Problem med min nya katt
Hej! Har några problem med min nya katt… Han äter han upp mina växter och river sönder min finfina soffa och fotölj.
Jag har testat och klä soffan i handdukar och filtar, då får den leva. Men så kan den ju inte se ut när gäster kommer….. och direkt när allt åker av så är katten uppe i soffan och klöser…
Jag har testat och spruta på "Piss off" på möblerna och på växterna, nog lite för mycket då jag nästan kvävdes av lukten…
2 min senare så ligger han i soffan… och jag kan inte ens vara i det rummet…
Och han äter fortfarande på växterna?
Han är en rund norsk skogskatt på 5 månader, han fick alldeles för mycket mat av förra ägaren, så jag har sakta försökt att dra ner lite, då han är i matskålen hela tiden…
Jag har en stor klösmöbel och en liten klösbräda här hemma, där är han mycket med.
Vet ni något om detta?
Har han klösträd att klösa på?
Jag har samma problem med våran 13åriga honkatt, fick henne för 1 år sedan.
Hon klöser med på soffa & fåtölj, testat samma som du plus har klästräd plus att hon kan gå ut.
Hade med velat ha fler tips
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dubbelhäftande tejp på de ställen är obehagligt för katten, kan vara ett tips. Finns en jättebra bok av kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström. Jga har även varit på hennes föreläsning, Varför gör katten så?, tror att boken heter det samma. En katt räknas som ungkatt tom 24 månader sägs det. =) Ungkatter har ju massa energie, kanske rastlös?
Jag har bara ampellijor som katten får äta på och orchider som de inte rör pga tjocka tråkiga blad =)..
Om du kanske köper en ampellija som han FÅR tugga på så låter han kanske blir de andra? Väldigt många växter är giftiga för katter eller vassa för magsäcken :/
Ett klösträd ska vara högre än vad katten är när den ställer sig och sträcker sig upp på den. Luft bort honom så fort han gör fel, inget mer. Katter gör allt för uppmärksamhet, ge ingen reaktion utan bara lyft bort, lyft bort, lyft bort.
Ha det bäst och hoppas att det går bra.
Lycklig ägare av devon & sphynx
Ställa ett klösträd precis brevid där han klöseer och försöka få han att klösa på det och sen sakta flytta det bort… lång procecc men har funkat för vissa.
Lycklig ägare av devon & sphynx
En kattunge på 5 månader behöver en kompis att busa av sig överskottsenergin med.
"Piss Off" används för att tvätta bort kattkiss, någon annan effekt har det inte.
Om katten hellre klöser på soffan än på klösmöbeln är det fel på klösmöbelns utformning eller placering. Klösmöjligheter ska helst finnas så centralt i "reviret" som möjligt (där katten passerar ofta) eller vid öppningar till andra rum.
Jag har även en mindre enkel klöspelare stående på en matta mitt i vardagsrummet och den klöser mina katter ofta på när de går förbi. Annars är felet ofta att klöspelarna är för små eftersom katter helst vill kunna sträcka ut sig ordentligt när de klöser och doftmarkerar. En del katter föredrar att vässa klorna på horisontella underlag och då får man komplettera med liggande klösytor eller speciella klösmattor.
För att katten ska trivas och sysselsätta sig med annat än det som är ofog i våra ögon är det viktigt att man ser till att alla kattens behov blir ordentligt tillgodosedda. Möblera t.ex. så att han kan ta sig upp på bokhyllor och skåp och så att han kan hoppa mellan olika möbler. En golv-till-tak-klöspelare med bara ett en eller ett par hyllplan ger katten möjlighet att klättra som uppför en trädstam.
När det gäller blommor och växter är det viktigt att du kollar upp så att de inte är giftiga för katten att tugga på. Jag tror att det är omöjligt att hindra en katt från att äta på växter. Man får försöka komma underfund med vilka sorter som katten inte tuggar på och bara ha dessa åtkomliga, resten på oåtkomliga ställen. Du får kanske också minska på antalet eftersom katten behöver plats i fönstren för att spana ut. Kattens naturliga behov av att äta gräs kan du tillgodose genom att plantera kattgräs eller ampelliljor till honom att tugga på.
Jag tycker också att en så ung katt behöver en kattkompis att leka med.
Sajtvärd Katter iFokus
Bra grejer! Tack!
Har en liten klöspelare i mitten av vardagsrummet och en stor i ett hörn, där har jag satt på ben så att den ska komma upp en bit, en meter är benen.
Jag kollade runt i affären angående nått medel som får bort katten och hon rekomenderade denna, då lukten gör att dom blablabla…. hon va bra på att sälja iaf… suck… nu doftar iaf huset citron!
Blommorna ska jag absolut kolla upp! Tack! :))
Har tänk mycket på en till katt… då jag jobbar här hemma så är jag ju nästan alltid hemma, tänkte jag kunde ge den sällskapet han behöver men tror nog aldrig att jag kommer vara bättre än en kattvän…
Har även satt upp hyllor för att han ska kunna hoppa och leka lite, tror dom tycker det är kul att komma upp lite… ja hm… det tyckte mina böcker med när katten puttade ner dem…
Får testa lite saker :)

En katt till skulle nog lösa en del av problemen. Då får han lekt av sig ordentligt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har i och för sig inga problem med att mina möbler inte får vara ifred. Har klösbräda som är fullkomligt ointressant däremot har jag en gammal köksstol i trä som är poppulär att använda och som har blivit kissens stol *S*
Växter har jag också problem med. Både med denna kisse jag har nu och även med den förra katten jag hade. Har inte hittat någon annan lösning än att vara helt utan växter. Har inte haft blommor på snart 10 år. Tråkigt och tomt men då jag inte har en aning om vilka blommor som är giftiga eller inte och inte vågar lita riktigt på butikerna så blir valet…… hellre inga blommor än en sjuk eller död kisse för att den har ätit på giftiga blommor.

Sedan kanske det är dags att fundera på att kastrera honom, de brukar lugna ner sig efter ett tag då.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Kattungar på fem månader brukar inte bli tjocka. Kattungar ska ha fri tillgång på mat då de växer så det knakar. Vad ger du för foder? Ha fri tillgång på blötmat som är betydligt bättre än torrfoder.
Vi människor kan aldrig ersätta en kattkompis, spelar ingen roll att du är hemma.
Köp ampelliljor som katter älskar och som är bra för hårbollar.
Nej det förstår jag. Men han är tjock, det är han. Han sitter och äter hela tiden, innan han kom till mig åt han rester, blötmat, torrfoder i alla olika sorter och fisk.. Jag är ingen kattexpert men tjock är han. Förstår mycket väl att jag aldrig kan ersätta en katt, om jag nu måste försvara mig från det. En kattkompis är påväg till honom. Köper jag blommor för att han ska tugga, så tuggar han ju… En kompis rekommenderade tuggben till katt, vill ju helst att han ska lämna blommorna… Lilla katten är ju alldeles för liten för att kastreras :(
#12 Fem månader är en lagom ålder för kastrering. Jag kastrerade precis 2 st 5-månaders honor och det gick jättebra, har tidigare kastrerat en hankatt vid 4-5 mån ålder och en annan hankatt vid 11 veckors ålder. Inga problem, speciellt inte på hanar. Dom är superlätta att kastrera. Tar en kvart för veterinären och det är ett superlätt ingrepp.
#13 Tar knappt det ens hihi :)
Var och kastrerade min hankatt i januari, var med under ingreppet osv.
Tog kanske 15-20 min med sövning & själva ingreppet.
#12 Veterinärer säger olika, vissa kastrerar från 3 månader, vissa från 6 månade :) men 5 månader är inte för tidigt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.