Hur ofta borsta långhårig katt?
Jag har en huskatt som är till hälften ragdoll. Hon har en päls exakt som en ragdoll, dvs, väldigt fin och dunig och såååå otroligt mycket päls. Har klippt henne runt rumpan för att minska risken för att bajs ska fastna, vilket det gjort från och till, så hoppas det är avhjälpt nu. Mitt andra "problem" är att hon just för tillfället tappar så mycket päls. Hon närmar sig sin ettårs-dag, är det något som är vanligt? Alltså att katterna tappar päls runt sin årsdag? För min korthåriga huskatt gjorde detsamma nämligen. Iaf, som tur är så ääälskar hon att bli borstad och skulle nog gärna bli det flera gånger varje dag, men jag undrar, hur ofta kan jag göra det, utan att förstöra pälsen på henne? Kan pälsen slitas om jag borstar henne med en sån där karda? För som det är nu så tappar hon så mycket päls och det skulle vara bra om jag kunde underlätta för henne och borsta bort det värsta då hon börjat spy upp hårbollar… borsta i förebyggande syfte så att säga… helst varje dag. Jag har även en sån där kam i stål, där tänderna sitter jättetätt, men den tycker hon inte alls om lika mycket som kardan, men den kanske är bättre när man vill få bort päls?

Mirakelkam & Mason Pearson-borste eller liknande rekommenderas. Inte karda, det är så rivigt. Du kan kamma/borsta henne en gång om dagen om du vill.
Furminator kan ta bort jättemycket päls om hon fäller.
Tack för svaret, blir nog att skaffa mig en furminator, eftersom hon fäller så mycket… iaf att använda just nu.