Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1536 ggr
Buffaomini
0

12 veckors gränsen

Hej.

När man köper en katt ska den vara minst 12 veckor.
Hur noga är ni här inne på den regeln?

Jag sitter och följer ett köp av katter (jag är inte inblandad, men läser hur det går), där katterna är 12 veckor den 23 december. En köpare vill hämta dom den 19. Alltså 11 veckor och 2 dagar.
Hur viktig är dom andra 5 dagarna?

Vill inte vara någon bitch som börjar blanda mig i någon annans köp, men jag vill att rätt ska vara rätt. Så ja, hur noga är ni på 12 veckor?

UlrikaD
0

Jag är noga med det.

Många raskattuppfödare lämnar dessutom inte ut sina katter förrän vid 13-14 veckor.

Kan tillägga att jag inte föder upp katter men fått hem en del dräktiga honkatter som jourhem.

Silvestris
1

Jag är stenhård. Inte en dag före 12 veckors ålder men jag behåller i regel kattungarna tills de är 15-16 veckor gamla.

IceJossan
2

Regeln är där av en anledning, även om det kan vara individuellt när en kattunge kan lämna mamman. Men 12 veckor är en principsak, det får enligt LAG inte lämna mamman tidigare. 11 veckor och 2 dagar… Nästa unge då? 10 veckor och 5 dagar? Sen då? Då är det plötsligt inte så noga längre. Nej 12 veckor minst, ofta hellre ännu senare. För kattens skull. Lägg dig i, de bryter mot Svensk djurskyddslag om ungen hämtas innan den är 12 veckor även om ingen av dem anser åldern så viktig.

[Emma--]
1

Jättenoga. Det är ju inte bara för att ha roligt som dom satt att kattungar ska vara minst 12 veckor innan dom lämnar mamman och uppfödaren. Och hellre att man då väntar lite längre om det inte passar att hämta hem den 23. Det handlar ju om katternas välmående. Dom där sista dagarna kan vara viktiga.

[Anunnaki]
0

Inte en sekund under 12 veckor men någon vecka äldre är bättre. Kattungen behöver gå i kattaskolan hos sin mamma för att fungera bra genom livet.

MonicaLagerquist
0

Jag har fått dispans en gång.Jag skulle på utställning och det var i närheten av där uppfödaren bodde.Tog kontakt med Länsstyrelsen och fick lov att hämta hem två av kullens fem ungar.Jag fick dem leverarade när de var 11 veckor och sex dagar.

Mina egna kattungar behåller jag gärna tills dess att de är dryga 13-14 veckor.Tidigare har jag leverarat vid tolv veckor.

Stolt ägare till tre La permer

Viccan92
1

Jag är väldigt noga med det. Inte en dag före dem är 12veckor. Gärna lite äldre. Fick ju ett mail av en som ville hämta dem när dem var 9veckor. Jag sa nej direkt och så fick dem ett utdrag ur vad som står i lagen. Så för min del är det mycket viktigt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[FruStein]
6

12 veckors-regeln finns där av en anledning och är egentligen i det tidigaste laget. Alla mina tre katter var egentligen inte redo att lämna mamma-katt trots att de är "lagligt" köpta. I framtiden kommer jag att fråga om det går bra att hämta vid 14-15 veckor istället.

[sakring]
0

Bra sagt FruStein!

[hehlenaaa]
0

Håller med #8- Jag har också gjort det misstaget. 
Min lille var drygt 12 veckor när jag hämtade ut honom men om jag hade fått göra om det hade jag väntat några veckor, han var inte redo tyvär.

Buffaomini
0

Jag la mig i och sa vad som gäller. Som jag tolkade tänkte sig denna säljare sig för och väntar. Om hon nu inte flyttar köpet till privata meddelande, så ingen annan kan se vad dom gör upp om.

Viccan92
0

Vi har fått hem totalt sex katter varav 5st har varit 12 veckor och en var väl runt 15veckor. Är inte helt säker. Det har aldrig varit några problem med att dem varit rädda eller inte redo. Men sen har vi hämtat två på en bondgård där alla katterna sprang omkring och parade sig hur som helst. Bonden bara gissade att dem var leveransklara. Svårt att veta hur gamla dem var men dem var mycket mindre än vad dem andra var dem var leveransklara. Men lever man bara på mjölk och vad mamman ge dem så blir man väl inte så stor.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaybrew
1

12v är 12v och är minimigränsen. Skjuter hellre upp en två veckor än skickar iväg katten tidigare, de kommer ha katten i sisådär 15 år så ett par dagar är inte så viktiga i sammanhanget.

Katten lär sig oerhört mycket av sina släktingar och övriga katter som finns hos uppfödaren just den första tiden och därför är den verkligen viktig för mognadsgraden och tryggheten för katten.

/Fridaybrew