Hungriga spinnande katter
Jag har fem katter varav två har lätt att bli tjocka och en är tjock. Först hade jag nästan fri tillgång på torrfoder men insåg att det var rätt dumt och dålig mat dessutom. Bytte till nästan fri tillgång till blötmat. Tjocka honan blev normalviktig och tjocka hanen gick ner nästan två kilo men behöver gå ner mer så därför ger jag de nu blötmat och rått kött i varsin skål tre gånger om dagen. Inga mängder alls. Kanske tre msk blötmat per gång, en halv kycklingvinge eller lika mycket fläskfärs med äggula som blötmaten. De får mat vid halv sju på morgonen, efter ett någon gång på eftermiddagen och sen vid elva tolv på natten när jag ska sova annars börjar de väcka mig vid fyra för mat… Nu kom jag hem vid sex, senast de fick mat var vid ett idag och då fick de tre msk blötmat vardera ungefär. Nu går de runt och är tokjobbiga, jagar mig, slår mig på benen, jamar i köket, spinner på ett mycket krävande sätt och är jobbiga. De spinner på en annan frekvens när de är hungriga och man ser tydligt vad de vill. När jag ser att andra ger sina mat två gånger om dagen blir jag förvånad över att det går. Här går inte det alls. Då väger min tjockis snart 8.5 kilo igen… Vad gör jag? Nu kommer de "tjata" på mig tills klockan blir elva, tolv ungefär…

Är du säker på att det är mat de vill ha?
Lek med dem en stund istället.
Många katter gör som vissa mängder gluttar i kylskåpet när de har tråkigt.
Stolt ägare till tre La permer
Jodå, det är mat de vill ha. Så fort jag ställer mig upp rusar de till köket och ställer sig på sina matplatser. Det utesluter dock inte att jag kan leka lite extra med de ändå. :-)
Den tjocka hanen jagar mig för övrigt också och slår mig när han är hungrig. Hoppar på mina knäveck eller sitter på en stol och slår mig alternativt i trappen så jag får en snyting i huvudet…
Min fråga är nog om jag ger de för lite mat? Borde de äta mer egentligen?
Men ha fri tillgång på blötmat, katterna blir inte tjocka på protein och vatten. Du kan även köpa ett spannmålsfritt torrfoder som kan stå framme.
Min hane är toktjock trots att han ätit bara blötmat och rått kött i ett år. Han gick ner cirka 1.8 kilo men sen fastnade han där. Fortfarande två kilos övervikt minst… Han måste ner mer i vikt för sin egen skull men han tjatar mycket på kvällarna om mat. Det är stor skillnad på gosmyset och hungrigmyset hos mina katter har jag märkt. Just nu är de hungriga…

Vad för blötmat får de?
Har du testat att blanda lite extra vatten i blörmaten?
Stolt ägare till tre La permer
Bozita och mjau går de. :-) Ska testa med extra vatten. De dricker för övrigt ganska bra med vatten också.
Hur mycket väger han? Har du ett nytaget foto? Han kanske inte alls är för tjock.
Det är en rätt stabil kisse.
Felix väger just nu 7,1 kilo. De vi köpte han av misstänkte att det kunde ha varit en Norsk skogkatt som var pappa till han. Mamman var 50% huskatt och 50% Abbessinier. Såvitt de visste sen kan jag ju inte svara på om det är så. Ganska stora katter då med andra ord som fört sina gener vidare till min herre.
Jag tror ju säkert att han är en ganska stor katt. Hade ju en jourhemskatt här hemma som vägde runt 6 kilo och han var ju betydligt tjockare än Felix är nu trots att han väger mer. Men jag är ganska säker på att han faktiskt behöver gå ner mer då man inte känner revbenen överhuvudtaget om man inte klämmer ordentligt, han har ingen midja och har dessutom fladdrig mage som hänger lite. Han är rätt kass på att tvätta sig på ryggen men vi masserar hans rygg rätt så ofta och i och med det så har han blivit bättre på det. Däremot är han duktig på att tvätta magen, vilket både syns och känns. :-)
Idag när jag kom hem var de ganska jobbiga och på ett tag och sen åkte vi hemifrån och då kunde de ju inte tigga men nu när vi kom hem fick de mat och de slukade allt direkt. Vid sex imorgon så börjar de antagligen trampa på mig igen för att de vill ha mat och äta lite…
Det är väl egentligen inget jätteproblem och visst skulle jag väl kunna ge de fri tillgång till mat om det inte vore så att tjockisen hamstrar mat så ingen annan får äta som de vill…
http://katter.ifokus.se/discussions/4f01b2a1d4ebea393a006c1b-vilka-raser-passar-oss#discussions-1
Om du går in på tråden ovanså ser du bilder på mina britter. Den lille väger 6 kg och den större väger 6.7 kg men ingen av dem har några problem med att tvätta sig.
De har fri tillgångt ill torrfoder dygnet runt, 3 sorter, två RC och en eukanuba. Därtill får de blötmat en gång per dag och en gång i veckan får de alaska pollock. Det finns dessutom två huskatter i hushållet.
Om du nu tycker att katten behöver gå ned i vikt så skulle jag ge lite vatten ihop med blötmaten.
Härliga katter. :-)
Felix har problem att tvätta rumpan och precis vid svansfästet. Svansfästet har dock blivit bättre nu när vi masserar hans rygg då och då. Men rumpan kommer han inte åt hur han än gör. De andra brukar dock hjälpa han så det brukar inte vara så farligt.
Nu är det dock som så att får han äta som han vill utav blötmaten så går han upp och även om han är en stor katt i grunden så är åtta kilo på tok för mycket för han ändå.
Jag bara funderar över om de verkligen behöver ha så stor mängd mat och så många gånger om dagen eller om det är dumheter ifrån deras sida. För visst behöver de mer mat så kommer jag såklart att ge de mer mat. Dum är man ju inte. Jag vill ju inte svälta mina pälsbollar. Det är ju inte det som är meningen.
Jag får läsa på lite mer tror jag om mängden mat katter behöver och se om de kan sluta gnälla på mig.
Katter tycker om att gå och småäta. Ge dem mndra portioner och lite oftare. Akta dig för att minska för mycket på maten för då kan den som ska gå ned i vikt få fettlever.
Jo, fettlever har jag erfarenhet utav med en jourhemskatt innan jul. Men han åt absolut ingenting.
Jag får se hur jag gör. Känner att det måste lösas i alla fall.
Ett problem jag hade innan när de fick fri tillgång på mat var att de alltid så fort maten var på väg att ta slut började "tjata" om mat. De går inte och äter det som finns kvar där även om det är färsk blötmat eller torrfoder utan de bara ska ha mer. Nu kommer de istället och tjatar på mig om kvällarna. Förstår inte alls hur det fungerar för de som ger sina katter mat bara morgon och kväll och så är det bra så, det skulle liksom aldrig gå här.
Sen ska man väl aldrig säga aldrig. Mina katter som innan vägrade äta ur egen skål har faktiskt efter mycket om och men börjat att äta ur egna skålar nu… Det krävdes en del luskande och pillande men nu har de varsin plats i köket där de får mat.