Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2793 ggr
Lusthan
1

Råfet jourhemskatt

Fick hem en riktig feting idag som ska bo här ett litet tag tills någon adopterar han.

Har en ganska tjock katt sen innan som jag startade tråd om:
http://katter.ifokus.se/discussions/4ece3b2288f4724c9e00644c-banta-tjockiskatt#discussions-1

Jag vet hur jag ska gå tillväga och hur ofta de bör äta och att de ska äta frånskilda varandra. Det försöker jag fixa, inga problem.

Problemet jag har just nu är att den nya katten har ett dietistfoder med sig. Fick höra att han älskar fiskpinnar bland annat men jag vet inte om han har ätit blötfoder som jag ger mina katter här.

Nu tänker jag så här gällande maten så får ni rätta mig om jag tänker helt fel.

Han får fortsätta äta på sin dietistmat men jag blandar ut den med lite blötmat och kanske en del kycklingvinge som han får knapra på och märker jag att han inte blir dålig i magen så ökar jag mängden blötmat och minskar mängden dietfoder och till slut skippa det överhuvudtaget. Det verkar i vilket fall vara för att undvika urinsten och såvitt jag vet så är blötmat och barf tusen gånger bättre än något dietfoder som dessutom är enbart torrfoder.

Är jag helt fel ute eller har jag rätt?

Han är för övrigt en ganska fin katt men rätt tovig och älskar att bli borstad så vi får ha en mysstund sen när han är lite mer van vid läget här. Jag har ju fem andra katter hemma just nu (varav en ska flytta) och en jättekanin. Sonen ska dock vara borta i helgen så det är väldigt lugnt här hemma, vilket det brukar vara annars också förvisso.

Hawknestgrove
0

Personligen så tycker jag du är inne på rätt splr aår….Frågan är ju bara vad för dietfoder den har. Är det för njurar, mage eller allergi?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
0

Urinsten och såvitt jag tänker så är det rätt värdelöst och i så fall bättre att köra på blötmaten. Dessutom var det sprängfyllt med fisk. Har en fiskallergiker här hemma, kanske också katten på sex månader som ska flytta så fort jag fått tag i någon som kan köra henne.

Sophey
0

Om det enbart at mot urinsten ar det battre med blotmat har jag fatt lara mig.

Medarbetare på matlust

Lusthan
0

Jag ska kolla med mina jourkontakter så löser det sig nog men han får äta det här så länge i alla fall. Jag blandar in blötmaten och så får vi se vad de säger. Får hålla det borta ifrån mina katter bara.

Hawknestgrove
0

ja i och med att du har en fiskallergiker, så får du ta hänsyn till det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
1

Jag tänker det också. Tycker förvisso att nakenkatter är charmiga men en katt som blir naken på grund utav allergi känns inte lika charmigt…

[sakring]
0

Om dietfodret är mot urinsten sås ska katten äta detta inte blötmat.

Lusthan
1

Enligt hon som jag har kontakt med så ansåg hon att jag skulle byta till blötmat och barf sakta och försiktigt. Hon hade inte hört att han fick fodret på grund utav nån urinsten han faktiskt hade. Kollar jag på innehållet så är det ett riktigt skitfoder med ett fint namn bara. Huvudsakligen består fodret utav spannmål och sen nu när jag läser på det igen står det att det är ett dietfider som ska minska risken för struvit. Spannmål, äggämnen och fisk. Inte bra för kissar med andra ord. Jag byter helt klart bort det.

[sakring]
0

Om katten inte haft urinstenar så behöver inte kattet ha dietfoder. Har katten haft stenar så behöver katten ha detta foder pga sammansättningen i det.

Lusthan
1

Fast det är verkligen ingen bra mat och enligt förpackningen förebygger det endast, tar inte bort befintliga stenar. I så fall är ändå blötmat och barf bättre då det är mer vätska i sån mat och dessutom fritt ifrån fisk, spannmål och all den andra skiten katter inte ska äta. Det är rätt kost för en fet katt, inte en massa annat. Till och med min veterinär höll med mig tidigare i veckan när jag sa att jag enbart kör på blötmat och barf hemma och uteslöt allt torrfoder. Har katten problem med urinsten hoppas jag att jag hade fått veta det trots att det är en dödsbokatt. Han är för övrigt väldigt lugn, har suttit med han i nästan en halvtimme och tagit bort tovor och gosat och borstat som han tydligen tycker om. Lite skygg men inte så farligt som min egna omplacering var när han flyttade hit. Just nu ligger han i trappen och håller koll på läget. Det är bara min ena katt av fem här hemma som är lite osäker men till och med kanonen bara luktar och skuttar vidare.

[sakring]
0

Om katten älskar fiskpinnar så kan jag säga att det är lite i kanten av dietmat. Men är det just dietmat katten fått och för att denne haft urinsten så är den  köpt på veterinärmottagning och utprovat för katter med urinsten. 

Det är en viss skillnad mellan blötmat/barf och dietmat. Beroende på vilken diet det är frågan om. Du kan inte höra med någon där du fått katten ifrån ifall det är så att den haft problem med urinstennar?

Lusthan
0

Ägaren har dött så det går tyvärr inte. Ingen annan vet något. Här får han inga fiskpinnar då jag har katt som inte tål fisk och risken finns att hon skulle få i sig nått. Just nu övergår jag långsamt ifrån den här maten till det vi har hemma. Just nu är hans fetma mest akut. Jag tyckte min hane var tjock men det är inget emot den här… Jag tror blötmaten och det andra lär göra underverk. Ska väga han nu också när han är framme. Passa på liksom.

annzoo
0

Är de katten på bilden i förra tåden är katten str inte råfet…

[sakring]
0

Fiskpinnar brukar nämligen vara panerade med bl.a skorpmjöl.

Lusthan
0

Den champagnefärgade är min. Han är lite tjockare än på bilden. Den jag har här hemma är tjock på riktigt. Väger 6.3 kilo. Inga mängder men han har en gigantisk mage. Ganska liten i kroppen annars, korta ben och inte så lång. Min jag har är istället stor i kroppen, långa ben och lång kropp så trots att han väger runt åtta kilo så är han inte alls på långa vägar så tjock som den här. Jag har i alla fall påbörjat operation äta på olika tallrikar. En av katterna gömmer sig under soffan.. Fortfarande. Jourhemskatten får mat i eget rum. Han får sin egen och en msk blötmat. Kattungen sysslar med att kasta runt maten mest… Hon vet hur man bör äta som katt den. Roligast om man får döda maten själv först. Annars går det väl bra antar jag. Ger de kycklingvingar under natten som de får knapra på så han som ligger och trycker under soffan lär ju inte svälta. Antar att de lär sig nog att äta på separata tallrikar antar jag..

Lusthan
0

Ja nä fiskpinnar fick han hos sin förra ägare. Det har vi inte ens här. Gör egna när vi vill äta det.

Lusthan
0

Nu har han snart varit här en dag och han har inte ätit nått överhuvudtaget, fortsätter han på det viset så lär han ju inte vara tjock så länge till… Problemet är dock att han heller inte dricker. Inatt var han instängd i eget rum med vatten, mat och sin egna låda och inget är rört. Vatten kan han ju ha druckit men inget annat var rört i alla fall. Hur länge kan en katt gå på det viset? Utan att det är skadligt tänker jag, nån gång måste han ju dricka tänker jag.

[Anunnaki]
1

# 17 Utan vatten blir katten snabbt uttorkad vilket är farligt för katten. Att han inte äter är inte lika farligt men en frisk katt som inte äter på ett par dygn är också alarmerande.

Lusthan
0

Jag tänker det också. Får kanske tvinga i han vatten med spruta. Känns ju hemskt när han är så skygg ändå. Inte livrädd för jag har kunnat klippa klor och borsta han rejält men att spruta in vatten känns inte så bra..

sagan
2

Blömat till katt med urinsten, idiopatisk cystit eller anna urinrelaterad sjukdom är att föredra mot torrfoder veterinärerna rekommenderar. Så jag skulle ta bort torrfodret så snart det bara går. Alternativt blöta upp det.

En katt kan äta lite, så väg, mät innan du häller upp så ser du om något är rört över huvud taget när du mäter nästa gång.

Många katte som kommer till nytt ställe äter, kissar inte under det första dygnet ofta.

Du behöver inte spruta in vatten. Ta en ordentligt blöt handduk och dra över katten. Han kommer då att tvätta sig och på så sätt får han i sig vätska. Eller blöt handen och dra det över pälsen.

Äter han inte kan du göra samma sak med maten, blöt och gör en gegga av det och kladda på kissen. Katter vill ju inte vara skitiga Flört

Hoppas det går bra.

Lusthan
0

Tack fö tipsen. Han har bott här i en halv vecka nu och han äter fortfarande ingenting, dricker inget heller men gegga in han men mat kan jag ju göra helt klart det var smart.

sagan
0

Menar du att han inte ätit på flera dagar? För är det illa kan han ha drabbas av fettlever och då slutar katterna äta helt, blir anorektisk. Och då är det bara tvångmatning som gäller tills han kommer igång.

Lusthan
0

Mm, jag har tänkt att det inte är särskilt jättebra men så illa visste jag inte att det var. Då har jag att göra ikväll…

sagan
0

Sök på nätet om fettlever hos katt så kan du läsa om det. Jag skulle även ringa och höra med din kontaktperson med tanke på att det är en föreningskatt. Dem borde ju ha stött på detta problem tidigare också. Och kan råda dig om vad du ska göra. Lycka till.

Lusthan
0

Har googlat och hört av mig till kontaktpersonen. Sen har jag smetat in pälsen med blötmat och ska fortsätta med det för nu tvättar han sig ordentligt ser jag. Har tvättat han igår men pälsen är fortfarande jätteäcklig så jag funderar på att göra om det idag faktiskt. Han tvättar sig inte, äter inte och dricker inget. Han har dock inga problem med sällskapet av de andra katterna. Mig tycker han inte om för jag är stygg och reder ut pälsen, tvingar i han vatten, badar han och ger han kladd i pälsen…

sagan
0

Vad har han varit med om? Har han haft urinsten då han ätit foder för det eller bara för att minska risken för att få? Tycker du ska avvakta lite med själva badandet. Han kommer säkert komma igång och tvätta sig nu när du börjar kladda in honom med diverse saker, katter är ju väldigt renliga av sig. Skrattande Men är dem överviktiga når dem inte till vissa ställen på kroppen. Är han långhårig? Då skulle jag nog raka av det istället för bad. Alternativt klippa bort det som behövs istället för att reda ut. Pälsen blir bättre med tiden, när han får rätt mat och kan putsa sig själv så småningom när vikten rasat lite.

Bra att han putsar bort maten. Då får han i sig både vätska och mat. Så får du se om han kommer igång själv snart.

Lusthan
0

Exakt vad han varit med om vet jag inte. Vet inte om han haft urinsten men han har mat som ska förebygga det. Inte ta bort det utan förebygga. Då kletar jag in mat så länge och håller tummarna. Struntar i pälsen så får veterinären raka han helt istället… Då behöver jag inte vara så jobbig mot han.

sagan
0

Ok, men hur som så är torrfoder inget att föredra oavsett.

Om föreningen som placerat honom där är ok med rakning. Tycker att det skulle ha gjorts innan han kom till dig om han är så tovig. Är det så illa att pälsen slitis från huden? För är det det så borde han komma in ganska omgående då det gör ont.

Kleta på av bara den Flört Se även om han vill slicka från dina fingrar. Vad rådde din kontaktperson dig att göra med tanke på att han inte äter? H*n kanske har bra tips och idéer som är bra och värda att dela med sig av.Glad

Lusthan
0

Han har blivit lite klippt innan och jag har klippt bort tovor. Han har inget kvar nu men pälsen är hemsk och behöver borstas varje dag. Han hatar set och är grymt håröm. Fullständigt hatar det. Morrar och fräser och vill bitas. Så jag kan ju känna att om han ska börja lita på folk så kan det ju vara bra om han blir klippt och slipper gå genom den proceduren varje dag. Det är inte jag som tar han till veterinären, det gör katthemmet. Men jag ska fråga. Hans päls är som en persers, fast han är ingen perser. Han är semilånghårig med en ullig päls som han inte får ordning på.

sagan
0

Hur går det för dig och kissen? Har han börja äta? Och fick du honom rakad?

Lusthan
0

Han är inte rakad men har börjat att äta lite. Får se först ifall de tycker att det är nödvändigt med rakning. :-) Var hos veterinären igår som gav han vätska och b-vitamin. Då piggnade han till.

AnnicaB
1

#28 Jag skulle personligen akta mig för att ge så kategriska kostråd till katten. Om det är dietfoder som veterinär föreskrivet pga struvitsten så ÄR det bättre än blötmat för katten.

Det vore bra om TS skrev vilket foder det handlar om - nu är det bara lösta antagenaden här i tråden.

Vill den inte ens äta sitt vanliga torrfoder? Att tvärt byta foder vid flyttning är nog inte tillrådigt. Det framgår inte vilket foder som erbjuds nu. I nuläget är det bättre ATT den äter, inte VAD den äter. När den är hemmastadd kan man börja laborera med foderbyte - inte innan.

Lycka till med katten.

*** Qui vivrqa verra ***

sagan
0

#32 Veterinärfoder finns i både blöt och torr. Veterinärer har heller inte så mycket näringlära och vet ofta sämre än gemene man. Det är bara njur och lever foder jag skulle ge som finns. Men då hade jag även där valt det blöta framför torra. Veterinärer går ofta på vad tillverkarna säger. Blötfoder oavsett sort är att föredra vid urinrelaterade problem. Det är bevisat. Så jag vet vad jag pratar om.

Om du läst i tråden så vägrar han äta även sitt torrfoder han är van vid.

AnnicaB
3

#33 Jag är ganska insatt i näringslära och foder till katt. När det gäller struvitsten så löser vissa foder upp stenarna. Det gör inte "vanligt blötfoder". Jag säger inte emot att i normalfall är alltid blötfoder att föredra. Men vid vissa veterinära tillstånd så är dietfoder att föredra även om det är i torr form. Vi vet fortfarande inte VILKET foder det är som veterinären förordat.

Jag såg inte att han inte vill ha sitt torrfoder heller. Knivig sits. Jag skulle uppsöka veterinär och sedan eventuellt mata katten med spruta för att få igång honom att äta igen. Är de utan foder i några dagar kan de helt lägga ner ätandet och man tvingas tvångsmata dem för att få igång ätandet igen.

*** Qui vivrqa verra ***

Lusthan
0

Den mat som katten fick med heter Specific crystal prevention, innehållsförteckningen är rena skämtet vad gäller mat till katter men sen kan den såklart också innehålla något som slår sönder stenarna men det står ingenting om det utan bara att det är i preventivt syfte.

Som det har sett ut så har han inte ätit något överhuvudtaget tills igår då han var hos veterinären och fick vätska + b-vitamin. Nu äter han, om än väldigt lite men han äter. Inte sin egen mat utan mat ifrån provpåsar jag fick ifrån veterinären med samma märke fast för olika typer av katter. Han får äta det nu tills han är igång ordentligt och vågar komma fram sen får jag se över möjligheten att byta till det foder jag använder till mina katter här hemma. Förhoppningsvis kan han överge den här spannmålsmaten och gå över till sånt som en katt borde äta…

Så hos veterinär har vi varit. Han hade från dess att han kom till mig gått ner 0,5 kilo. Ganska så rejält mycket på bara fem dagar.

Nu verkar han må bättre. Inte så jättesocial än men kommer gärna upp i sängen om natten för lite gos.

AnnicaB
1

Stort lycka till med katten! Tur att han vill äta lite grand nu i alla fall.

*** Qui vivrqa verra ***

sagan
0

#34 Hur kan du då säga att en katt bör äta torrfoder? Foder till katt som tillfälligt ska ta bort struvit stenar finns i blötfoder också, om det nu måste ges. Varför får då katter struvitstenar, eller urinrelaterade problem? De flesta får det av torrfoder som ges. Varför då trycka i dem det när de väl råkat illa ut? Nej, tycker inte att din näringslära verkar vara korrekt i så fall. Och det står i TS inläg att det är för att förhindra som torrfodret han fick var till för.

Skulle du även ge veterinärfodret till en katt som har diabetes bara för att veterinären säger att kissen ska ha det? Fodret hos veterinärerna innehåller kolhydrater, och det är ju det som man bör undvika när man har diabetes. Nej, din näringlära vekar inte vara på topp tycker jagFlört

#35 Hoppas det bara går framåt nu för kissen och att han kommer igång att äta. Lycka till!

[Anunnaki]
1

# 34 Det finns inget som säljs hos veterinärer som är ens i närheten av läkemedel för då skulle inte veterinären få sälja det. Allt som står på hyllorna hos veterinärer och som är avsett att djur ska äta är djurfoder och inget annat. Jag har inget emot att kattägare lurar sig själva om det inte vore så att katterna blir lidande.

Tala om för mig vilken ingrediens det är som du anser till och med bota urinsten. Allt som påstås ha medicinsk verkan ska registreras hos läkemedelsverket men det som kallas dietfoder har man kommit fram till att de enbart är foder och inget annat. Därför behöver de inte testas och registreras förutom att de får säljas av veterinärer.

Det går alltså inte skriva ut dessa produkter för de är rätt och slätt foder.