Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9432 ggr
Anonym
0

Bruten svans ?

Min ena katt som är lite som en vildkatt, den kommer och går som den vill och kan vara borta veckorvis. Dock nu sist hon kom hem så åkte inte svansen upp som den brukar göra vid hemkomsten. Klappade henne för att se rektion och den rörde sig inte då heller. Har känt och så men det verka inte svullet.. Den hänger än..

Har googlat lite grann och det verka som att man inte direkt behöver ta kontakt med veterinär, för svansen läker själv..

IceJossan
0

Händer det inget om du kliar henne på rumpan? Då brukar svansen höjas lite. Känns svansen kall? Vad gör hon om du lyfter upp den ända upp, verkar det göra ont då?

Anonym
0

Inget, hon spinner iallafall. Det har jag inte känt så direkt. Hon reagerar lite surt om man klappar henne när hon ligger ner från huvudet ner till svansbörjan.

IceJossan
0

Okej. Spinner hon mysigt, eller "bara pinner" hon? Spinna kan katter göra för att lugna ner sig när de har ont.

IceJossan
3

Känn på svansen om den verkar kall. Nyp lite och se om hon reagerar på smärta på svanstippen.

Tänkte om hon brutit svansen och den börjar dö, då borde hon inte ha känsel i den annat än själva smärtan av att den håller på att dö bort.

Anonym
0

Den är inte kall, och hon mösspann vid rörelsen.

chade
1

Du kanske behöver in till en veterinär för att undersöka ändå, och eventuellt amputera den del som verkar vara bortbruten? Ring och hör med dom i alla fall, man kan aldrig fråga för mycket :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anonym
0

Jo tänkte höra med en bekant som jobbar med katter på katthem imorgon. Glad

IceJossan
1

Det låter inte som om svansen är bruten, men absolut att hon kan ha ont i den eller snarare troligt i ryggen. Är hon stel i bakbenen när hon går? En katt med ont i ländryggen (längst bak på ryggen) har ofta svårt att lyfta svansen. Han vara en stukning eller något betydligt allvarligare.

Det är alltid bättre att höra med en duktig veterinär än en "kunnig" kattmänniska, eftersom veterinärerna är utbildade på området. En kattmänniska har bara lärt sig av erfarenheter och det kanske inte alls räcker i detta läge.

Anonym
0

Idag vill hon gå ut igen med.. Ja bakdelen av höften är ju lite mysko smal med men inte så konstigt när hon är borta veckovis.. Denna jag ska till idag ha jobbar inom vet med..

IceJossan
2

#9 Släpp inte ut henne! En veterinär behöver titta på henne först!

Det kan vara så att hon har en skada på höften - är hon borta veckovis kan hon jju ha skadat sig utan att du märkt det, och nu kanske hon vandrar iväg igen. En skadad katt är ett lätt byte för ett rovdjur eftersom hon kanske inte kan springa lika fort och inte klättra lika bra.

Anonym
2

Så klart jag inte gör!

IceJossan
1

Bra :) Man vet aldrig, många andra tycker så synd om katten som så gärna vill gå ut så de släpper ut den ändå.

Anonym
3

Onej onej, jag är inte en av dem, ta hellre dem sura blickarna..