Friska upp minnet
Jag har haft katter förut med det var så längesen så jag skulle behöva friska upp minnet lite. Trodde jag visste "allt" men tydligen så har jag tappat en del.
Hur mycket äter en kattunge per dag?
Räcker en kattlåda till två hankatter?
Vågar jag bygga på höjden när dom är så små?
Var skulle ni ställa kattlådan om det inte finns plats på toan? Funderade i köket men det är nog inte så lämpligt? Kanske i hallen?
Måste jag kastrera båda två samtidigt eller kan jag vänta en månad mellan varje? Det är ju en månads skillnad på dom redan.
Kattungar ska ha fri tillgång på mat då dom växer så det knakar. Till att börja med brukar en låda räcka sedan får man se om någon protesterar. Kastrera samtidigt är mitt råd. En del katter kan bli lite osams när den andre luktar konstigt efter besöket hos veterinär. En hankastrering går på en 500 hundring, tar tio minuter och inga stygn tratt eller återbesök. Ställ lådan i hallen du oc släpp ut dom från buren där lådan står så mins dom. En del veterinärer kastrerar från tolv veckors ålder så det går att ta dom samtidigt.
Vänta med att bygga för högt på höjden till en början men se till att du har ett klösträd från start annars kan dom få en dålig vara att klösa någon annanstans. Rekommenderar dig att köpa Extreme Classic om du ska ha lådan någon annanstans så slipper du lukten. Dom måste till en början få samma mat som hos jourhemmet annats kan det bli diarré så glöm inte fråga. Om dom inte är vana vid låda med huv så köp inte en sån för då kan du få kiss och bajs på golvet.
Hos den jag var idag hade faktiskt en sån låda med huv. Han har inga problem med den. Fick till och med se när han gick in i den.
Dom har en mat för kattungar. nu kommer jag inte på det på rak arm men hon visade mig vad han åt och att han ätit från de stora katternas mat då det verkar vara en höjdare.
60€ kostar kastrering här, per katt. Så det är överkomligt. Men Djurskyddet rekommenderade först kastrering vid 10 månader.
Om du väntar tills dom är så gamla är risken väldigt stor att de börjat revirpinka så kastrera vid sex månader du. Den gränsen har alla veterinärer. Kolla upp maten innan du får hem dom, deras magar är känsliga och blir snabbt uttorkade om dom får diarré
Bygga på höjden är nog inga problem, kan de ta sig upp brukar de kunna ta sig ner. Mina är 5 veckor och till mammakatts förtvivlan urförtjusta i klätterträdet!
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Hihi jag det skulle jag vilja se. Stackars mamman. :)
ja kastrera dem så tidigt som möjligt. OCh rent smakmässigt, så anser jag nog att lådan passar bättre i hallen än i köket. För där har du ju maten.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....