Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 7258 ggr
Josefa
0

För tidigt född?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags hittades en kull övergivna kattungar under en buske på kyrkogården. Två pyttesmå, renslickade honor som bara vägde 46 och 54g. De dog dagen efter. En liten död pojke som fortfarande låg i fostersäcken. Om han var dödfödd eller om han dött pga att fosterhinnan inte tagits bort, vet jag inte. Och ytterligare en pojke där fosterhinnan tagits bort, men navelsträngen och moderkakan fortfarande fanns kvar. Han lever än så länge.

Han vägde 69g när han hittades och var nerkyld och insmetad med jord. Trodde inte att han levde, men började pipa när jag lyfte upp honom. Han fick panikbadas för att få upp kroppsvärmen.  Idag väger han 90g. I början så sög han inte utan jag fick droppa mjölk i munnen på honom, men så i söndags började han så smått suga själv, och nu suger han bra. Pälsen har också börjat växa ut på honom och klorna har blivit lite längre än bara små piggar.

Men hur stor risk finns det att han kommer att ha hjärnskador eller vara blind, om han överlever? För tidigt födda människor löper väl en större risk att få sådana skador? Han är väldigt ostadig och har inte så stor kontroll på sitt huvud. Fast det är kanske inte så konstigt.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*putt*

Jag vet inte mycket om sånt här men jag vill också veta samma sak som du, TS! Jag hoppas verkligen att han klarar sig Förvånad

Fina mönster och en fin färg har han! Glad

Sagolika
0

En uppfödarkollega fick en kattunge som bara vägde 51 gram. Den var blind på ett öga (vet inte om ögat fattades), men visade livsvilja och ökade i vikt efter stödmatning. Efter 4 veckor försämrades hon. De åkte till veterinären och det visade sig att den lilla hade vattenskalle & fick avlivas.

Det hade ju även min lille kattunge Aramis, som också fick avlivas och jag känner till fler som råkat ut för samma sak.

Så kolla upp hos veterinär så att han inte har det och/eller hjärnskador, för då måste han få somna in och hellre nu i så fall än efter flera veckors kämpande. Ett onödigt lidande för er båda finns det ju inget vits med. Får man en kattunge med vattenskalle finns ingen räddning.

Hoppas vet. Johan Glimåker finns tillgänglig. Han är ju skicklig.

Visar en bild på Aramis.

Josefa
0

Glimåker brukar vara borta på somrarna. Iaf nere i Hbg.

Jag vill inte påstå att kisse verkar ha det så kämpigt. Han har hela tiden visat framsteg. Han suger själv nu. Och kissar och bajsar som han ska. Det är huvudet jag är lite fundersam över. Det är lite ostadigt fortfarande. Kommer inte riktigt ihåg hur nyfödda bebisars huvuden är. Fast det bara är 6 veckor sedan jag hade 2 nyfödingar. Men de vägde lite över 100g när de kom till mig. Och var bra mycket längre komna i utvecklingen när de kom. Tänker att om en kattunge föds någon dag för tidigt så behöver den kanske lite längre tid på sig.

tuska
0

Jag tror att huvudet kommer att stabiliseras om några dagar, det verkar som de va på tok för tidigt födda.  Du gör det jättebra som fått kattbebisen att gå upp i vikt, hoppas att du lyckats hela vägen.  Det går ju så fort när det går utför för de där jätte små.  Håller tummarna för er.

Silvestris
0

Kattungen behöver inte vara för tidigt född. Jag har haft fullgånga kattungar som bara vägt 50 g vid födseln och de har klarat sig bra utan hjälp. Vuxit upp till friska kattungar. Födelsevikt varierar ju dels mellan raser men antagligen även mellan "huskattlinjer".

Om kattungen verkar må bra nu och ökar i vikt skulle jag inte förutsätta några skador alls.

Josefa
0

Fast de här kattungarna var nog lite tidiga. Jag har haft hand om nyfödda kattungar förr, och de har alltid haft klor och päls. På dessa såg man bara antydan till piggar som på denna killen växt ut till en mm klor och i fredags såg man vilken färg de skulle få men det var ingen päls att tala om. Och töserna som dog hade nästan genomskinliga tassar. Man såg blodådrorna genom huden. De skulle fått vita tassar.

Josefa
0

Mot hur nyfödda kissar brukar se ut som jag har haft.

Josefa
0

Idag är lillpågen 1 vecka gammal och väger 108g.

Men han är så ensam!!!

tuska
0

Vad du gjort det bra.

Synd att han är så ensam, han skulle kanske ha en amma nu om det skulle fungera. Men han är ju van att nappas så det kanske inte skulle fungera.

Jourhemmet
0

Stoppa lillpågen i bh:n så är han inte ensam Skrattande

Josefa
0

Jodu, det har jag funderat på. Men är rädd att han skulle ploppa ur.

Josefa
0

Jag har även funderat på amma, men då måste nya hemmet vara beredd på att få flaskmata. Jag har iaf bett djursjukhuset höra av sig om någon kommer in med små nyfödda kissar för avlivning.

7-veckorskissarna ser gigantiska ut bredvid honom. Och de har definitivt inget intresse av att ligga längre stunder tillsammans med honom.

Jourhemmet
0

Lille bubben då Skrattande

JossanH
0

Men vilken liten sötnos! Hoppas allt kommer gå bra med honom :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Angel88]
0

Lägg in en mjukis som han kan krama och snutta på, fungerar bra (ingen med fusk päls på dock, inte bra om han får det i sig), du kan även lägga en klocka under filtarna så blir det nästan som hjärtslag…

Silvestris
0

Vore det inte för att vi åker norröver nästa vecka skulle jag gärna tagit hem pyret hit. Jag har en erfaren kattmamma här som visserligen är kastrerad men fortfarande har takterna kvar i sig. Handmatning är jag också van vid.

Josefa
0

Han har nalle hos sig och katter finns här också, men ingen som är intresserad av att ligga hos honom alltid. Och jag vågar inte riktigt att lämna yrvädren här hemma obevakade med honom ännu, eftersom han fortfarande känns ganska skör. Men jag tycker att kattungar ska ha jämnstora kattungar hos sig, så att de kan utvecklas tillsammans. Och tills nu har det alltid slumpat sig så att det alltid åtminstone har funnits två någorlunda jämnstora kissar. Om kattungar är några veckor äldre så gör en skillnad på 2-3 veckor inte så mycket, så det är just nu de närmaste veckorna som han hade behövt en jämnstor kompis.

Gullimat
0

Krama lillpågen och Axel från migKyss Du gör som alltid det allra bästa för de små. Kramar till dig ocksåKyss

destiny
0

Så fin teckning det lilla livet har. Kyss Och den svarte jättekatten är vår lille bebis.Kyss Hoppas du snart får in syskon till lillen, tycker också kattungar ska vara två.

Josefa
0

Jo, det är Axel från Trelleborg. Samme pajas som på #7.

[nataschaj]
0

*tassavtryck*

Vart bor du? Jag har en hona är hemma som har 2 v bäbisar, 3 st bara och massa mjölk. Om det skulle vara till hjälp.

Pma för mer info i såna fall.

Josefa
0

Jag finns i Helsingborg. Jag är rädd för att han inte kommer att kunna slåss om maten med 2-veckorsungar. Han är stor som en stor nyfödd unge nu, och dessutom van vid flaska.

[nataschaj]
0

#22 ja ok, tänkte mer på att honan har inga problem med å dia nån annanstans (på 2 olika ställen) då hon gjör det ibland med min systers kattunge (som e lite mer än 12v)Som ja givetvis ser till att hon inte ska dia då hon är soppas gammal.

Men hoppas att han klarar sig.

thildatessie
0

#0 en risk finns ju alltid för för tidigt födda. Men det är ju inte alls säkert, hoppas att han är frisk :) söt är han ia alla fall :) själv är jag född 3 månader för tidigt utan några problem

Josefa
0

Idag är lillkisse 2 veckor. 174g. Inga ögon ännu.

Josefa
0

En bild till.

tuska
0

Vilken fin liten bebis.  

Hur orkar du gång på gång klara små kattbebisar, med allt va det innebär.  Du gör ett enastående arbete som jag tidigare många gånger sagt.

UlrikaD
0

Vilken liten skrutt!Kyss

Det är ett hårt jobb att nappa upp bebisar, oavsett djurslag. Men belöningen när man vet att de klarar sig pga ens insats går inte att beskriva. Då glömmer man av att det varit jobbigt och är bara lycklig.Skrattande

Elshira
0

Vi har faktiskt nappmatat 4 bebisar som av en eller annan anledning inte haft någon mamma, och alla 4 är friska och välmående här hemma idag! Tycker det verkar som om kattungar har en väldig livsgnista och vilja att överleva så länge de är friska bara.

Kul i.af att det går så bra för din sötnos! Kyss

Hakuna matata!

Josefa
0

Det är inte utan att jag känner mig lite urlakad för tillfället. Jag har inte sovit mer än högst 3 timmar i taget de senaste 8 veckorna, eftersom jag har 2 andra flaskuppfödda som är 8 veckor idag. Den här lille dök upp precis lagom till att de andra 2 började klara sig utan flaska på natten.

Jag oroade mig inte för att kissen ta skada av själva flaskmatningen. Jag har flaskmatat otaliga kattungar, och det har inte blivit något fel på dem heller. Problemet här var att denna kisse med stor sannolikhet var för tidigt född. Förmodligen därför mamman lämnade dem. Den här killen är 2 veckor gammal nu, men väger och har kommit ungefär så långt i utvecklingen som en unge på 1 vecka.

Sagolika
0

Han är ljuvligt söt, Josefa! Så skönt att han verkar klara sig. Du har gjort ett bra jobb (som vanligt).

Har han fått något namn ännu?

Josefa
0

Jag tror att han får bli en Enok!!

Josefa
0

I morse hade Enok tappat sin navelstump, och idag har han börjat öppna ögonen. 17 dagar är han nu.

Josefa
0

Lite bebisgos.

destiny
0

Ser ut som bebisgympa! FlörtArmar uppåt sträck. Han är så ljuvlig. Kyss

JossanH
0

#34 Men gud så söt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexej
0

Underbart!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
0

Vilken liten skrutt! Han växer nog snart ikapp sig:)

zoolatri
0

Vilken liten goding! Och en eloge till dig Josefa som lägger ner så mkt jobb för den lille!

Jag kommer följa tråden och se hur det går för Enok:)

Loveradio
0

Vilket fantastiskt arbete du gör med den lille. Och så söt han är! :) Jättefint tecknad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Gullimat
0

Man slutar aldrig förvånas över vad du Josefa klarar med de små moderlösa liven. Pussa Enok, Alma och Axel ocksåKyss

Josefa
0

Igår började Enok så smått att lyfta magen från underlaget när han tog sig fram. Ser än så länge ut som Bambi på hal is, men det blir nog snart spring här också.

Josefa
0

En bild till.

destiny
0
xjanniex
0

oh hjälp! så otroligt söt med sitt lilla ansikte! får jag äta upp honom?

mysanfbg
0

Men gud vad söt!! Vad skönt att allt verkar gå bra =) Hoppas det fortsätter i den stilen!

Sagolika
0

Så näpen & jättesöt! Kyss

Josefa
0

Idag är Enok 4 veckor. Han har så smått börjat få små piggar i munnen.

Josefa
0

Han har börjat inse att han är katt och inte människa.

Här tillsammans med Cassanova och Alma.

Josefa
1

Och en mysbild med Enok och Calypso.

Cazzos
0

Vad bra att Enok växt till sig och han verkar ju må prima! Skrattande

Hände det bara att du gick förbi en buske och så såg du kattungarna av en ren slump, eller hur gick det till? Du är en underbar själ, Josefa! Jag är glad att det finns så vänliga människor som dig Glad

Josefa
0

Nä, det var en kvinna som hittade de två minsta som sedan dog under en buske på sin mans grav. Sen var det en annan kvinna som sprang hem till mig och hämtade mig. Jag bor inte långt ifrån kyrkogården. Då hittade jag den lille döde och Enok också.

SaraC
0

Josefa: Är du aktiv inom någon förening eller är det helt ideellt arbete detta?

Oavsett vad, så gör du ett toppenjobb! Beundrar dig verkligen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Josefa
0

Det mesta gör jag på egen hand. Emellanåt har jag varit stödhem åt KKS.

SaraC
0

#54 En förening jag gillar och stödjer även fast jag bor mycket längre bort, Tack för att du svarade! Tänkte främst ifall man kunde stödja dig med pengar på något vis.

Josefa
0

Du kanske vill ha ett par kattungar?Flört

SaraC
0

#56 Ja, framöver vill jag gärna det Skrattande

Cazzos
0

Håller med SaraC, du är den bästa inspirationskällan man kan hitta! Det du gör är fantastiskt. Fortsätt så! Glad

[Anunnaki]
0

Bra gjort att klara en så liten kattbebis! Tur att du har fler katter så att bebisen får lära sig att vara katt. Hur ofta ger du kattungen mat?

Josefa
0

Nu får han mat var tredje timme. Och på natten är jag uppe vid halv 2 och sedan vid halv 6, så där är det fyra timmar. Han får än så länge bara flaska, eftersom tänderna bara är små piggar längst ner i gomen ännu.

[Anunnaki]
0

# 60 Om du inte redan har egna barn så får du bra träning. Inte så många som gör sig det besvär som du gör. Har dock mött en i Mora som tog hand om en hittekattunge som mamman inte ville ha men den kattungen var iaf åtminstone tre veckor så du har nog rekordet.

Josefa
0

Enok är den tredje nyfödde som jag tagit hand om i år. Jag har Alma och Axel också som är 2 månader nu. De var också nyfödda när de kom hit, fast normalstora. Deras mamma ville inte kännas vid dem. En väldigt tråkig och lite onödig historia.

Jag har de senaste åren haft flera kullar som fötts upp med flaska.

Loveradio
0

Ska du sälja Enok sen eller behåller du honom? :)

Josefa
0

Kommer nog att söka nytt hem till honom. Om allt går väl. Jag har redan fullt hus här hemma.

Josefa
0

Nu börjar Enok bli en riktig kisse. Han har så smått börjat äta riktig mat och hinner oftast till lådan i tid. Lite sen är han, men det var ju väntat.

Josefa
0

Nu är han snart 6 veckor.

UlrikaD
0

Men oj, så söt han blivit.

[Catteklina]
0

#65 Så stor och fin han har blivit! <3
Duktig du är, jag är verkligen impad! :)

Mvh,
Catarina

Loveradio
0

Supersöt :D

BMEXX
0

Men lilla skit!Kyss Vilken tur att det verkar gå bra för honom. Och du har gjort ett jättebra jobb!

// Pabblo

Josefa
0

Senaste bilden på Enok som fortfarande är ganska liten men en riktig buse.

Josefa
1

För snart 2 veckor sedan fick han 2 små kompisar som då fortfarande var ganska otadiga på benen och ganska medtagna, eftersom upphittaren inte riktigt visst hur man flaskmatar. Och i torsdags kom ytterligare 2 som hittades dumpade i en korg utanför ett garage. Så nu är Enok störst av de små, och här är fullt ös.

Josefa
0

Igår kom även en liten övergiven kisse på knappt en vecka hit. Upphittarna hittade ingen amma och hade ingen möjlighet att flaskmata själva. Denne lille flyttar tillbaka till upphittarna när han är stor nog.

Denne lille skulle behöva en jämnstor kompis. Tycker det är så jobbigt när en bebbe ska behöva ligga själv.

BMEXX
0

Men usch vad mycket katter du får in=/. Tur för Enok dock att han fick lite kompisar i rätt ålder.

// Pabblo

destiny
0

Liten Enok har blivit stor.Kyss Vilket jobb du gör med alla dessa små bebisar Josefa. Kyss

[AliceDotevall]
0

Gud vad söööt han är!!

[Forest]
0

Men vilken underbart hjärta och vilket fint arbete du lägger ner. Enok är bedorande söt o jag hoppas han får ett jätte fint hem en sån liten lyckokatt bör hitta ett bra hem. TS har du nån hemsida eller blogg så man kan följa dessa små och ditt arbete för alla katter, helt otroligt att man kan dumpa så små kattungar tragist Gråter Jag hoppas alla små nya fina hem Glad

[Sniff]
0

#72 Måste ju fråga om den gråa kissen på bilden är till salu?

Josefa
0

Alla bebisarna kommer att behöva hem så småningom.

Josefa
0

Ebba är ca 7 veckor nu tippar jag.

Josefa
0

Ebba och Enok in action.

[hehlenaaa]
0

Vart bor du?

Josefa
1

Helsingborg i Skåne.

Josefa
0

putt

Josefa
1

Får sätta in en bild på hur Enok ser ut numera.

Loveradio
0

#85 Men så stor han blivit :) så glad att du räddade lillkillen

AnnicaB
2

Åh så söt han är. Ja, söta är de allihopa. Vilket fantastiskt jobb du lägger ner på dessa övergivna katter!!! En stor eloge!! Vi tog in en liten hemlös övergiven kattunge i slutet av sommarne. Uppskattningsvis 7-8 veckor gammal - utmärglad… Nu är hon rund och go och bor kvar här permanent med våra cornish damer.

*** Qui vivrqa verra ***

Alexej
3

Känner ingen som är så duktigt som du med kattungar!! Stor kram till dig Josefa!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Cazzos
0

Ååh så fin han har blivit! Ska du behålla Enok? Glad

[cccn]
2

Vilket stort hjärta du har! det borde finnas flera som dig.. blir nästan lite tårögd när jag ser hur mycket du hjälper dessa kissar!!  Glad

tuska
1

för mej är du en stor hjälte, den störste rent av .   pussa EnokKyss

prodigy
0

Helt otroligt att den lilla plutten blivit så stor o stilig! Glad

Viccan92
0

Det är helt otroligt hur snabbt kattungar växer. Går så himla fort. Kollade för några dagar sedan på min lilla kattkille när han var 4mån. Liten pälsboll som inte ens vägde ett kilo och nu 5½år senare en gigantiskt bjässe på 4-5kilo. Dock lika mycket pälsboll.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Josefa
6

Lille Enok, som inte är så liten längre, flyttade till eget hem i mellandagarna. Han har fått två kastrerade kattdamer som sällskap. Plus husse, matte och 2 lillmattar. Allting har än så länge gått bra. Damerna på 2 och 3 år har varit lite fräsiga men inte värre än att Enok står ut med det.

Jag saknar min Nocke något fruktansvärt. Han är en otroligt speciell kisse.

Jourhemmet
3

Ja usch jag gråter fortfarande varje gång en kisse åker och svär på att jag aldrig mer ska hjälpa en hemlösing eftersom avskeden är så jobbiga. Men det går inte att sluta hjälpa, det är ju så otroligt givande.

[Highonbluetomorrows]
1

Oj, hade inte sett den här tråden innan. Vad fint allting blev.

Cazzos
0

Vad stor och fin han är Glad

Bra jobbat Skrattande

Sagolika
0

Så skönt att allt slutade bra för honom! Kyss

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.