Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2267 ggr
Pernillab
0

skaffa katt nr 2 ?

Jag skaffade katt i slutet på sommaren, men eftersom jag jobbar dagarna i ända så är hon ju ensam mestadels av dygnet. Knappast lider hon av det, hon blir ju extremt glad när jag kommer hem, men jag funderar på att skaffa ett sällskap åt henne. Kan man rådfråga lite här ? Om jag skulle skaffa ännu en kisse, spelar det någon roll på kön, ålder etc.

Tack.

Jourhemmet
0

Spelar ingen roll vilket kön men köper du en hane så måste du se till att kastrera katterna vid 5-6 månaders ålder. Köp en kattunge som är lika gammal som den du har nu.

Pernillab
0

varför skall jag köpa en katt som är lika gammal som henne ?

[sakring]
0

Du kan skaffa en kattunge på 12 veckor också om du vill. Det tror jag är det allra enklaste. Här har det inte varit några problem med att ta in kattungar till de vuxna katterna.

[hehlenaaa]
0

Jag tror att hon skulle få mest utbyte av en katt som var lika gammal som henne, eller en just leveransklar liten kattunge. 

Det skiljer 3 månader mellan mina katter och det har gått hur bra som helst när vi fick hem lilla Figaro i oktober. Det tog någon dag för den äldre katten, Luna, att vänja sig men sedan dess är de bästa vänner. En kattkompis är det absolut bästa jag hade kunnat ge Luna! Har inte ångrat det en enda sekund. 

Ang kön spelar det nog ingen roll, men som tidigare skrev så kastrera båda om dem är av olika kön. Har kastrerat min hona innan lilla Figaro kom hem till oss och i Januari är det dags för Lillen också. Skönt när det är över och jag har två stycken kastrerade katter, mycket skönare än två stycken fertila! :)

Jourhemmet
0

#2 Därför att dom kommer ha allra bäst utbyte av varandra då. Köper du en yngre så brukar det bli så i början att man kasnke får ha lite koll på den äldre som inte vet hur hårt den kan leka med den yngre. Det går ju självklart över men vill du ha den absolut bästa starten så är en jämngammal optimalast.

Se till så att den nya är vaccinerad innan så den inte drar med sig något hem till din andra.

IceJossan
0

Skaffa en katt med samma aktivitetsnivå och samma intressen som din katt. Ålder och kön spelar ingen roll, tan det viktiga är att de faktiskt passar ihop.

Är hon en väldigt aktiv katt så skaffa en lika aktiv kompis till henne. Försök tänka på HUR hon leker - vill hon leka kurragömma och fara runt i jagalekar? Vill hon brottas med dina händer? Eller leker hon väldigt mycket på egen tass med sina leksaker? Är hon försiktig eller oförsiktig när hon leker?

Skaffa en katt med samma behov! Är hon mycket tuff och oförsiktig när hon leker är det bra att ta hem en lite tålig kisse i samma stuk. En liten skör kattunge som busar försiktigt kan fara illa om din kisse är "brutal"  i sina lekar. Och tvärtom, om du tar hem en som är helt vild när h*n leker men att din katt då blir rädd/mobbad för att hon inte vill leka på samma sätt.

Detta kan vara myckett svårt, men försök för att det ska bli så bra som möjligt :)

UlrikaD
0

En av mina jourhemshanar på 7 månader flyttade i förra veckan till en hankatt på 10 mån. Det tog ett halv dygn och sen blev de bästisar. Och de är lika stora, lika busiga och de verkar leka på samma villkor.

Sover, äter och busar ihop och blev efter bara något dygn helt oskiljaktiga.

Kan tilläggas då att katten härifrån är van att bo i stor kattflock och den andra katten inte sett en annan katt sen han flyttade hemifrån som bebis.

Pernillab
0

Okej tack så mycket för alla svar.

Men ni verkar eniga om att det vore bra med en katt till ?

Trevlig helg !