Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3074 ggr
Hawknestgrove
0

Kattflicka som strilar....

Vi har ett litet problem, med vår kära pajaskatt, Lilla Mee. Hon har ju varit hemlös utekatt ända tills för två år sen. då tog vi in henne och hon hade kastrerats på våren innan, alltså våren 2010, hon var väl tå tre år då.

Grejen är, att hon ibland får för sig, att i slutet av sitt kissande på lådan reser sig upp och avslutar sitt kisseri så. Med följd att det strilar rätt rejält. Har låda med höga kanter, men hon väljer att sätta sig där det är lite lägre jämt. Vi har fin sand, bautalåda som rengörs två ggr/dag, och skuras ur en gång i veckan. Det kan gå flera dagar emellan detta löjliga beteende, jag har själv sett hur hon gör…. HAr alltså inget att göra med om lådan är ren elelr inte, vi har haft flera lådor också, så det har inget med det att göra. Hon menar blått och målar rött, så att säga. Rent praktiskt så är det inga problem för mig, Man ser på lådkanten att hon har gjort så, då lådkanten är vit och då får jag torka och tvätta golvet dår det har sprutat. Låda med huv är no no här icke poppis alls.

Någon som känner igen det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
0

Kan du inte ha lådor med helhöga kanter istället? Typ IKEA-backar? Då kan hon stå så gott hon vill utan att det hamnar utanför.

Hawknestgrove
0

Då går inet mina lata katter i lådan… Undrar bara över beteendet. eftersom det är så slumpvis….Lådan jag har är denna..

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_litter_litter_boxes/litter_tray_cat_toilet/127404

Hawknestgrove
0

OCh hon är en mycket liten kattflicka…..Pyttekatt

OberonsMatte
0

Strilandet kan bero på två saker. Antingen är det ett sätt att revirmarkera, eller så beror det på urinvägsbesvär.

Mitt råd är att först och främst utesluta urinvägsbesvär genom en nogrann veterinärundersökning. Om strilandet inte går att förhndra får man nog bara försöka göra det så praktiskt som möjligt för sig själv genom att skaffa en låda som det inte går att kissa över kanten på. Antingen en rejäl ikeaback med tillräckligt höga kanter eller en låda med huv (utan lucka) och tejpa för skarven mellan låda och huv med bred tejp.

Sajtvärd Katter iFokus

Hawknestgrove
0

Hon har nyligen varit på vetbesök, för hon matvägrade förrförra veckan och då togs blodprov och allt var ok. Hon fick dessutom en kur med Vetrimox, för att det visade att hon hade lite höga halter av röda blodkroppar och lite feber. OCh det här har hon hållet på med sen hon kom in för två år sen. Ska testa med en back med högre kanter om jag kan hitta. Vi har dessvärre inte IKEA här, med Rusta. För som sagt, låda med huv är kräks för  mina katter. HAr provat. JAg tror att det är lite revirbetonat, då hon som sagt kastrerades vid  sen ålder.

annzoo
0

Känner igen de men på min fertila hona under löp. Gör hon det i perioder kan man misstänka att det beror på misslyckad kastrering. Eller att de steriliserade istället för kastrera. Enklast att kolla de är att testa att ge p-piller en tid för att se om de minskar om hon är frisk på andra sätt.
Annars är rekommendationen att skaffa backar istället för lådor (inga problem att ta sig in i dessa även om katten är liten) och ha stänkskydd runt lådan för att rädda tapeten kanske en stor bit plast under lådan (större än lådan) för att skona känsligt golv.

Hawknestgrove
0

Nä kastreringen var bra, jag var själv med. Ja, tack och lov, så står ju lådan i badrummet, så det är ju ingen risk att något blir förstört. OCh det går i perioder. Hon visar inga som helst tecken på annat revirbeteende, hon är så snäll så hon är menlös, nästan.Får försöka hitta på någon lösning som stänkskydd. Funderar på de där mjuka tunna skärbrädorna och kanske ställa inne i lådan på något vis…

IceJossan
0

#7 Det kan ha missats en yttepyttebit av livmodern vid kastreringen, att katten därmed har kvar löpbeteendet. Inte för att jag tror att det är orsaken till att din katt ställer sig upp innan hon kissat klart, det kan nog snarare vara en dålig vana.

Minka040
0

Har en ungkatt (nu 7 månader) som har gjort så fåtalet gånger. Hon börjar kissa sittande, sedan ställer hon sig sakta upp. De få gånger jag sett detta har hon verkat ha lite bråttom, typ som "Jag hinner egentligen inte kissa, har mycket viktigare saker att göra!". Sedan hoppar hon ur och fortsätter med sitt. Senaste gången jag såg det var för någon dag sedan.

Vissa kanske är lite lata och har bråttom ut ibland..? Vi har en djupare typ av kattlådor, köpta i vanlig djuraffär, och inget kiss kommer över kanten.

Hawknestgrove
0

#9 OPrecis… ocg lilla Mee har inget av löpbeteende3 kvar för övrigt, så det är nog  en ful ovana. Jag lever med det. Ville bara höra med flera