Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4418 ggr
anna6807
0

Astma o katt

Jag måste bara skriva och höra med er. jag är lite ledsen. Vi har upptäckt att min man troligen får astma av vår nya katt. Nu har vi dock haft katt i 15 år, utekatter och korthåriga och han har inte reagerat förrut. Men nu har vi en långhårig innekatt sedan 3 mån tillbaka.

Jag vill ju hellst inte sälja katten för nu är den ju som en familjemedlem. Finns det något man kan göra för att mildra hans astma, förrutom att sälja den. Är det någon som har erfarenhet av något sådant? Städa mera? Rastgård?? Idér någon?

Em_
0

Städa ofta är säkert bra, men en del med allergi/astma tycker det är jobbigt när det är precis nystädat eftersom det virvlar upp mycket damm och partiklar i luften. Du får pasa på när han inte är hemma ;) En rastgård tror jag inte gör så stor skillnad, men katten skulle säkert uppskatta den. Det kan vara bättre att borsta katten ute än inne också. Jag hade försökt göra sovrummet så katthårsfritt det bara går, ingen katt, inga håriga kläder, osv.

Det kan vara värt att göra en ordentlig allergiutredning också. Jag har flera grejer som jag är lite halv känslig mot, typ pollen, visst smink, katter. De går bra var för sig men utsätter jag mig för allt på en gång blir det jobbigt.

Hoppas verkigen det ordnar sig, men går det inte tycker jag ändå att du ska prioritera din mans hälsa :)

[Lillfjanten]
0

beställ tid på vårdcentralen för utredning. visst, det går att ha katt trots astma/allergi om man har rätt behandling och sen beror det naturligtvis på hur lindrig/svår astman är. jag har astma och två katter, klarar det bra med min medicinering. men skulle det bli värre, då går ju hälsan före och katterna omplaceras till en släkting. att få ett hem katthårsfritt är så gott som omöjligt anser jag.

Yoda
0

Håll katten borta från sovrummet! Annars är luftrenare och typ konstant våttorkning.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

UlrikaD
0

Jag har astma. Här är det astmamedicin och inhalator som gäller. Plus allergitabletter varje dag.

noir
0

säger som #4 och sen som de andra om att städa och VÅTTORKA alla ytor. även om man inte ska ha vatten på parket så bör man våttorka dom med en lätt fuktig mopp. dammvippa, dammsuga virrvlar om kring allt mest.

Kattfritt sovrum är ett måste om det ens ska gå att ha kvar katten.
Sen kan det vara bra om katterna trivs i soffan, att man har nått överkast eller likande som går att ta bort när den med astma ska bruka soffan. Tänk att försöka få bort all kontakt med det som framkallar astman. Kattlådan är inte heller så bra för asmatiker.

[Lillfjanten]
0

#5  har du astma? jag som har det kan säga att om det är något ämne jag reagerar på så spelar det ingen roll var i hemmet det finns. är man allergisk mot katter så hjälper det inte att ha plädar på soffan osv, allergenerna finns i luften. tyvärr så är det inte så enkelt när man får astma av det man är allergisk emot, skillnad om man blir snuvig och röd i ögonen av kontakt. jag behöver inte ha kontakt med det som ger mig astma, utan det finns i luften. men där är vi ju olika. om man ska ta bort det som framkallar astma så är det ju katten i detta fall..

att kolla astma är enkelt hos läkaren med utandningsprov och att få medicin utskrivet. fungerar det sen inte med medicinen, ja då får man tänka ett steg längre.

noir
0

har både allergi och astma som går hand i hand. Så en allergisk reaktion löser ofta ut min astma också.

Torparmor
0

Med en blodanalys kan man hitta en mineralobalans i kroppen som kan ha utlöst astman. Obalansen kan rättas till med extra mineraler. Det kan ta tid beroende på hur stor obalansen är och hur länge personen haft obalansen. Jag har erfarenhet av att det fungerar. Jag är dock inte säker på att vårdcentralerna vill göra blodanalysen eller att de ens har kunskaperna.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Lillfjanten]
0

så du menar att man kan få/bota astma med mineraler?

[Forest]
0

Tycker du har fått bra svar o tips :)

En sak kan man tänka på att bada katten med jämna mellanrum kan oxå hjälpa lite. Tänk på att ha milt shampo på katten (kattshampo)

Torparmor
0

#9  Ja.  Astma kan bero på en obalans i kroppens mineraler och då kan rätt balans innebära en bot. Har en nära släkting som åt sjukt mycket mediciner och blev som en zoombi. Idag funkar det med både häst, hund och katt. Det tog dock ett par år innan kroppen var helt i balans

[Lillfjanten]
0

#11  har du någon källa på det?

[Forest]
0

11, mycket intresant :)

Torparmor
0

#13 Vad menar du med källa? Det här utfördes i slutet av 1980-talet, ett eller flera blodprovet togs och skickades till Tyskland för analys. Idag finns även enklare blodanalyser, men jag vet inte vad som analyseras eller hur bra de är. Det gjordes utanför familjeläkarsystemet

LaSadie
0

Bada katten! Har familjemedlemmar som är allergiska och innan vi åker dit med katterna eller att de kommer till oss så badar vi katterna och kammar verkligen så mycket som möjligt. Nu är de väldigt allergiska, men de upplever att det är lite bättre av att vi har badat dom innan.

Sen som någon annan sa, låt sovrummet vara kattfritt och städa ordentligt.

Imasy
0

Vem utför dessa prover? Går man till VC och ber dem utföra denna "behandling"?

Finns det någon sida där man kan läsa mer om detta? Hur pass vanligt är detta att läkarna behandlar patienter på detta vis? Tänkte på när jag var på lung/allergi mott. nämndes inte ens detta, trots att det verkar vara enkelt att åtgärda?

[Lillfjanten]
0

#14  antar att du menar mig :)  jo, men om man kan påstå att mineraler kan bota astma så är jag ju intresserad av faktakällan, jag menar inget illa med det, jag är nyfiken av mig och vill bara veta var det står, svart på vitt. har haft astma mer än halva mitt liv och om det är så enkelt att det kan rättas till med mineraler så undrar jag ju varför jag aldrig hört talas om det tidigare.

Torparmor
0

#16 o 17  Som jag skrev gjordes det inte genom VC eller motsvarande. Tycker inte det är konstigt att ni inte hört något eftersom den vanliga sjukvården i Sverige mest skriver ut läkemedel. Vitaminer och mineraler är inte läkemedel. Den alternativa medicineringen har använts länge i Tyskland även av vanliga läkare.

Sen är det inte säkert att all astma kan botas via mineraltillskott. Det tror jag inte gäller t ex rörelseastma eller förkylningsastma.

Googla på blodanalys, mineralobalans, alternativ medicinering od

Imasy
0

Men vart hittar man någon som utför denna behandling eller vad man ska kalla det? Är det då någon homeopat etc man måste gå till?

Torparmor
0

Nej det var några sjuksköterskor som hade vidareutbildats sig, hade startat företag och tog proverna skickade till Tyskland för analys. På den tiden fanns inte så mycket mineraler att köpa i vanliga handeln, så man kunde köpa det man behövde hos dem om man behövde. Men som sagt det är ca 20 år sen så du får söka på nätet. Finns säkert fler företag i dag nu när hälsa är så populärt.

De som hade de här problemen läste en annons och chansade, och det fungerade. Det var aldrig något funderande om det fanns papper på att det skulle gå. Hade det inte fungerat hade det varit en återvändsgränd, som kostat lite pengar men alternativet var att fortsätta må dåligt med alla allergimediciner som skulle tas och som inte heller var gratis.