Magsjuk katt
Vi har blivit magsjuka här hemma. Inget allvarligt för min del men min sambo mår en aningen sämre än jag. Får inte behålla något i princip.
Mina katter kräks ibland så därför brukar jag inte reagera det första jag gör men när en och samma katt kräktes först lite igår, sen flera gånger idag. Har en matvägrande jourhemskatt (fortfarande) som jag tvångsmatar och vätskar upp (ska till veterinären igen) och sen har jag fyra andra katter borträknat den som antagligen är magsjuk.
Ingen har ätit särskilt bra, nästan all mat har varit orörd trots att de brukar äta ganska bra så jag antar att det är flera som mår lite småilla.
Kan verkligen magsjuka ifrån människor gå över till katter?
Ska jag börja ge vätskersättning till han som faktiskt kräks nu med en gång eller avvakta för att se om han kommer igång att äta?
Blir det inte bättre ringer jag såklart veterinären men nu så här på kvällen kan jag ändå inte ta mig någonstans… Särskilt eftersom att jag själv är sjuk också fortfarande.
Nu ska jag leta info om hur man gör vätskeersättning hemma. Lime var nog inte världens bästa smak till katterna även om det passar husse mycket bra…
finns inga belägg för det, men jag har också varit med om detta.
Då får du göra så här.
Ta bort all mat i 24 timmar. ha bara vatten framme. Du skriver inget om diarre? efter ett dygn ge morotspure enbart i ett dygn. Om du inte vill göra det sjävl, köp den som är för bebisar. Dygn tre, blanda morotspure sakta med nötfärs elelr kokt fisk och minska sedan på morotspuren tills du bara har ren färs/fisk.detta bör ta en vecka. Smyg sen in den vanliga maten så att du efter en vecka till är inne på vanlig mat igen. Detta om allt funkar och kissarna reagerar bra, vill det säga. Tarmarna måste vila. OCh det får de, om de inte tillförs något och långsamt bara får lättsmälta saker.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har än så länge bara en katt som har spytt. De andra mår bra.
Fattar inte vilken otur mina katter kan ha egentligen men först är det matvägraren (jourhemskatten) som det krånglar för och gör fortfarande. Han måste jag tvångsmata flera gånger om dagen.
Sen är det min herre som blir kräksjuk och som jag nu märkte har blivit uttorkad också men inte dricker själv. Har inte sett någon diaree när jag gjorde rent lådorna innan. Så det tror jag inte att han har. Då har han gömt det bra i så fall…
Jag har gjort vätskeersättning till den andra katten som jag väntar på att den ska bli kall så att jag kan ge den. Ska jag ge det till den sjuka katten också? I och med att skinnet i nacken inte går ner som det ska.
Han verkar inte allmänpåverkad än i alla fall men å andra sidan brukar han inte komma igång förrän sent på kvällen runt nio eller tio.
Som det är nu så märker jag bara på han att han inte mår så bra genom att han låter maten vara, äter inte, kräks gör han och så märker man när man drar lite i skinnet i nacken på han att han är uttorkad. Annars är han i princip som vanligt.
Men bort med maten och köpa hem morotspuré.

TS: Det råkar inte vara Thore du har på jour?
Jodå, det är Thore. :-) Han har börjat att dricka idag själv idag och är lite tuffare än innan. Älskar sänggos. Ska skriva lite mer beskrivning nu när han börjar visa vem han är. Han ska till veterinären igen nu i veckan på grund utav matvägrandet.
ja om det är vägran av både mat och vatten och du märker uttorkning, så är det vet som gäller
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hehe då var det som jag misstänkte då.
Då ses vi på onsdag, det blir jag som kör honom till veterinären :)
Skönt att han blivit lite tuffare! En tanke vi kontaktpersoner har är att han kanske matvägrar pga att han inte trivs med dina andra djur? Det kanske är för mycket för honom?
Jag förstår det då det är en del men han har inga problem vad jag kan se. Satt igår instängd med han och då började ena hanen jama utanför och Thore blev helt till sig och skulle ut. När jag öppnade stod de och pussades där ute en stund. Man ser att han gillar när de busar för då sitter han och ser busig ut själv som att han är på väg att själv hänga på. Jag kan ha fel förvisso, det är mycket möjligt. På Onsdag borde jag ha blivit bättre, nu är jag mest förkyld faktiskt. Under tiden ser jag till att få i han mat och extra vätska. Han har ju börjat dricka lite själv nu. :-)

#7 Okej då är det nog inte det. Undrar varför han är så svår att få igång med maten då :/
Bra fråga. Han åt inte hos släktingen till ägaren heller så det började sär och fortsatte här. Han har kommit igång att dricka i alla fall och det är ju skönt, gömmer sig inte lika mycket heller.