Rimlig back-up-summa?
Hej! Jo, jag tänkte inför nya årets början att jag skulle föra över pengar till ett speciellt sparkonto för att ha som back-up ifall min katt skulle behöva veterinärvård och dylikt.
Hon är försäkrad i Agria, jag körde på lägsta självrisken och högsta summan som gick att få, 50.000, och tillägg för medicinska kostnader. Hon är chippad, vaccinerad osv, innekatt.
Vad borde jag hålla sparat för henne från början, ungefär? Tänker att jag fyller på med ungefär 500 kronor varje månad, men vill veta var jag borde starta. Har lite besparingar, men svårt att uppskatta vad man kan förvänta sig överskrider ett veterinärbesök om hon skulle bli ordentligt dålig; 10.000? Mer?
Tacksam för svar!
/Karin och Gudrun
Räkna utifrån vad du betalar i självrisk. Att komma upp u 20000 kr är inte svårt så betalar man 1100 kr+15% i självrisk behöver man ha minst 4100 kr för att täcka självrisken. Sedan kan man ju tyvärr åka på sådant som försäkringen inte täcker tex. FORL. Skulle nog säga att 10000 kr är en bra startbuffert.

Tassar lite här…
Skulle säga: börja med att lägga in 5000 kronor så snabbt du kan. Då har du råd med grundläggande vet.behandlingar. Fyll sedan på med 500 i månaden i ett år, så har du 11 000 kronor vilket känns som en lämplig buffert. Det viktiga är att du så snabbt som möjligt får in denna summa så att du har råd med en mer allvarlig behandling. Om du vill kan du sedan (efter ett år) fortsätta spara en viss summa i månaden som sjunker varje år, se exempel nedan: Ränta exkluderad.
Startsumma: 5000 kr
Om ett år (500 kr/mån): 5000 + 6000 = 11 000 kr
Om två år (200 kr/mån): 11 000 + 2400 = 13 400 kr
Om tre år (100 kr/mån): 13 400 + 1200 = 14 600 kr
Alternativt så sparar du typ 10-15 000 på kontot och ser till att så snabbt som möjligt ersätta eventuellt använda pengar. Om katten blir sjuk och det kostar 5000, så försöker du helt enkelt få in denna summa på kontot så fort det går. Eller så fortsätter du lägga in 500 kronor/mån hela kattens liv, och märker du att bufferten skjuter i höjden "för mycket" så kan du ju använda den till mer trevliga saker inom kattägandet, som leksaker, foder eller klätterträd.
Jag har 10 000 sparat/katt som absolut inte får röras annat än till akuta veterinärbesök. Men du behöver ju inte sätta in allt på en gång om du inte har de pengarna idag. Fortsätter du sen föra över 500kr/mån så har du ju en utomordentlig buffert.
Jo då, jag har 10000 som jag kan lägga in direkt, tänkte bara om det var för lite för att jag vill vara förberedd om någonting skulle hända! Egentligen har jag mer också, men jag vill att hon ska ha ett eget konto som jag inte får röra och där jag alltid kan se hur mycket som finns, känns bättre så!
Tack för alla svar! Jag kör på 10.000 och 500 i månaden efter det.
Ha en fin kväll!
Jag är en sån där fattig student som inte kan spara ett öre. Jag har fem katter och en kanin. Alla är försäkrade. Mina två äldsta katter är 6.5 år gamla och jag har i princip aldrig haft några akuta problem som blivit dyra på alla de åren. Inser såklart att det varit ren tur. Funderar också på att börja spara så fort jag får mer pengar. Känns ju egentligen som en självklarhet…
Jag har inget sparat i nuläget men jag har börjat lägga undan 700 i månaden. I nuläget skulle det dock inte vara några problem att få fram en större summa på kort tid så det känns inte helt åt pipsvängen.
Tror att ett sparkonto med runt 10.000 är en rimlig summa.
Minst 10.000 bör man ha för utgifter som försäkringen inte täcker. Jag har 4 katter och de vaccineras varje år och de rengörs i munnen och en av dem har FORL vilket har kostat en del. Sedan så är det så att det inte alltid behövs tas av försäkringen för att det helt enket är för billigt men man måste ändå betala.