Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9392 ggr
[littleoldme]
7

Bajs i pälsen

Behöver lite hjälp.

Det fastnar bajs i rumpan på min långhåriga katt, flera dagar i veckan, så att jag måste plocka bort det och sedan tvätta henne i handfatet. Hon inser var som kommer hända vilket gör tvättandet mer och mer problemfyllt. Hon luktar ju inte direkt mumma när det fastnar bajs runt rumpan heller….

Ska man behöver klippa ner pälsen runt rumpan och delvis upp på svansen på henne för att undvika detta?

Några förslag?

Grodan
1

Tycker du ska klippa pälsen där.

Jag hade en långhårig hund som jag klippte pälsen mkt kort i just området runt analöppningen. Funkade mkt bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[MonEnil]
0

Ja, visst kan du klippa.

UlrikaD
0

Jag har en långhårsblandis hemma och jag klipper precis runt rumpan. Det syns ju inte när svansen hänger ner sen ändå och det fastnar ingenting i pälsen.

Och katten är nöjd och glad:)

EvaSe
1

Är hon lös i magen?

Vi normal avföring brukar det inte fastna i pälsen.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

AgnetaB
0

jag klipper alltid i rumpan.Be någon hålla i katten så du ej klipper fel bara.

AnnaMaja0
0

Jag har samma problem med min långhåriga hona. Fick ge henne en ordentlig dusch för ett tag sen. Och hon är inte lös magen. Nu har jag klippt henne en del i rumpan och det gjorde gott. Men jag har aldrig haft det problemet förut med mina långhåriga katter. Vet inte varför det blir så på vissa och inte på andra.

[littleoldme]
0

Men då ska jag klippa lite runt rumpan på henne så hon slipper det där förhoppningsvis.

Nej, hon är inte lös i magen, men jag tror hennes låd-teknik inte är den bästa.

[littleoldme]
1

Har klippt bort en del päls runt rumpan på henne idag, hoppas att det hjälper för det stressar henne så när jag måste tvätta henne. Nu har det hänt två dagar i rad.

Hon är dock lite lös i magen, kan bero på att de fick rått kött, och hon har en känslig mage sedan hon var liten kattunge (innan jag hämtade hem henne) och fick helt fel foder som gjorde henne jättesjuk.

Hoppas att denna klippning räcker ett tag framöver, för hon är duktig på att protestera när man klipper, rädd att göra henne illa.