Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 970 ggr
chade
0

Råd om kost

Nu har jag läst en del trådar om kattmat.

Min lilla Rufus äter Mjau torrfoder (fri tillgång), och får mjukmat en gång om dagen, på kvällen. Han går och knaprar i sig lite torrfoder då och då, men inte mycket. Men mjukmaten äter han allt på en gång, ganska jätte glupskt.

Nu äter han whiskas mjukmat, har tänkt att byta till Mjau där också för att det är både billigare och bättre tydligen!

Men vad jag förstått så är torrfodret inte så jätte bra, så nu är min fråga om det är bättre att bara ge mjukmat två gånger om dagen morgon och kväll och skippa torrfodret helt? Eller byta till någon bättre torrfoder som ligger ganska nära varandra prismässigt?

och hur mycket mjukmat på ett ungefär borde då en 4 månaders kattunge få om han bara får mjukmat? Jag vill ju lixom inte svälta katten, men samtidigt inte höja kostnaderna för mycket, helst ingenting såklart. Men går det att ge honom bättre kost med en lite högre kostnad så är det ju ingen fara.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

IceJossan
2

Fri tillgång på blötmat till en sån plutt. Eller oavsett ålder egentligen. Men det står på förpackningen ungeför hur mycket som rekomenderad daglig dos är. Men En sån liten som växer behöver ha fri tillgång. Så mycket han vill äta på morgonen, mitt på dagen, på kvällen och innan du lägger dig. Är det inte möjligt att ge honom mitt på dagen så är torrfoder ett bra alternativ att ha framme så att han kan knapra lite. Mjau är inte fruktansvärt dåligt, framförallt inte om katten får äta sig mätt på blötmat flera gånger om dagen. Det är dessutom närproducerat så på det sättet är det bra. Annars kan jag rekomendera Eukanuba, Applaws, Arion, Olivers, Orijen, Porta 21 Sensible och Carnia Lynx utan inbördes ordning. Det finns även torrfoder som innehåller enbart köttprodukter, tillverkas på Nya Zeeland: ZiwiPeak.

chade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När han var yngre så fick han blötmat två gånger om dagen, och då blev han riktigt tjock(infogar en bild från när han var liten, där var han inte fullt så tjock som han varit). Så jag gick ner till en påse, och nu har han blivit lagom igen tycker jag lagom smal utan att man känner något revben som känns eller så.

Men nu har han iofs blivit äldre och ska kanske äta lite mer, så det hade kanske vart bra att ge honom två gånger om dagen igen, och fler på helger när jag kan ge honom

chade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och den här bilden är från igår, man kanske inte ser sådär jätte bra.. men han ser väl inte för smal eller för tjock ut? visst är det kanske bättre att dom är lite tjockare nu när dom är små, men man vill ju inte ha en kattunge som är tjock, och förblir det. Det kan ju bara sluta illa för katten i slutändan:(

IceJossan
0

Kattungar brukar ju ha såndär bebismage, rund och go, som smalnar ut allt eftersom katten växer. Han ser ut att vara i fint hull, men man ser ju inte så noga på bilden.

Många katter äter ju inte bara för att de är hungriga, utan de äter alltid lite till för att det är så gott. Då kan man blanda ut blötmaten med lite extra vatten så att den får samma mängd näring som innan, men mer av den goda smaken.

chade
0

Det kan jag testa, med att blanda ut med vatten. så får han lite extra mycket gott!

[sakring]
0

Kattungen ska äta så den blir mätt. Låt bli att blanda ut med vatten. kattungar behöver inte det. Ge den blötmat när den vill ha och ha lite torrforder framme så den kan äta när den vill en kattungemage är inte  så storl. Kattungar behöver ha fri tillgång till mat.

[Forest]
0

Himmla söt katt :) Jag ger bara mjukmat bonzita o mjau, utöver det är det rå kost på div kött o kyckling med ben så jag tycker andra får svara om kosten :)

Jourhemmet
0

Katter har en väldigt kort tarm så dom behöver småäta. Skippa Whiskas blötmat då den innehåller för mycket salt. Kattungar ska ha fri tillgång på mat. Köp även ett torrfoder som mättar mer, alltså inte en massa spannmål som det är i Mjau. Fri tillgång på både blöt-och torrfoder.

chade
0

tack så jätte mycket för alla svaren!

Och #8 ja jag tänkte byta den, som jag skrev i första inlägget :)

[Forest]
0

9 du får göra som jag lusläsa på allt, finns väldigt många foder med socker i oxå, om du skulle ge godis så läs på även där, har hittat en godis på ÖoB utan socker, sen finns det i zoobutiker o andra "djurbutiker" mer varianter med 100% naturel :)

[hehlenaaa]
2

#6- Fast sen skadar det ju inte att blanda ut blötmaten med någon msk vatten, det gör jag ibland. Bara för att mina katter ska få i sig lite mer vätska.

chade
0

#10 haha ja det får jag börja göra :)