusning och snabbt fatta tycke för matsorter och smaker som de inte ätit förut/ på länge. Nu visar ju sälan det här sig som att alla tamkatter kastar sig över nytt foder, brukar oftast vara tvärtom, men någonstans därinne så finns det här betéendet begravt.

I alla fall så kan det vara så att hon helt enkelt tröttnat på blötfodret och hellre äter hundmaten för att det är ju trots allt inte det hon brukar äta mest av.

Jag brukar råda alla som har problem med att få sina katter att äta något att ta bort eventuell fri tillgång på mat. I ditt fall så är ju hundmaten ett problem, eftersom hon har lärt sig att hon kan äta sig mätt på den nu istället. Jag tror att det kommer bli mycket svårt för dig att övertala henne så länge hon kan äta hundmaten.
Jag har en del tips på min hemsida om man övertalar kräsna katter, det går ju att applicera även på blötfoder; http://www.barfmycat.com/omtillbarf.html

Anledningen till att hon spyr tror jag kan bero på att hon hetsäter och inte tuggar ordentligt, sväljer större bitar och då spyr pga att det blir för häftigt åt magen. Hundfoder har ju oftast större bitar som måste tuggas mer noggrant.

Försök prova nya smaker och konsistenser på Mjau, det finns ju både paté, bitar i sås och bitar i gelé. Jag kan rekommendera kattungematen och patén med kycklinghjärta, det har fungerat bra på kräsna katter enligt min erfarenhet.
Hela sortimentet hittar du här;
http://mjau.se/sv/red/mjautetra2010/mjaumeny/

Bozita är ju i samma prisklass ungefär, deras produkter hittar man nog lättast på Granngården. De har lite mer exotiska smaker som vilt och så, och finns också som paté, bitar i sås och gelé. Här kan jag rekommendera viltsmakerna som ren, älg och kanin.
Deras sortiment finner du här;
http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Bozita-Feline-vatfoder---tetra/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JessieS
0

#7 Okej. :) Tack, jag ska kolla upp Bozita.

#8 Fast min katt har inte fri tillgång på hundmaten. Hon får en näve då och då när hon skriker efter mat även om hon ätit av blötfodret bara för en stund sen. Sen brukar hon även gå och stjäla ut hundarnas skålar (när hon blir hungrig) om någon av dem har lämnat kvar torrfoder. De äter inte torrfoder i vanliga fall, min hund får det som utfyllnad, så därför kan inte katten äta ur hundskålarna så ofta heller eftersom att skålarna ofast är tomma.

Jag ska prata med mamma så kanske vi kan prova att ge katten Bozita istället och se om hon gillar det bättre. :) Hon är inte kräsen av sig, hon har alltid ätit bra, det är bara nu som hon slutat äta blötmaten. Men det är säkert att hon tröttnat på smaken eftersom att hon fått samma 3 smaker väldigt länge.

BARFmycat
0

Det spelar ingen roll, hon äter av den och det är det som räknas. Enligt vad du säger så låter det ju som att hon får ganska mycket ändå, och som tidigare nämnt, katter ska inte äta hundmat..

Dte viktigaste när man ställer om katten till nytt foder eller foder den inte tycker om är att vara konsekvent, och även om du tycker att hon inte äter så mycket hundmat så är det nog tillräckligt för att hon ska sluta vara hungrig och inte vara så sugen på att testa nya foder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JessieS
0

#10 Okej. Jag ska köpa hem bozita och se om hon gillar det bättre. :)