Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3872 ggr
[Mariefredskatter]
0

Avmaska med Milbemax

Har ett gäng kattungar hemma som är mellan 4 och 7 mån ca. Alla är avmaskade med Axilur el Banmint som små. För ca 5v sen avmaskades alla med Milbemax (även mina 3 vuxna katter) efter att jag sett spolmask i någon katts kräk. Några hade också en tid haft hosta och kräkningar så det kändes som det var lika bra att avmaska hela bunten samtidigt.

Har inte läst nåt om att behandlingen ska upprepas efter en tid men nu verkar det som att alla utom dom vuxna åter igen har mask. Hosta och kräkningar med spolmask!

Den minsta kattungen spydde ner hela hallen igår! Hon mår bra och äter och dricker men mask har hon garanterat!

Hade Milbemax hemma till 3 katter och köper till resten idag. Men, ska jag avmaska igen om en viss tid???? Det står att medlet tar död på vuxna djur och larver men äggen då?

Fridaaaa
0

Milbemax är en engångskur :)
Alla katter måste avmaskas samtidigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
0

Det ska inte behövas avmaskas igen då Milbemax är en depåtablett som ska ta alla stadier av mask.

Josefa
0

Tror inte milbemax tar äggen. Jag avmaska alltid minst ett par gånger, även med milbemax. Och jag skulle upprepat behandlingen efter tre veckor, eftersom dina katter redan har så pass mycket mask att de kräks upp dem.

Hultan
0

Ts köp kollamasken på Apoteket och skicka in avfprov så får du veta exakt vad dina katter har och vad du ska behandla med. Milbemax är bredspektra och bör undvikas om man inte har på fötter vad man behandlar mot!

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Mariefredskatter]
0

Eftersom jag såg spolmask i kräkset så behandlar jag mot det. Väljer Milbemax för att det är små tabletter som lätt göms i en godbit. Har tre skyggisar som inte går att tvinga i tablett.

Läste att för att få depåeffekt fullt ut så måste tabletten ges med mat, så det har jag gjort nu. Hoppas alla blir maskfria nu :)