Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5447 ggr
[Hanzi_91]
0

Njursten av för mycket torrfoder?

Ja, är det så? Att katter kan få njursten av för mycket torrfoder? Har hört det på omvägar

MonicaLagerquist
0

Ja torrfoder är en stor bidragande anledning till det.

Stolt ägare till tre La permer

Labolina_73
0

men det beror ju isåfall på att katten dricker för lite.

inte av fodret i sej.

/L

[Hanzi_91]
0

Okej, ja min coonis dricker väldigt mycket, han älskar vattenFlört Men min perser/skogis är väldigt kräsen med all mat och dricker inte alls mycket…

Jourhemmet
1

Ge katterna blötmat.

EddaM
0

Torrfoder innehåller ganska mycket salt och detta är inte nyttigt för njurarna. Helst inte torrfodret i de vanliga mataffärerna, de är fullknökade med salt för att katterna skall äta det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Hanzi_91]
0

Jag köper aldrig torrfoder från vanlig affär, köper alltid Royal canin anpassade för mina katter. Har Royal canin för maine coon till coonisen och longhair indoor till min perser/skogisGlad

[Anunnaki]
0

# 6 RC är inte något att hurra för! Torrfoder blir inte bättre för att det är dyrt och att det säljs i specialaffärer.

Ta dig tid och kolla vad det står på innehållsförteckningarna på t ex olika RC-sorter så ska du se ätt det inte är någon större skillnad och alla innehåller spannmål.

Blötmat utan spannmål är att föredra. Nu har jag i princip slutat med all kattmat. Jag tycker att den är rätt äcklig jämfört med kött.

Jourhemmet
0

#6 Köp ett foder som inte innehåller så mycket spannmål som RC. Eukanuba är mycket bra och passar dina huskatter perfekt Flört

[Em_I_Am]
0

Håller med om att RC inte är något bra foder till katt. Köttinnehållet är pinsamt lågt.

Orijen eller Eukanuba är åtminstone bättre. Vill man inte sluta helt med torrfoder kan du kanske ge något mål mat med blötfoder om dagen? Mjau är faktiskt bra mat som inte är allt för dyrt.

En del katter tycker om att dricka ur kattfontän istället. Kan vara ett tips för att få katterna att dricka mer. Iaf de som är lite kräsna o helst dricker direkt ur kranen som mina :P

[Hanzi_91]
0

Innan vi valde foder så pratade vi med personalen på djuraffären som trots allt är kunniga om det här med foder.. de tipsade om Royal canin. Men jag tror säkert att Eukanuba är jättebra med.

#8 var du ironisk nu eller? Min Lucifer är INTE huskatt och dessutom ser jag inget fel med huskatter heller.

Cockerspaniel
0

Kör aldrig med Royal Canon längre. Sist jag gjorde det fick min katt en allergisk reaktion och kräktes om och vart annat då hon åt fodret.

Nu äter hon endast Pro Plan som är ett bra foder tycker jag. Eukanuba är super bra det med, men för dyrt för mig den här månaden :)

Men jag har haft rätt så många katter och alla har bara ätit torrfoder. Tur är väl det att alla mina katter har vart enorma på att dricka vatten (går en skål om dagen) :)

[Hanzi_91]
0

Ja jag kom på en sak, min andra kisse äter inte sin , hon får long hair indoor. Hon snor min andra katts mat istället. Funderar på att byta foder till henne och då kanske testa Eukanuba t.ex. Hon är den som inte dricker så myket vatten, hon är VÄLDIGT kräsen med både kattgodis, mat osv.Rynkar på näsan Köpt 3 olika godissorter till dem för att testa mig fram, nyttiga och bra, men nej hon vägrar. Den andra äter i princip allt han får, riktigt matvrakGlad Försöker till och med sno min mat.

Labolina_73
0

Eukanubas torrfoder är mycket bättre än RC det har mycket högre köttinnehåll bland annat.

Nackdelen med Eukanuba, för katternas smak sätt är att Royals är besprutad med buljong och då smakar mera, det är inte eukanubas och då smakar mindre,, jag har lite problem med mitt byte men jag blandade upp mer och mer och tillslut gick det bra..

pälsen på katterna har blivit finare. en av mina katter hade liten tendens till svarthaka men det är borta sedan jag böt föder, jag tror att det har med "besprutningen" att göra för det bli fett av det.

låter illa med besprutning jag vet men jag hittar inget annat ord.. :-)

jag ger mina eukanuba som fullfoder, samt att jag ger lite annat så som kycklingvingar, köttfärs etc ibland,, blötmat får dom någon gång bara för dom blir så vansinnigt dåliga i magen av det.

ja jag vet att man ska fasa in blötmat men jag har provat, bara givit små små mängder men när jag givit endast blötmat i ca 2-3 månader och dom fortfarande inte var ok i magen återgick jag till torrisarna.

Det kanske inte är det absolut bästa att ge, men dom mår bra av det och lådorna ser fina ut,

//Linda

[Hanzi_91]
0

#13 Det låter ju braGlad Min ena katt har jättefin päls, mjuk, silkeslen osv.. Den andra vägrar ju äta sin long hair indoor och pälsen känns mest bara sträv fast hon är långhårigRynkar på näsan Ska nog köpa Eukanuba och försöka blanda upp lite, sen variera deras kost lite mer så de får mer blötfoderGlad

[Anunnaki]
1

De sista man ska tro på när det gäller vad som är bra kattmat är personalen i djuraffärerna och de veterinärer som säljer djurfoder.

Om djuraffärer hade någon som helst kunskap om vad mat till katter borde innehålla skulle de kunna minska ner utrymmet i affärerna betydligt. Jag tycker att det är lite väl skrupellöst av djuraffärerna att sälja så många kattfoder som innehåller spannmål och även socker. Om de hade någon kunskap och om de hade någon moral skulle de inte spela med i kattmatsteatern.

[Hanzi_91]
0

Jaha vem ska man lita på då när det gäller kattfoder då? De har ju trots allt utbildning och jag är stammis på en djuraffär här och jag har ALLTID fått bra råd ang. mina djur.

Labolina_73
1

Men nu är det ju lite så oxå måste jag tillägga att tex Royal Canin är ett stort märke på marknaden,, vissa VILL ge det till sina katter,, då har jag inte rätt att som personal och eller butiksägare att säga att nej det får du köpa någon annanstans,, det tar jag inte in här pga att….

då skulla men förlora massa kunder och det kan tyckas konstigt att man vill ha kunderna kvar mot djurens hälsa men riktigt så kan man ju inte säga,, svart eller vitt..

sedan kan man givetvis prata med djurägaren om vad man tycker och varför. men att sluta ta in alla foder som innehåller spannmål skulle inte funka.. Faktiskt.

Nu tycker inte jag att Royal håller det måttet som dom utlovar och med tanke på hur stora dom är på marknaden borde dom kunna hålla en högre kvalitet.

När man jobbar eller äger en djurbutik får man foderanalysutbildning,, men av vem? jo av fodertillv'rkarna? tex om royal av royal och av eukanuba av severa etc etc.. och alla håller ju den bästa kvaliteten..

det man då måste lära sej är ju att ta reda på mera om analyser själv och sedan sätta sej in i vad innehåller dessa foder egentligen och vad är bra för mitt djur?

det jag gjorde var att skriva ner alla %satser i dom olika fodrena och sedan gämföra,, det jag kom fram till var att Eukanuba och Orijen har det bästa torrfodret. Orijen har jag märkt att många katter går upp i vikt av, varför vet jag dock inte.

Mina katter äter nu eukanuba och mår väldigt bra av det, dom får som jag skrev högre upp i tråden även kycklingvingar, köttfärs etc.

//Linda

[Em_I_Am]
4

Problemet är inte om de är utbildade eller ej. Problemet är vem som håller i utbildningarna. RC utbildar rätt friskt o det kan ju förklara ett o annat.

Men tänker man lite själv är det ganska lätt att förstå att en katt som enbart är byggd för att äta kött o inte kan bryta ner spannmål i sin mage inte ska äta foder med en massa spannmål i. Och därav är inte RC ett bra alternativ  :)

[Anunnaki]
0

Man måste tänka själv och man behöver inte tänka så mycket när det gäller att välja mat til sina katter.

- Torrmat är inte ett bra val mer än som extra eller reservmat

- Kattmat ska inte innehålla spannmål alls

- Ju mer köttinnehåll desto bättre, helst enbart innehåll som är animaliskt

- Rått kött åtminstone någon gång i veckan, kycklig och nöt från djur som aldrig varit utanför Sverige vare sig levande eller döda.

Om har dessa fyra grundregler i huvudet när man är i affären och läser innehållsförteckningarna så är valet inte så svårt.

Själv har jag helt slutat att handla någon mat till mina missekatter hos djuraffärer. De får barf och som lite godis får de lite laktosfri vispgrädde ibland.

EddaM
0

Det är inte smaken på maten som spelar roll då katter inte har många smaklökar utan de går på doften. Och RCs foder doftar mycket och gott och därför äter de det bra.

Om det nu är skogis i din katt så skall de ha strävpäls. Och det är därför som har det =)

Jag själv använder en blandning av RC och Iams plus olika foder som mina katter vinner på utställningar. Funkar jätte bra =)

S*Luddhuvet´z

Labolina_73
0

nåja, smaken=lukten,,, hehe sak samma,,, katterna äter ju eller äter inte.. ;-)

EddaM
0

Såååå sant så =) Mina äter tex bara en speciell blötmat och riktigt dyr…de små rackarna =)

S*Luddhuvet´z

[Hanzi_91]
0

#20 , Har ingen stamtavla på henne faktiskt.. Men enligt uppfödaren är det skogis/perser. Hon har väldigt sträv päls ja, min andra kisse som enligt uppfödaren är en Maine coon (dock har jag på flera forum nu fått höra att han inte är rastypisk..) har väldigt silkeslen och mjuk päls, så att man vill klappa på den hela dagen.

EddaM
0

Jag har ju sett bilden på henne i den andra tråden =) Och visst hon kan ha skogis i sig men perser tror jag inte på utan mer en huskatt. Och hon kan ju ärvt den sträva pälsen av sin skogis släkting.

Min huskatt har oxå väldigt mjuk och även fluffig päls som jag bara älskar =)

S*Luddhuvet´z

teachingbirds
0

#23 Tyvärr är det ju så att en katt inte räknas som raskatt om man inte har en stamtavla som kan bevisa att katten verkligen är en viss ras.. Men självklart ärver de ju egenskaper av sina ev. raskattsföräldrar! :)

Jag hade en underbar huskatt med lite siames i sig, vilket verkligen märktes! <3

[Norrbysa]
1

Orijen är oxå ett bra torrfoder. :-) Naturligt innehåll, i stort sett inga kolhydrater eller utfyllnad och hög proteinhalt.

Tycker RC är så kommersiellt. DOm gör en massa olika fodersorter som egentligen inte har någon större skillnad. Och deras foder för kastrerade katter innehåller en mass utfyllnad.

Jag körde på RC i början (först kitten36 och sen Sterilized) men mina katter gick upp i vikt av det fodret. Nu har jag bytt till Orijen och det fungerar toppen.

Skulle kunna tänka mig andra foder med liknande innehåll men jag anser att man inte ska hålla på och byta foder.

Sophey
2

Du har fatt bra svar angaende njurstenarna men angaende torrfodret rekomenderar jag dig att titta lite narmare pa

1. Orijen
  2. Applaws
  3. Carnia
  4. Eukanuba

Jag hade personligen gett katterna enbart blotmat om jag hade chansen da du kan kopa mjau och bozita blotmat i mat och djurbutiker Glad

Medarbetare på matlust

Jourhemmet
2

En liten parantes bara. Katter får inte njursten utan stenarna bildas i blåsan, det är alltså urinsten. Det är också sällan det blir stenar utan ffa kristaller som klumpar ihop sig och sedan stoppar urinen från att komma ut.

[Norrbysa]
1

RC har förutom ett högt innehåll av onödiga vegetabilier (läs utfyllnad) även högt innehåll av bindväv vilket är ett lågvärdigt protein.

Här är ett test som Statens Veterinärmedicinska Anstalt gjort på några få utvalda torrfoder:

http://siames.se/fodersva.htm

AnnaMaja0
0

#29 Tack för länken till det intressanta testet! Blev en smula förvånad att Hills fick så bra resultat eftersom det är ett foder som många brukar avfärda som ett skitfoder överlag.

Labolina_73
0

synd bara att inte orijen oxå är med så man kunde jämföra den med Eukanuba,,,

jag ger ju mina eukanuba men skulle gärna vilja se om skillnaden är så stor.. alla säger ju olika om det..

//L

[Norrbysa]
0

Ja och det finns ett annat foder oxå som heter lynx som jag är intresserad av.. vi kanske kan ordna ett eget test. :-)

Sophey
0

Jag tror att du menar Carnia Lynx Glad

Medarbetare på matlust

[Hanzi_91]
0

Tusen tack för era bra tips! Skrattande Ska kika vidare på dessa olika foder och få se vad som passar bäst, speciellt åt min ena kräsna kisse Glad

LaSadie
0

Här hemma så ger jag, efter att den ena kastrerade katten smällfet, bara blötfoder. Har RC torrisar i en foderpyramid, har testat de andra märkena med. Orijen spydde en av katterna av, Eukanuba blev dom kassa i magen av. Även om jag vet att RC inte är de bästa så är det den som de inte får kraschade magar av. Men som tur är så föredrar de, numera, blötmat vilket är skönt med tanke på att de dricker dåligt med vatten.

[sakring]
0

Finns det några vetenskapliga bevis för att torrdoder verkligen orskakar njursten? Själv ger jag mina katter RC och Eukanuba samt Bozita blötmat och lite kött då och då.

[Anunnaki]
0

Katter får inte njursten utan urinsten. Det viktigt för katter att de få i sig tillräckligt med vätska av flera skäl vilket inte betyder att alla katter som får torrmat blir sjuka men att om en katt får i sig för lite vätska är det en riskfaktor som kan göra att katten blir sjuk.

Jag har inte sett någon vetenskaplig undersökning om hur mycket större risk en katt löper att få urinsten om den får för lite vätska. Om man tänker efter så kissar katten mindre ju mindre vätska den får i sig och ju mindre urin som bildas ju längre är det mellan gångerna som katten kissar, dvs urinet stannar längre i urinblåsan ju mindre vätska som katt får i sig. Vilket i förlängningen gör att det kan hända saker med/i urinet som inte är önskvärt.

Men om du googlar, skickar ett mail med din fråga till SLU eller Jordbrulsverket får du kanske tag på en sådan vetenskaplig studie. Om du får en sådan så hoppas jag att du delar med dig här på siten.

Labolina_73
0

#37 lite samma jag skrev,,, väldigt högt upp i tråden men jag blev lite "överskriven" :-)

jag tror iaf att om jag vet att mina katter dricker bra och det gör dom,, så behöver jag inte oroa mej så mycket.. skulle det bli urinsten iaf kan det faktiskt ha andra orsaker oxå.. inte just att jo du ser,, hon åt torrfoder..

jag tror inte att det är så "enkelt"

//Linda

[Anunnaki]
0

# 38 Tyckte du att jag skrev att det var enkelt?

TS: Om du vill få lite koll på hur mycket vatten som dina katter dricker kan du ju göra en vätskelista en vecka. Mät hur mycket vatten som du häller upp och anteckna det. När du byter vatten mäter du hur mycket som är kvar, skriver upp det och räknar ut skillnaden. Sedan gör du lika varje gång som du byter vatten under en vecka så ser du hur mycket vatten som det går åt.

MonicaLagerquist
2

Att tänka på att en katt som äter torrfoder behöver få i sig minst en ½ dl vatten per kilo kropps vikt per dag.

Dvs en 4 kilos katt bör dricka MINST 2 dl vatten per dygn.

Tyvärr är de få katter som får i sig så mycket vatten.

Stolt ägare till tre La permer