Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3929 ggr
Rafflan
0

Okastrerade katter ihop?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går det att ha en okastrerad katt hane i samma hus som en okasterade hona?
Funkar det om honan är kastrerad?
Innekatter ;)

För vi skaffade våra senaste var det ett syskon par, en hona och en hane, och hanen började kissa i soffor och liknanade, dem var ute katter, så han skulle inte gå att ha okasterad :P

Imasy
0

Det borde väl gå bra, förutom att det kan bli ungar då, om det inte är önskvärt.

Men jag tror ju att de mår allra bäst av att vara kastrerade båda två.

Rafflan
0

#1 men borde man inte kunna se tecken innan honan går i löp och då sära på dem?

Tänkte på dem som föder upp och har avelshanar och honor, vart lite nyficken då våran hane blev koko innan han ens var redo för kastrering ;)

MonicaLagerquist
0

Nej du ikan inte se på honan när hon tänker löpa.Det vet hanen långt inna du vet det.

Uppfödare har inte fertila katter av olika kön ihop om de inte ska paras.

Att hålla fertilhankatt är inte alls någon dans på rosor.

Stolt ägare till tre La permer

Imasy
0

En del honor kan ju ha sk tysta löp också, och jag tror nog att hanen mycket väl kan fixa lite ungar innan vi människor ens hinner fatta att honan löper.

Många uppfödare har ju tex p-piller på honorna när de inte ska ha kull, eller kanske delat in hemmet i två olika delar så hanen inte kan para.

Rafflan
0

#3 vad är dem vanliga problemen med att ha okastrade hanar då? blev ju lite nyficken nu :P

För syrrans hane började inte kissa eller nåt, vart liksom ingen skillnad efter kastrering, lika vild och busig som unga katter ska vara ;)

#4 okey, ja sen brukar väl uppfödare kastrera sina honor när dem fått sina kullar? :)

Imasy
0

Katter som tas ur avel brukar kastreras ja.

Tja, problem med en fertil hane? De kanske skriker? Urinmarkerar? Det finns nog en hel del "jobbiga" saker :)

MonicaLagerquist
0

Gap skrik kisserier här och var.Ett pyssel att hålla rätt katt på rätt sida av dörren.Se till att de katter som inte får träffas inte träffas.Sen blir många hankatter magra och längtar efter damer hela tiden.

Rafflan
0

#7 okey, då kanske vi inte skulle ha kastrerat syrrans katt, han skvätte inte, skrek inte, han var vild och busig som en kattunge/ung katt ska vara :P

Supinesophie
0

#8 Fast om han inte skulle användas till avel så var det rätt beslut att kastrera honom. Det är inte skadligt att kastrera en kattunge/ungkatt. Min hane var ca 4 månader när han blev fixad.

MonicaLagerquist
2

#8 Men varför skulle ni inte kastrera?Ser ingen som helst anledning till att hålla en katt fertil om den inte ska gå i planerad avel.

Rafflan
0

#9 - #10 om ett vanligt problem är att hankatter blir jobbiga okastrerade tycker jag det är viktigt att spara dem som har den rätta mentaliteten och fixar att vara okastrerade.
Dock är det såklart även viktigt att han är frisk och rastypisk.

Men jag väljer hellre en frisk rastypisk som har bra mentalitet framför en
frisk champion med dålig mentalitet.

Och ja jag anser det dålig mentalitet om dem inte kan gå okastrerade utan att bli odrägliga, det är inget jag skulle vilja avla på ;)
(min åsikt)

Imasy
1

Men att en katt vill para sig har väl knappast med ett då¨ligt temperament att göra?

Rafflan
0

#12 nej men att du inte kan ha en inne katt som innekatt är väl ganska fel?

Och hankatter bör man ju inte ha som utekatter, så det blir bara svårt :P

Imasy
0

Men vad har det med saken att göra? Varför skulle man inte kunna ha en fertil hankatt som innekatt bara för att den följer sin instinkt att para sig? Jag kan fortfarande inte se hur viljan att para sig kan anses som ett temperamentsfel?

Rafflan
0

#14 jag menade att den skvätter in, skriker osv. Det är det som jag tycker är dålig mentalitet då det inte går att bo med en sån katt i längden ;)

Imasy
0

Nej, jag håller med att det inte är trevligt, men fullt normalt skulle jag vilja säga :)

Honor som löper och skriker har de också temperamentsfel för att de ropar på en partner?

Jag kan inte påstå att jag tycker en löpande hona är så mycket trevligare hon heller, när man inte fått sova på flera nätter har man god lust att stoppa ut henne i soptunnan, men ack så normlt det är för henne ;)

MonicaLagerquist
0

Börjar man medvetet att avla på katter som inte revirmarkerar,inte skriker efter honor är man ut på mycket svag is.De katterna har troligen för lite testosteron och kommer på sikt att tappa sin parningsvillighet.Är det det du efterstävar?Det har inte med mentalitet att göra.Däremot så skulle jag inte avla på en hankatt som är aggresiv.

blondifire
0

nu hänger jag inte med.. TS, är du uppfödare ? varför annars hålla en hane fertil? dom mår bäst i längden av att kastreras om dom inte ska användas i avel. samma för honor, dom kan dessutom få livmoderinfl m.m av att ha tomma löp. honor kan oxå markera skrika,gå ner sig m.m.m.m finns absolut ingen ursäkt till att INTE kastrera katterna, inne eller/och ute katter !

S*Winsnes Wilda

Rafflan
1

#18 jag har inte så, alla mina katter oavsett kön är kastrerade ;)

För att det verkade bli så mycket problem med okastrerad han innekatt och jag fattade inte varför, hur man då gjorde för att kunna ha avelshanar, osv :P

blondifire
0

en avelshane har man en begränsad tid okastrerad beroende på hur han "sköter sig" och hur han mår av det. Mina fertila honor som lever ihop med han(jag stänger inte in mina katter i speciella utrymmen) går på p-piller en begränsad tid tills jag anser att dom kan/är mogna för bebisar,annars kastreras dom. ett annat alternativ för uppfödare är att chipkastrera hanen om man vill "spara" honom.

S*Winsnes Wilda

Rafflan
0

#20 så din hane går runt inne och skvätter? eller han kanske har tillgång till utegård?

tuska
0

En okastrerad avelshane markerar sin ställning lite överallt inomhus och i  kattgården. ja de markera lite här och där, så är det att ha en ranghög ståtlig avelshane, det har inget med ett dåligt temprament att göra.

Många uppfödare använer barn blöjor på sina hanar innan de har gjort sitt och blir kastrerade ,speciellt när dom visstas utanför sitt nerkissade kattrum.  Nu finns det undantag när det gäller okastrerade hanar, men det hör till ovanligheterna. 

En kastrerad honkatt brukar avelshanen få ha som sällskap under den tiden han går fertil, bara att titta på inte röraFlört

blondifire
0

#21, nej vi har en lägenhet på 100kvm + inglasad balkong och alla katter lever tillsammmans så dom behöver inte skvätta/markera .

S*Winsnes Wilda

EddaM
0

Jag har min hane tillsammans med de andra katterna. Och då två fertila honor som han verkligen inte får para då de är hans mamma o hans halvsyster men de går på piller o han är en snäll kille så det går bra men jag är medveten om att jag är bortskämd! =) Dock är hanen på sin syster ibland när han känner sig sugen men hon vill ju inte så han ligger mest bredvid o kuttrar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Emma--]
1

Ni som har honorna på p-piller, är ni inte rädda för tjuvparningar trots det? 
Eller litar ni på att hanen låter bli? Eller kanske finns det någon plan ifall det skulle hända?

Jag tänkte att det måste ju trots allt vara en risk. Har man en hane är det väl inte några problem att veta att det är rätt pappa så att ungarna kan registreras ändå. Men kanske ett större problem om det nu blir med sin mamma t.ex.
och sen kanske ett problem om ni inte hunnit göra alla tester.

Josefa
1

Så p-piller skyddar dina honor till 100% från att bli dräktiga?? Det låter ju seriöst.

Katzuki
0

Vi har turen att båda honorna som hanen bor med går ihop stamtavlemässigt, så skulle det bli en tjuvparning gör det inte jättemycket. Dock är hanen så nertryckt av honorna så han får ingen chans att para om honorna inte vill ;)

#26 Edda kanske har det lite lika dant? Det kanske är det hon menar med att han är "snäll"?
Snälla försök ställa frågor innan du lägger till en, vad jag tycker det låter som, spydig kommentar. Det blir lätt så dålig stämning annars =/

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Josefa
0

Det var sin mor och syster han gick tillsammans med, så läs själv du.

Katzuki
0

#28 Jag menade att hanen kanske är nedtryckt av honorna och inte är den som bestämmer när parningar sker. Det kan vara därför han ligger och kuttrar istället för att hoppa på varenda hona han ser när han är sugen.
Jag skrev lite otydligt märker jag, men jag trodde att det framgick vilken del jag menade att hon hade lika dant.

Mvh, Sara

Josefa
0

OK, fast nertryckt är han bara till den dagen han bestämmer sig för att para en av honorna ändå. Är det abortspruta som gäller då? Eller skylls det på tjuvparning med okänd hane? För att det är brodern/sonen som är pappa till ungarna, pga uppfödarens slarv, får väl iantagligen inte komma fram.

Katzuki
0

Det tror jag beror på hur domenant han är. Om han inte är domenant kommer han antagligen inte tvångs-para den domenanta honan.

Jag tror personligen att Edda skulle säga som det är, en tjuvparning mellan syskonen eller mor och son. Hon är en väldigt trevlig uppfödare men jag tror mycket väl att det finns andra uppfödare som skulle säga som du säger och mörka ner det.

Jag gissar på att det i detta fall skulle bli kattungar som säljs med avelsförbud.

Mvh, Sara

Josefa
0

Du har säkert rätt. Jag känner inte Edda. Vet bara att det finns uppfödare som håller tyst om för dem mindre fördelaktiga saker.

Rumblebee
0

Jag tycker helt klart att det inte spelar någon roll om hanen är dominant eller inte, och inte har fått tillstånd från honorna att para sig med dem… I och med att hanen och honorna är släkt, så tycker ju jag att dem honorna borde kastreras (med tanke på de hälsorisker p-piller medför under långvarigt bruk), eller är det tänkt att dem ska användas i avel med en annan hane?

MonicaLagerquist
0

P-piller är inte till för att förhindra dräktighet,det används för att honorna inte ska löpa.

Här hemma går inte hanar ihop med honor som de inte får para.Oavsett om honorna går på piller eller ej.

EddaM
0

Jag skulle aldrig mörka något om olyckan skulle vara framme, jag hade nog kastrerat honan om det var så. Hans mamma skall det göras på snart ändå. Men han vågar inte ens gå i närheten av henne för då får han sig en klapp på käften av henne. Hans syster är tänkt att gå i avel o därför skall inte hon kastreras men med en annan hane då förstås. Hon är bara 8mån ännu så det är ju inte så aktuellt ännu.

Mina katter är mina bebbar och jag skulle aldrig kunna stänga in honom i eget rum där han får sitta o ha tråkigt. Nej skulle det hända så får jag ta det då och inte oroa mig nu. Han är inte sugen hela tiden heller kan jag berätta utan det är mest när något har hänt, som om vi tex varit på utställning med honom eller nu när jag flyttade i onsdags.

Och jag är medveten om att p-piller kan skada, men för en period så tror jag inte att det är så farligt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Marie_1987
0

Jag har en hon katt en bengal som jag vill ha till avel men jag tänker inte ppara henne fören hon är 1,5 år och nu är hon 7 månader och löper varannan vecka kan det ha några konsekvenser för henne? ska jag ge henne p-piller fram till då jag ska ha katt ungar på henne?

EvaSe
0

#36  Det är bättre att ge henne p-piller en kortare period, typ 1/2 år än att hon löper ständigt. Tomlöp är lika cancerframkallande som att äta p-piller så för den skull spelar det ingen roll

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Marie_1987
0

men vissa säger ju att det inte är bra att ge avelshonor p-piller?

MonicaLagerquist
0

#38 Nej det är inte bra med p-piller och inte bra att låta honan löpa tomt.Man väljer mellan pest eller kolera.Eftersom att din honkatt löper så ofta så skulle jag i ditt fall välja piller.Har man ingen fertilhane och en hona som löper bara på våren eller med 8 veckors mellanrum så kan man ju välja att inte ge piller.

Marie_1987
0

okej ska jag då ge henne ett piller i veckan hur länge?

Labolina_73
0

årkar inte traggla mej igenom hela tråden men du skrev..

För vi skaffade våra senaste var det ett syskon par, en hona och en hane, och hanen började kissa i soffor och liknanade, dem var ute katter, så han skulle inte gå att ha okasterad :P

varför skulle inte det gå menar du? såklart du ska kastera honom,, och henne tykcer jag,, det skulle dom båda må bäst av.. :-)

//Linda

Labolina_73
1

oki,, nu läste jag tråden iaf….

det är skadligt med både p-piller och tomma löp.. men som #39 sa,, pest eller kolera,, och jag ser det som så.. att p-piller mår dom ju iaf bra av undertiden,, det gör dom inte om dom ska löpa och löpa och löpa stup i ett.

jag har ingen fertil egen hane,, så jag får böket med att hitta den rätta hanen,, som då ska vilja låna ut till mej,, stamtavlorna ska passa, hälskontroller ska göras innan avel..

så jag ör glad att det finns dom som faktiskt vill hålla sina hanar kvar,,, för min/vår skull som inte har egen hane.

men man kan inte söga att det är brist i tempramentet om dom skriker eller markerar.

det är ju det enda sättet dom kan visa det på…

om DU vill så kan du tala om det.. är det fel på dej då? ja jag vet,, drog det lite långt,, men för att du ska förstå att det såklart inte är fel på honom för att han gör så som fertil.

//Linda

Rafflan
0

#41 för att han kissade sönder soffan? en sån fertil hane går ju inte att ha, utom i ett eget rum, men jag vill ju gärna att mina katter ska bo med mig ;)

Och han hade ju en ganska stor "rastgård" med tanke på att han var utekatt, så hans revir var ganska stort, så han hade ju nog med utrymme att få utlopp för sitt markerings behov liksom.

Vem vill ha en katt som kissar sönder ens mjuka möbler? går ju inte att leva med…

Båda blev kastrerad så fort dem var redo, hanen tidigare än honan pga sitt kisser, var ju bondkatter så fanns ju absolut ingen anledning att ha dem fertila :) 
Dock fick dem mig att fundera hur uppfödare gör då dem har fertila hanar och honor. Om deras hanar markera inne osv, har ju fått endel svar i tråden :)

Labolina_73
0

ja asså väldigt många fertila hanar hör så..

nej det går inte att leva med,, jag vill inte,,,, därför så tycker jag att dom ska kastreras,, för tillslut blir man irriterad på dom om det har man ingen rätt att bli.. ett val man gjorde när man skaffade fertil hane,,