Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3129 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Katterna kräks!! akut?

Imorse kräktes lille katten litegrann, kom typ upp lite vätska med lite gult i. Jag tänkte att det kunde vara något "vanligt" - han kanske helt enkelt ätit för fort eller blivit väldigt stressad eller fått hår i magen eller vad som helst.

I alla fall.

Nu precis kräktes storkatten OCKSÅ, och han ser ut att ha kräkts upp hela middagen.. Vad kan detta vara?!?!

Kan man ringa vet nu även efter arbetstid eller vad gör jag??

De äter helt olika foder men dricker samma vatten. Vattnet byts - givetvis - varje dag.

Alde
0

De har inte fått i sig något giftigt?

Jag skulle ringa veterinärer om jag kände att det inte stod rätt till. Är de påverkade på något annat sätt? Äter de och dricker de som de ska?

Privata veterinärer brukar man kunna ringa till dygnet runt.

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

[Highonbluetomorrows]
0

#1 Jag har tyckt att de verkat hyfsat normala hela dagen, bus imorse och sen legat och vilat på dagen som vanligt. Kanske lite mer lågmälda men det är allt.

Men tack, då ringer jag vet. För antalet gånger som min äldre katt har kräkts sedan vi fick honom för cirka 10 månader sedan, kan jag räkna på min ena hand… att de skulle kräkas samma dag känns som ett lite för stort sammanträffande.

Jag försöker bara komma på vad TUSAN de kan ha fått i sig? Hade en chipsskål på bordet - dit storkatten för övrigt ALDRIG går - som hade små smulor kvar som lillkatten potentiellt hade kunnat äta och sedan spytt upp. Det förklarar dock som sagt bara den ena. Hur båda två kan ha fått i sig något annorlunda får jag inte ihop! Vi har inte köpt någon ny blomma/växt, inte något nytt foder, inte haft någon öppen schampoflaska i badrummet… Nej min enda slutsats är vattnet - som jag bytte klockan sju imorse då de busat omkull skålarna..

[Highonbluetomorrows]
0

"Ta kontakt med veterinär om:

• Misstanke om främmande kropp (till exempel hårboll, ben, tråd eller garn)
  • Påverkat allmäntillstånd (feber, slöhet)
  • Blodtillblandad kräkning
  • Om det är en kattunge under 6 månader som kräks upprepade gånger
  • Katten inte vill äta eller dricka Katten kräkts mer än 2 dagar
  • Kräkningar fortgått mer än 2 dagar trots egenvård
  • Katten inte får behålla vätska
  • Misstanke om förgiftning eller läkemedelsbiverkan."

Hittade det här på apotekets hemsida. Bytte vatten i båda skålarna, bytte skålar, spolade rejält ur kranen innan jag fyllde på. Ska nu avvakta lite.

Lusthan
0

Jag har en hona som kräks när hon inte ätit på ett tag. Då mår hon illa och kräks galla. Det är lite gult. Oftast är det ingen större fara. Mina äldsta brukar kräkas då och då.

teachingbirds
0

En kräkning var känns inte så akut. Följ du råden på apotekets hemsida. Om du blir väldigt orolig så kan du ju ringa en jourvet. Det finns iaf några stycken tror jag, som man kan ringa dygnet runt.

Josefa
0

Katter kan också få maginfluensa. Det brukar gå över på en dag. Om de inte är allmänpåverkade behöver du inte få panik ännu.

[Highonbluetomorrows]
0

Ja tack för svar, blir så orolig för minsta lilla nu när jag har den lille som inte (ännu) fått hela sin grundvaccinering. Är en hönsmamma :). Särskilt eftersom jag bara har haft djur i ett år så mycket är fortfarande nytt.

Ignorera det här inlägget tills vidare - så uppdaterar jag om det skulle bli illa på riktigt.