Accepterar inte kattungen
Hej! Kort info, har två katter sedan tidigare, en hane och en hona, båda är kastrerade. I september fick vi tillökning i form av en liten ännu så länge okastrerad hankatt. Kattungen går jättebra ihop med hankatten, men honkatten morrar, fräser och skriker så fort han kommer i närheten. Eftersom att katter i regel blir lugnare efter kastrering, så funderar jag över om det även kan hjälpa dem att acceptera varandra? Är det någon som har erfarenhet av att relationen mellan katterna blivit bättre efter kastrering? Ps. Får väl vänta tills kattungen är sex månader innan jag kastrerar honom, men sitter mest å funderar över om jag kan hoppas på bättre tider efter jul… ;) Tack så länge! :)

Du kan kastrera honom redan nu. Låt dem sedan inte träffas förrän han inte luktar "sjukhus" längre. De brukar komma bättre överens då alla är kastrerade.
Misstänkte att det var så… Och det känns ju väldigt skönt att kunna hoppas på att det blir bättre. Får ringa å försöka beställa tid imorgon. Vore ju skönt om julen kunde bli lite lugnare… :)
Det tar alltid tid att vänja äldre katter (ej kattungar) vid nya katter. Det är deras revir från början men efter ett tag så blir dom vänner oavsett kastrering eller ej. för mig tog det ca en vecka eller två så var min honkatter kompisar med den nya kattungen.

har samma problem. har dock 2 hankatter som är gamla, båda kastrerade och nu har vi även 2 små honor som inte är kastrerade än. De stora Vägrar acceptera de små, fräser och morrar gör dom.. Har haft det såhär i 4 månader snart. Kan kännas lite grymt att vi "tvingar" på dom stora att leva med de små men kan ju inget göra.
Även om det är lite spänt läge mellan dom så tycker vi att den äldsta katten mår lite bättre. Tidigare gick han runt och jamade mitt i natten, vääldigt högt. Nu har han slutat med det helt och hållet, vet i och för sig fortfarande inte hur vi ska göra med dom…
Jo, att det tar tid att vänja dem har man ju fått lära sig, haha! Men jag hoppas att kastrering kan hjälpa dem komma överrens. Då blir de väll lite mer 'på samma nivå' hoppas jag. :/ Har du, karucellen, kastrerar dina små ännu?

#5, nej dom är inte kastrerade än. Mamma vill att vi väntar tills dom har löpt första gången. Hon har haft katt i hela sitt liv så jag får väl hålla mig till det hon säger.

#6 Nej det behöver du inte göra, du kan ta reda på modern fakta och framföra till din mamma på ett sakligt och informativt sätt, lägga fram riskerna med att inte kastrera förrän efter första löpet osv. Förhoppningsvis ändrar hon sig. Det kan handla om att antingen kastrera de vuxna eller lämna tillbaka de små.
Var hos veterinären som först via telefon sa att det var okej att komma in och kastrera katten som är född v. 27. När jag kom in med honom ångrade de sig direkt och sa att han var för liten. De ansåg att det var för farligt att söva en så ung katt, eller vad de nu gör inför en kastrering. De ville att vi skulle vänta ca en månad till. Brukar inte veterinärer som kastrerar katter yngre än 6 månader söva katterna?
Vilken mesig veterinär måste jag säga. En hankastrering är hur enkel som helst. Jo alla katter sövs.

#8 Det kan vara så att de tycker att han är för liten till storleken ännu. Hur mycket väger han?

#9 Vadå mesig, du vet väl inte varför hen sa nej? Det kanske inte var åldern som var problemet, utan storleken. Mindre djur tål nedsövning sämre.
Han väger 2,3 kg. Men jag tror det hade med åldern att göra. För hon påpekade att han fortfarande hade mjölktänder… Hade hjälp av mamma att lämna in honom då jag jobbade, och hon vågade ju inte argumentera emot… Hade nog inte jag heller gjort antagligen. ;)
#11 Men nu är det ju så att katter kan kastreras från tolv veckors ålder och denna hane är ju snart sex månader. Det behövs bara en mycket lätt sövning på hanar då det går så fort att kastrera dom.
Rent viktmässigt vägde min ena hon 2 kg när hon kastrerades och inte ett ljud från veterinärkliniken att det skulle vara för lite. Så rimligen borde inte vikten varit "problemet" för veterinären
Hmm… Mystiskt… :/ men det är nog bara till att vackert vänta på att han blir äldre… Utbudet av veterinärer är rätt litet här, men, men, den som väntar på något gott… ;) katten är glad iaf!

#15 Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge ;)