Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2289 ggr
[Lillfjanten]
0

reg uppfödare säljer/föder upp huskatter

kan man bli av med sitt stamnamn om man föder upp huskatter? Nu är det en ras men ungarna säljs utan papper. jag ställer frågan allmänt, tänker inte gå in på vilken ras eller vem det gäller.

Jina
0

Jag har koll på SVERAK, och där är det du beskriver ett solklart regelbrott. Jag har själv anmält något liknande.

MonicaLagerquist
0

Nej man blir inte av med sitt stamnamn.Men man kan bli avstängd för en tid.

Får man en tjuvparning så kontaktar man sin klubb och ofta händer inget ,men händer det fler gånger så kan man som sagt bli avstängd för en tid.

Stolt ägare till tre La permer

[Lillfjanten]
0

detta handlar inte om tjuvparning, utan helt enkelt en huskattsuppfödning. synd att man inte kan bli av med stamnamnet om man missköter sig, för folk kan ju tro att det är så bra och seriöst med en reggad uppfödare.

MonicaLagerquist
3

Anmäl uppfödaren till dennes klubb så markerar du och klubben att det inte är okej.

Tiga är att samtycka.

[Lillfjanten]
0

jaha, då samtycker jag väl då.

MonicaLagerquist
0

#5 Varför vill du inte anmäla uppfödaren?

[Lillfjanten]
0

därför att jag inte har tillräckligt med info, utan det är en bekants bekant som köper en katt av denna person. och det är inte min sak tycker jag att göra det, utan isåfall den som köper katt där. sen får folk tycka vad de vill om min åsikt.

line84
2

Men man kan väl anmäla anonymt och berätta det lilla man vet? Kollar ingen upp det då? Kan inget om detta..

[Lillfjanten]
0

det kan man nog göra, men jag har varken tid eller lust att lägga energi på detta. jag har fått svar på min fråga.

Labolina_73
2

#9 jag förstår inte din fråga alls om du iaf inte tänker göra något åt det..

jättetrist tycker jag då denna uppfödaren kommer att kunna fortsätta om ingen sätter stopp.

//Linda

[Lillfjanten]
0

#10  jag var bara nyfiken och dessutom så kan väl inte aveln förbjudas?

Labolina_73
0

#11 näe sjäkvlart inte,, men det kan ju göra så att denna uppfödare blir avstängd.

Jag förstår helt enkelt inte varför du inte ska göra något åt det övh..

//Linda

[Lillfjanten]
0

#12  ok.

EddaM
1

Tycker att du skall anmäla anonymt om du så vill men det är det rätta. Vi behöver inte ännu flera BYB =(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Lillfjanten]
0

se #9.

Delfinen
4

Man säger sig vara djurvän….får reda på något som inte är tillåtet, men har inte tid och lust att göra en anmälan? En anmälan som tar några få minuter….men man har tillräckligt med tid och lust för att ställa frågor och ta reda på gällande regler? hmmmm Inte riktigt vad jag kallar för sann djurvän och förstår inte vad man skall ha kunskapen till om man sen inte skall använda den till något possetivt.

Men alla är vi olika och en himla tur det för dom små fyrfotade.

[Lillfjanten]
0

vem säger att katterna far illa? och du ska inte komma med personliga påhopp, det är väldigt omoget..

annzoo
0

hur vet du att uppfödaren har ett äkta stamnamn? Jag vet minst en huskattsuppfödare som födde/föder upp blandning mellan mco/ragdoll och marknadsförde de kattungarna med ett påhittat stamnamn för att kunna sälja dem dyrare.

Har även sett x antal blocket annonser om rasen x som säljs utan stamtavla men påstås vara 100% renrasiga.

Vill du PMa namnet på uppfödningen alt länk till annonsen?

[Lillfjanten]
0

#18  naturligtvis har bekanten och jag kollat upp det, annars skulle jag inte skriva det. jag skrev i ts att jag inte skriver något namn eller ras. och jag vill inte pm:a eller få några pm heller.

[Emma--]
1

Problemet blir ju bara om alla tänker så angående att anmäla och uppmärksamma problem. Det gäller ju det mesta. Många djur och människor för den delen hade antagligen haft ett lättare liv om någon agerat. Nu är det ju inte säkert att katterna far illa men många blir ju lurade och är det en registrerad uppfödare så bryter ju denna mot reglerna. Råkar det vara något slags missförstånd så händer ju inget heller.

Delfinen
0

*17……..Antar att inlägget var riktat till mig…..därför svarar jag……En katthona som får kull efter kull utan uppehåll tar skada. Det blir sämre "kvalite" på kattungarna om det avlas hårt vilket kan ge dom olika problem….så ja katterna far illa.

Ser inte varken en åsikt eller konstruktiv kritik som personligt påhopp. En åsikt jag har en kritik jag skulle ge oavsett vem det än gällde så personligt? Nej inte alls.

[Lillfjanten]
0

#21 där antog du rätt. vem har sagt att det avlas hårt och det är kull på kull i detta fall? man ska inte anta för mycket. sen så blir det jobbigt att läsa dina inlägg med alla punkter, det är min åsikt.

Delfinen
0

Ber om ursäkt för mitt antagande om att det skall avlas hårt och tas kull efter kull. Blandade ihop denna tråd med en annan tråd jag läser i och ber er bortse från det antagande. Resten av texten i mina inlägg står jag fast vid.