Vilket foder ska jag välja?
Hej!
Har hittat en del fina erbjudanden på bra foder, men tar gärna emot åsikter om vilket av dem som är "bäst". Fodret ska vara till en kastrerad hankatt, ett år gammal, som för tillfället är lite rund om magen. Har inga allergier så vitt jag vet.
Alternativen:
- Hills science plan Adult optimal care chicken Chicken (minimum 40 % kyckling; minimum 60 % kyckling och kalkon kombinerat): Frystorkad kyckling- och kalkonprotein, mald majs, mald ris, animaliskt fett, majsglutenmjöl, digestiv, kaliumklorid, fiskolja, salt, taurin, vitaminer och spårämnen. Naturligt konserverat med blandade tokoferoler, citronsyra och rosmarinsextrakt.
- James Wellbeloved Lamm & Ris Adult
Vitt ris (min 26%), lammköttmjöl (min 26%), majsglutenmjöl, lammspad, potatisprotein (min 2.5%), olivolja, tomat, omega-3 olja, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0.05%), DL metionin, lysin-väteklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja. - Porta 21 feline finest sensible
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)
Jag undrar även vad som gör James Wellbeloved så dyrt eftersom det verkar innehålla mindre kött än de andra?
Jag har Porta 21 sensible :) Tycker att det fodret är bra!

Jag skulle inte välja något av dem.Fodra med vettig blötmat.
Stolt ägare till tre La permer
Dessa ständigt återkommande trådar om huruvida något eller några sorters kattmat är bra. Utan att ha räknat dem så tycks det mig som dessa trådar alltid gäller torrmat.
Jag håller helt med # 2 utom att lite rå kyckling eller nötkött några gånger i veckan är bra. Man behöver ju inte övergå till barf helt och hållet, iaf inte på en gång.
Det finns säkerligen 100 trådar med frågor om kattmat A är bra, om kattmat B är bättre än C etc.
TS: du kan säkert hitta flera trådar som handlar om bra kattmat och jag har en känsla av att ju senare de är skrivna desto mer framhålls blötmat framför tormaten, inkl RC och Hills.
Det finns mycket intressant att läsa om du letar lite här på siten
Nu gällde frågan dock torrfoder.
TS: I princip är ett val mellan olika torrmatfabrikat ett val mellan pest och kolera fast det finns några som är både pest och kolera som t ex Friskies. Några är spannmålsfria men bara idén med torrmat är ju inte bra för de ökar alla riskerna för urinsten och njursvikt.
Att ge sina katter torrmat tycker jag är som att blanda ihop lite timotej, rajgräs och klöver med köttbiprodukter och kanske det som blivit över från fiskindustrin. Till detta sprukna morötter med gröna halsar och kanske någon mejeriprodukt som gått fel i den ordinarie tillverkningsprocessen. Lite spannmål i valfri form blandas också i. Allt mals ner och formas till små kex som torkas för att sedan säljas som människoföda att ätas tillsammans med vatten, dag ut och dag in år efter år.
#5 Jag ger inte blötfoder till min katt för att hon vägrar, och ja, jag har kämpat, och ja, jag har provat flera gånger, med olika saker. Men det funkar inte, så jag ger henne torrfoder och någon köttbit då och då.
#6 Min katt äter blötmat då och då - men kött däremot… DET är ju inte mat! Säger katten och tittar på mig som försökte jag svälta honom till döds. Inte ens köttfärs går ner.
Jag tycker att man ska acceptera att olika hem gör på olika sätt. Det finns otroligt många människor - även på katter i fokus - som ger torrfoder, en blandning torrfoder/blötmat eller torrfoder/blötmat/barf (det sistnämnda är det jag försökt göra) och det är onödigt att skuldbelägga enskilda människor pga det.
Jag undrar förresten fortfarande varför James Wellbeloved är så dyrt och har så lite kött i jämförelse med andra dyra märken. Alltså, vad är anledningen till att folk betalar så mycket för det?
#7 Haha låter som våran den gamle katten, hon äter inte ens skinka, kött, ingenting, visst torrfoder och få mjukmat.
Medans den andra äter allt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 7 Visst ska man acceptera andra människors åsikter och val hur de vill leva men att mot bättre vetande ge sina djur mat som trots braskande reklam är mindre bra ryms inte inte inom åsiktsfrihet.
Rent vegansk mat tillåts inte till katter men var går gränsen mellan från myndigheterna acceptabel kattmat och oacceptabel. Den frågan är aldrig prövad av t ex Jordbruksverket. Ju mindre animaliska produkter som finns i maten dess närmare det oacceptablas gräns kommer man. Till detta kommer att torrmat är en belastning på kattens njurar och ökar risken för urinsten.

#9 Jag ger mina katter torrfoder som komplement till torrfodret för att jag jobbar på dagarna och kan endast ge dem blötmat två gånger om dagen. Om man ger ett bra torrfoder med högt köttinnehåll samt blötmat anser inte jag att man behöver ha dåligt samvete att man inte gör tillräckligt för sina katter.
Jag tror att de flesta som skriver här inne ofta vet att torrfoder inte är det ultimata men alla har inte privilegiet att vara hemma med sina katter 24 timmar och kan därmed inte barfa eller ge fri tillgång till blötmat.
Till TS. Jag hade gett Porta 21 i första hand. MEN fasa in väldigt långsamt. Jag fasade inte in tillräckligt långsamt så mina katter fick hemsk diarre och vägrade sen äta fodret. Nu ger jag Eukanuba Chicken Lamb som jag och katterna är nöjda med =)
# 10 Jag är förvisso hemma för det mesta men jag ger katterna mat, barf, enbart morgon och kväll och de tigger aldrig mat. Alla katterna är vuxna men har man en katt som växer behöver den mat oftare.
För nu rätt länge sedan gav jag katterna mycket torrmat men de fick mat enbart tre gånger per dag då också. Om det blev mat kvar så tog jag undan den. Den matordningen införde jag redan 2003 i samband med att min hund fick diabetes och skulle ha mat på bestämda tider.
Noteras bör att jag har inte sagt något om att någon ska ha dåligt samvete.
Alla katter är olika. En av mina katter äter inte tillräckligt med blötfoder för att få i sig tillräckligt. Kanske kan jag tillslut få henne att äta mer, men tills dess kommer hon få äta torrfoder också. En eller två gånger/ dag får hon lite torrfoder och annars enbart blötfoder. Samma katt skulle aldrig få i sig tillräckligt genom att få mat morgon och kväll för hon äter så pass lite när hon väl äter. Så i vissa tillfällen kanske man helt enkelt måste komplettera med torrfoder. Tillfälligt, under en längre tid osv. TS det skadar inte att kolla runt bland fler foder även om det skulle innebära en högre kostnad :) och sök runt på sajten så finns det många trådar om ämnet och det går nog att hitta en hel del åsikter om alla möjliga foder. Jag tror att alla foder ovan finns nämnda i trådar på sajten :)