Vet.undersökning - frågor
Hur mycket kan jag "kräva" vid min katts veterinärundersökning? Förra gången vi var där så gick kontrollen på under 2 minuter, typ titta ögon/öron och öppna munnen. Känna på magen. Jag hade en del frågor som MYCKET MÖDOSAMT blev besvarade. Som att jag egentligen inte borde fråga någonting alls..
Min nya katt har konstiga märken (exem/sårskorpor/ohyra) på halsen som jag vill att veterinären tittar på. Jag hade även gärna önskat att han vägdes (men minns att det i förra salen inte fanns någon våg, så det kanske man inte kan?). Säg att veterinären vill klippa bort lite päls och titta med någon sorts förstoringsglas på de konstiga märkena - kommer detta då bli en extra kostnad? Går det i så fall på försäkringen?
Katten i fråga har varit hos vet. en gång vid sin första vaccinering (innan vi köpte honom) men vi vill kolla honom igen pga de oroväckande märkena. Det skulle kosta 500 kronor. Så jag vill helt enkelt veta vad som kan sägas ingå i dessa pengar då det inte är en småsumma för min del. Har jag rätt att ställa en massa frågor om min katts hälsa om jag skulle vilja det (relevanta frågor så klart)? Ingår undersökningen av själva märkena i priset? Kan jag be om att de väger honom?
Ps. Det borde finnas en "veterinärsfrågor"-kategori eller dylikt på siten. Det här är ju lite felplacerat under hälsa egentligen.
Självklart kan du kräva att veterinären kollar upp din katt ordentligt! Ev. provtagning kostar troligtvis över klinikavgiften. Men att raka av lite päls och titta på ev. sår bör ju ingå.
Så sätt du lite krav på din veterinär, är h*n inte intresserad att kolla upp din katt så byt till en annan.
Allmän hälsokoll brukar innebära att de lyssnar på hjärat och lungor, tittar att pälsen är fin, att det inte finns defekter, rinnande ögon eller näsa osv…
Är ju bra att ha en genomgången koll när du ska försäkra bebisen.
/Elisa
Vissa är mer grundliga än andra. Tycker du de missar nåt så fråga!
Hälsoundersökning kostar mindre än självrisken och den går inte på försäkringen. Försäkring täcker om din katt blir sjuk men du har fortfarande självrisken.
Alla vet som vi besökt under årens lopp har alltid ställt frågor till oss och svarat på all våra frågor. Våg har alltid funnits, dom måste ju veta djurets vikt om dom ska skriva ut rätt dos medicin. Det har aldrig varit problem med extra kostnader för att vi varit frågvisa eller att vi önskat få katterna vägda utan medicinering. Hos en vet finns vågen i väntrummet så du kan själv väga om du vill tes först bur+ katt och sen bara bur när katten är hos vet.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Nu har vi varit där och fick en annan veterinär, som vägde lillkissen utan att vi ens behövde fråga! Och hon var väldigt trevlig och tog sin tid med honom :). Var väldigt nöjd med besöket. Hon var OTROLIGT noga med att kolla på de märken jag var där för - och vi behövde inte betala extra för det.
Men tyvärr var resultatet att plutten kanske har RINGORM :O. Vi ska återkomma om hans märken inte försvinner snart, och tills dess behandla med vanlig sårvård. Usch usch.
Men ringorm är smittsamt både till djur och människor. Tog de inga prover och gav förhållningsorder?
Säger samma som #6 misstänker hon ringorm måste de ju ta prover. Det är en zoonos och smittar på både djur och människor.
Får man det på katten måste man behandla alla djur (och ev. människor) hemmet.
Även sanera pga svampsporerna…
/Elisa
Om veterinären misstänker ringorm borde h*n ha krävt att du kom med alla dina djur för undersökning och provtagning och isolering av den katt som man misstänker ha ringorm i ett rum för sig.
För det mesta när jag behöver gå till veterinären och det inte är akut brukar jag maila och tala om varför jag vill ha en tid. Jag skickar också med min logg över aktuell katt inkl vad katten vägt månadsvis det senaste året. Veterinären får då ett bra underlag redan innan vi kommer dit.
Hm… Ja då får det bli den andra, privata kliniken från och med nu antar jag..
Första gången på denna klinik = "otrevlig"/nonchalant veterinär
och andra gången = trevlig veterinär men bristfälliga/felaktiga (!?) råd.
Jag kan även ha missuppfattat henne. Lille katten var superstressad och läckte urin så jag blev rätt nervös själv =/
Men sluta att skrämma upp TS på det viset. Ringorm är visserligen en mardröm att få in om man är uppfödare, men TS har en vuxen katt förutom kattungen som nu ev misstänks ha ringorm. Många utekatter går och bär på sporerna utan att ägaren vet om det, eftersom det vuxna katter oftast inte får några symptom av det.
Smörj in det smittade området med en salva man använder mot fotsvamp. Håll koll på om det kommer nya kala fläckar eller utslag och smörj isf där också. Det kan smitta vidare till dig också, men smörj då med samma salva. Att isolera kattungen nu är väl nästan lönlöst, eftersom sporerna redan finns i hemmet.
Ring uppfödaren och berätta om ringormen, så denne kan kolla sina katter.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#10, Tack ska jag göra. Och jag misstänker att lillen fick ringorm (om det är det, verkar troligt) från storkattens gamla halsband som vi testade på lillen en dag som en "uppvärmning" inför att testa selen en annan dag. Kan det vara från halsbandet? För vi slängde det, och storkatten har aldrig haft några sysmton alls men jag tänker att han kanske bar på det ändå som ni säger.
Jag har haft ringorm så jag tror att jag är fredad (?). Sambon däremot inte…
#11, Ska jag göra! Eller ja inte uppfödaren (hittekatt), men stödfamiljen där hans brorsa och mamma bor kvar. Hur länge kan svampen ligga utan att katten får märken av den? Vi köpte honom för 3 veckor sedan och vi TROR inte att han hade märkena då, men vet faktiskt inte eftersom han har stor päls och inte gick att hantera ordentligt i början.
Kissen hade nog sporerna med sig när han kom hem till er. Det kan ta flera veckor innan det bryter ut. Eftersom en flytt innebär en stress för kattkroppen så minskar immunförsvaret, och det är därför det nu har brutit ut. Om det nu är så att det är ringorm.
# 12 Det faktum att man haft ringorm gör inte att man blir immun på något sätt.
Här kan du läsa om Ringorm. Dvs. om det är detta din katt har. Åk och ta ett prov på såren innan du oroar det i onödan.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/
/Elisa
#14. Tusan :).
PS. Är det bara jag som har jättemycket problem med i-fokus idag? Får hela tiden upp det här. "Error 503 Service Unavailable"
# 16 Du är inte ensam!
Försökte skriva igår men det kom inte in. Jag har själv haft ringorm, förmodligen smittad av katten, som inte hade några sympton, men som jag hade i sängen varje natt. Detta var när jag växte upp. Jag fick ingen behandling och inte katten heller