katt äter dåligt
Hej.
Jag har en katt som är ca 1,5 år. En hona.
Hon har ätit dåligt dom senaste dagarna och är inte intresserad när mamma håller på med mat i köket. Hon brukar alltid komma och pipa när hon är hungrig men nu gör hon inte det.
Vi har precis börjat renovera badrummet och har därför flyttat hennes kattlåda för det måste vara stängt där för det är ett hål i golvet där hon kan ramla ner annars. Så nu står den helt öppet i en hall. Nu vet inte jag om katter kan tänka så långsökt men dom har ju så mycket integritet så jag tänkte att hon kanske inte vill äta för att hon inte vill bajsa och så helt öppet.
Jag läste att det kan bero på stress p.g.a. miljöombyte men jag tyckte det var så konstigt för hon har inte haft problem med det tidigare. Annars älskar hon när det händer nya saker. Som att åka till nya platser. Det tycker hon är jättekul och ska utforska allt.
Vore tacksam för svar :)
Har en katt som äter dåligt också. I hans fall beror det nog på att han blivit tvungen att flytta då hans ägare avlidit.
Äter hon nått eller ingenting alls?
Den här har inte ätit överhuvudtaget om jag inte tvångsmatat han förrän idag, då har han börjat lite, inga mängder men lite.
Prova att locka med sånt som du vet att katten älskar och se om det går den vägen.
Tar det för lång tid att få igång henne så kan hon bli riktigt sjuk så börja med att prova själv och fungerar det inte så ring veterinär.
Kan hända att hon är sjuk på något vis och att det är därför hon inte äter som hon ska.
Ta henne till vet om hon ätit sämre flera dagar. Katter kan lätt hamna i en ond cirkel där dom slutar äta och sen inte kommer igång själva igen, utan måste ha dropp och tvångsmatas. Hon kan ju vara sjuk.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Köpt Feliway på apoteket och plugga in i elurtagen. Det kanske kan hjälpa.
Sen måste jag faktiskt hålla med #2 eftersom katter är känsliga för svält och kan bli riktigt dåliga.
Det var bara tillfälligt :) hon var nog bara stressad över att det var massa hantverkare här och höll på.
Nu äter hon som vanligt :)