Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3087 ggr
Luisa
0

Försäkring

Hej :)

Ska snart få hem min kattunge så jag undrar en sak.

Jag var inne på agria och skulle se hur mycket det kostar att försäkra sin katt. Kattungen jag ska hämta är bara 12 veckor så man får kattungerabatt.

Jag vill bara ha veterinärs ersättning och medicin. Katten kommer att vara inne katt men tycker ni att 25 000 eller 50 000 är bäst att ta?

Vad menas med fast självrisk? det står 1100, 2100 och 3000. Vilken av dem är bäst att ta?

Och vad menas med rörlig självrisk? menas det att om man tex väljer 25% så betalar försäkringen 75% och om man väjer 15 så betalar de 85 %  har jag förstått rätt? och vad tycker ni är bäst att ta?

Och vad menas med självrisk period?

och slutligen… Vilket försäkringsbolag tycker ni skulle passa bäst?

Jag vill gärna ha ett försäkringsbolag som inte krånglar och som ersätter så mycket som möjligt av kostnaderna.

Vore jätte trevligt om ni kunde svara :)

Niiinah92
0

ett tips är att om du chippar Kattungen först så får du rabatt på Agria^^ jag har till min pälsboll som oxå är 12 veckor och jag chippade honom först, tog den på 50 000 för att vara på säkra sidan, de andra minns jag inte Skrattande

mathiason
0

Jag tycker du ska ta 50.000kronor. Det kan hända mycket i hemmet och då är 25,000kronor inte så mycket,

Först har man en fast självrisk och sen en rörlig. Så om det skulle kosta 2000 kr hos veterinären och du har 1100 och 15% så betalar du först 1100 och sen 15% på 900 kronor. Hoppas du förstår =)

En självriskperiod är från första skadedatumet och 90-125 dagar framåt, då behöver du inte betala den fasta självrisken utan bara den rörliga.

Idag tycker jag att de flesta bolagen är samma sak. Så det spelar inte så stor roll vad du väljer bara du är nöjd med det själv.

Hoppas du försod^^

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

mathiason
0

Du kan teckna försäkringen innan. Men när du gör det meddela dom att du kommer chipa så fort du får ungen så brukar man få rabatten när du har ringt in chipnumret=)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

MonicaLagerquist
0

Min erfarenhet av Agria är att om man vill ha ett bolag som inte krånglar så ska man inte välja agria.

De tycks ha satt i system att säga nej coh sen får man som djurägare överklaga.

50 tusen i veterinärvård är det man bör ha.

Har du en fast självrisk på 1100 + 25 % tex så betalar du först 1100 sen 25 % på allt som överstiger 1100.

En självrisk period är den period som bolaget har bestämt löper över en viss tid.Bolagen har lite olika perioder vissa har 100 dagar och vissa har 125 dagar.Dvs dag ett betalar du 1100+25 % sen fram till dag 125 betalar du 25% av kostnaden hos veterinären om det är det som du har valt.Om katten fortfarande är sjuk dag 126 får du betala 1100 + 25% igen.Eller om katten blir sjuk igen.

jag har IF och de har fast avgift på 2500 och en självrisk period på 100 dagar.

Vissa har möjlighet att betala mer varje månad och inte behöva betala så mycket om katten blir sjuk.Andra bedömmer att de vinner på att betala mindre varje månad och en lite större summa om/när katten blir sjuk.

Stolt ägare till tre La permer

Luisa
0

#1 tack :) Hur mycket kostar det att chippa? och hur mycket kostar det att tatuera örat?

#2 det får nog bli 50 :) tyvärr förstod jag inte riktigt. kan någon skriva samma sak med 25 och 15 så att man kan jänmföra. Just nu fattar jag inte om det är bäst med 15 eller 25 så ni får gärna säga till ;)

#3 Jag tror att jag ska hämta kattungen först :)

#4 Jag tror att mamma hellre betalar lite mer varje månad och mindre om katten skulle bli sjuk än tvärt om.

Hemmet är försäkrat i folksam är det ett krångligt försäkringsbolag om man ska ha det för djur?

Niiinah92
0

Skrattande#5 tja jag vet inte vad det kostar vart för sig för jag chippade samtidigt som jag vaccinerade och bad även om en besiktning, allt som allt gick det på 776 kr.

Folksam verkar ha bra djurförsäkring, mina föräldrar har där. Du får ju dessutom rabatt där eftersom ni har hemmet försäkrat genom dem. Men sådant får man nästan testa och upptäcka själv för alla har olika åsikter om vilket som är bäst och vilket som är dåligt osv. beroende på vad de har för egna erfarenheter

MonicaLagerquist
0

Om din mamma vill betala mer per månad och mindre när katten blir sjuk så ska du välja 15%.

Tänk på att du har tre veckors karens på sjukdom.Försäkrar du katten när den bor kvar hos uppfödaren och tar hem den tre veckor senare så har du en teckande försäkring när katten flyttar in.

Många kattungar blir lite små krassliga i samband med flytt och då riskerar du att få en försäkring med undantag och att du får lov att betala allt hos veterinären om kattungen skulle bli sjukt

Luisa
0

#6 776 kr oj det var gansa billigt. Var inne på rogslastull med min undulat och det blev 900 :/ och dessutom bor jag väldigt nära bagarmossens djursjukhus men deras priser är typ helt sjukt höga har jag hört. En kompis till mamma berättade att hon var där med sin döende katt och han fick lite vatten i munnen och det blev 900 kr :S

Jag tror nog att folksam är det bästa valet för mig då som sagt mitt hus är försäkrat där. Hoppas rabbatten är högre än 10 % ;P

Hawknestgrove
0

Sweetluisa, leta bland de små  privata veterinärerna i stället. De är billigare coh så slipper du det stora maskineriet. Djursjukhus är väl ok om det är akut och ingen vanlig finns. OCh priset är  ungefär detsamma för tatuering och chip, då du är tvungen att söva för tatuering. Så jag rekommenderar dig chip

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Luisa
0

#9 kissen kommer vi att kastrera så man kan ju tatuera öronen samtidigt då… Chipp är det tyvärr inte så många som vet om det är vanligt att folk tar in en ´´hemlös´´ katt utan att ta den till veterinären och då har man lagt ut pengar i onödan och dessutom inte får sin katt tillbaka.

Det är ganska svårt att hitta privata kliniker tycker jag. Men jag ska googla för säkerhets skull så att man alltid har ett nummer om något skulle råka hända.

Hawknestgrove
0

kolla telefonkatalogen. Borde ju finnas många privata i Stockholm fortfarande.

Hawknestgrove
0

Luisa
0

#12 tack :)

jollycox
0

#5 Vi har våra hundar och ena katten försäkrade i folksam och det har funkat jättebra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hawknestgrove
0

ja, det är ingen större skillnad. det är mest en smaksak, förutom att agria är den enda som har Trygghet.

[sakring]
0

Det finns 5 bolag som försäkrar katter. Dessa är i bokstavsordning, Agria, Dina försäkringar, Folksam, If samt Sveland. Av dessa har If och Agria en summa på 50.000 som högsta belopp. De andra har 40.000. Självrisken på If är fast men du kan välja hur mycket den ska vara, precis som hos Agria.

Försäkra innan katten kommer hem, det är smartast med tanke på 3-veckorsregeln för sjukdom.

MonicaLagerquist
0

#15 IF har också Trygghetsförsäkring så det är inte alls bara Agria som har det.

Sophey
0

Jag trivs med agria i alla fall och har inte haft krangel med dom pa de 15 ar som jag haft agria. Du kan nog kontakta Katti har pa forumet och fraga dina fragor da hon ar bra och jobbar som ombudsman for Agria.

Medarbetare på matlust

Hawknestgrove
0

#17Åh har de börjat med det också? jättebra…..

[Forest]
0

Har oxå IF och 50, fast avgift på 2500 gör att man känner sig trygg.

Maxima06
0

Jag har agria och har haft till alla djur som varit i familjens ägo. De har alltid ersatt utan problem.

Har maxbelopp 50000

Självrisk 1500

Rörlig självrisk på 15%

Jag hade valt det högre maxbeloppet, pengarna springer iväg snabbt om djuret blir akutsjuk och behöver läggas in.

Luisa
0

Tackar alla som svarat :)

Undrar bara en sak, när jag skulle räkna ut hur mycket det skullle bli stod det 59 kr per månad… är det verkligen rätt?

MonicaLagerquist
0

Jag testade och med mitt postnummer 50 tusen  och självrisk på 1500+15% hamnade jag på 62 kronor i månaden.Då är det utan id rabatt.

Så 59 kronor i månaden kan nog stämma.

Hawknestgrove
0

Glöm sen inte, att när katten blir äldre, så sjunker taket på ersättningen……

Luisa
0

#24 då är väl agria bättre? stod någonstans ovanför att det är hela 10000 skillnaden mellan folksam och agria…

Hawknestgrove
0

det gör den även hos Agria. ser det ju på min äldsta katt. Alla de andra har 50.000 som tak, men min äldsta kille har sjunkit till 25.000 kr. Ok, jag säger inget om det, han är ju 12 år

katterna
0

Du kan göra både chipp och idmärkning. Allt för många efterlysningssidor man läser om kattungar som rymt och inte hunnit blivit idmärkta. Så chippa så fort som möjligt sen kan du idmärka i örat när katten ska kastreras :). Idmärkning i örat kan ibland vara svåra att tyda, då är det bra med chipp också som veterinären lätt kan avläsa :). Och glöm inte betala avgiften till skk som du får hem som en räkning så att katten och ägarregristrering är med på deras sida :).

[sakring]
0

Agria och If har 50.000  som högsta ersättning vilket är 10.000 mer än de andra. Summan du fick stämmer nog då det är en kattunge. Och försäkringsbeloppet börjar inte sjunka innan 8 års ålder.

Rafflan
0

50.000 är den kostnad du kan hamna på om din katt smitter ut och blir påkörd och skadar sig illa men ändå inte så illa att den bör avilvas, då kan det bli på 30-50 tusen kr ;)

Fick vi veta då vi åkte in med min kompis katt som blivit påkörd. Hon fick pris uppgift på 30-50 tusen beroende på hur illa det var, men hon hade tur så sluta på 25.000 :)

Hawknestgrove
0

Fick mina försäkringsbrev nu. Arne, som är på sitt trettonde år, kommer att kosta 738 kr vetvården för hans del blir bara 20000 kr och tryggheten har försämrats, så det får jag ringa om i morgon. numera så gäller inte trygghet om någon passar mina katter i hemmet.

Luisa
0

#26 12 år det var inte dåligt hoppas kissen lever minst ett par år till :)

#27 Vi får se hur det blir med det :) Det är så att uppfödaren är inte en regestrerad uppfödare utan bara en person som slarvat med att kastrera katten… resten förstår ni själva. Så ssk är väl inget jag ska kontakta eller?

#28 tack :)

#29 Vi får hoppas på att kissen inte smiter, känner ett par katter som inte skulle gå självmant ut även om de skulle bli utslängda skulle de redan vara inne i huset innan dörren ens stängs :P

#30 hoppas att det löser sig :)

[sakring]
0

Har själv en katt som är inne på sitt 12:e år och det är inga större fel på henne förutom att hon har fått dra 3 tänder pga FORL. Annars mår hon prima och hon ska leva flera år till.

Hawknestgrove
0

Precis talat med Agria,om deras försämring för min del med Trygghet. För mig i obygden, så är den inte något att ha längre. För numera så gäller det inte om ågon privatperson tar hand om mina katter om jag är sjuk. Jag måste lämna in dem på pensionat och hur lätt är det? Har 11 mil till närmaste pensionat och hur når jag det om jag är sjuk? nä, då sparar jag in  sammalagt 600 kr som jag kan ha kvar på mitt kattkonto