HÄJLP?! normalt?
Har en hankatt på 1år och 5månader och nyligen köpt en honkattunge på strax över 10 veckor.
Hankatten "attackerar" henne hela tiden och tar "strypgrepp" om hennes strupe framme på halsen och biter i ganska hårt?!… Är det ett normalt beteende eller tror han att hon är en liten råtta eller något som han sja fånga?.. Aldrig varit med om detta förut..
Varför har du köpt en kattunge som är för ung för att tas från sin mamma? Kanske hade hon ingen mamma?
Är hankatten kastrerad? Kattungen är knappast könsmogen men om hankatten är med okastrerad ser kanske kattungen som något att para sig iaf.
Vuxna katter brukar vara snälla mot kattungar i den mån de ens bryr sig att titta på en kattunge. Speciellt kastrerade hankatter är ofta mycket bra barnvakter.
Det enda som jag är säker på är att hankatten inte tror att kattungen är ett byte som ska jagas.

Det är ett normalt beteende men unga hanar som helst inte är kastrerade kan vara väldigt hårdhänta mot små.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Kattmamman blev påkörd direkt efter födseln därför jag fick köpa henne vid 10 veckors tid även fast det stod i annonsen att hon var 12 veckor.. Hon jag köpte kattungen av sa sen när jag hämtade henne att hon var född 4e September och då räkade jag själv ut veckorna att hon var strax över 10veckor bara och inte 12 veckor.
Hankatten är INTE kastrerad då jag tänkt para dem när honkatten blir äldre och könsmogen.

Varför skall du para dem? Det finns 100 000 hemlösa katter i landet och måååånga fryser och är utan mat nu. Snälla de mår bättre kastrerade och ta hand om någon hemlösing istället, finns massor med mammor som har små eller skall få små. Har själv tre hemlösa små här hemma just nu som vill ha nya trygga hem.
S*Luddhuvet´z

Var beredd nu att du kommer få mååånga som kommer att inte vara så glada på dig på forum då vi inte vill att man avlar på huskatter pga alla de hemlösa.
S*Luddhuvet´z
#7 Jag kanske vill få små kattungar jag med? Aldrig fått det förut, och jag ska kanske behålla alla ungar, det kan ju inte du veta heller… Det är ju mitt val.. Och det har inte med detta att göra!
# Vadå huskatter? Du kan väl inte veta om jag har raskatter eller inte :S …. haha! Löjligt påhopp..

En raskatts uppfödare skulle aldrig lämna bort en kattunge vid 10v oavsett om mamman dött.
Finns som sagt hemlösa kattmammor som vill komma in och få sina ungar i värmen.
S*Luddhuvet´z
Eftersom en uppfodare inte har sina fertila katter utomhus eller slapper ut katterna direkt efter fodseln och absolut inte lamnar ifran sig kattungar som ar for unga eftersom det ar for kattungarnas basta samt det strider emot svenska lagarna ar de antigen s.k blandraser som aven ar huskatter eftersom katterna inte har en stamtavla.
Om du bara vill uppleva en kull med kattungar rekomenderar jag dig att bli fodervard at en raskatt eller ta hand om en draktig hemloskatt eller ett gang hemlosa kattungar. Jag tror inte direkt att du tanker ha kvar upp till 12 kattungar eftersom det faktist ar mojligt att katter far sa stora kullar och det ar inte speciellt sannolikt att alla katter blir honor eller hanar sa du behover kastrera samtliga kattungar vilket kan ga pa en ganska stor summa 
Eftersom du inte ens vet att din hanes beteende ar fullt normalt hade jag inte tagit en kull i alla fall, du vet ju tydligen inte speciellt mycket om katter eftersom om du nu var palast om katter hade du vetat om att din katts beteende ar inte ovanligt.
Kom ihag att utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt****
Medarbetare på matlust
Det är nog bra om du tänker dig för innan du skaffar kattungar för det är ett mycket stort problem med att det redan finns alldeles för många katter både i Sverige och i världen, raskatter är inget undantag, katt som katt. Jag har haft hemlösa kattor med ungar hos mig för omplacering och det är otroligt svårt att hitta bra hem till kattungar. Jag har mer än en gång tagit tillbaka kattungar trots att jag verkligen trott på dem som köpt katterna.
Om du vill ha en kull kattungar kan du vara jourhem åt en dräktig katta från något katthem om du har ett rum som kattan kan ha åt sig och sina ungar så länge som de bor hos dig. Katthonor med småttingar kan vara minst sagt ilskna mot andra katter i huset men det går över när kattungarna flyttat.
Jag tar mig friheten att ge dig rådet att kastrera hankatten snarast. Om du inte gör det illa kvickt börjar den markera revir överallt och jag kan försäkra dig att det luktar pyton. Om du bor i lägenhet blir nog dina grannar nog upprörda över den lukten i trappuppgången.
Hur ska du hindra katterna från att para sig innan kattan är vuxen nog att få kattungar? Att kattan är könsmogen innebär inte att hon är vuxen nog att få ungar, precis som för människor. Risken är stor att kattungen löper i januari/februari.
Börjar din hankatt att markerarevir är risken mycket stor att den kommer att fortsätta med det så länge den lever. Kastrering gör ingen skillnad mer än att det inte luktar lika illa men det blir att torka golv mm flera gånger per dag. Jag har en pissmisse själv. Han blev kastrerad när han var cirka 12 månader.
Har du avelsplaner så investera i en raskatt och gör alla hälsoprogram som bra uppfödare gör och läs på vad som krävs för att göra det korrekt och bra.
Men att planera huskattsavel är rätt onödigt då marknaden är mättad på flera gånger om, tyvärr.
Så kastrera huskatterna och införskaffa en renrasig med stamtavla och en bra uppfödare som du kan ha bra kontakt med och ha som bollplank inför din egen uppfödning. Det är en väldigt givande och lärorik resa man gör när man först kliver in i vad bra och korrekt uppfödning är.
Ha öppet sinne, så kommer du lära dig mycket =)
/Fridaybrew

Problemet är att hankatten kommer troligen att para honkatten långt innan hon är mogen nog för att ta hand om en kull kattungar.Det finns honkatter som börjar löpa vid fyre fem månaders ålder men de är då långt ifrån mentalt klara för att fixa en kull kattungar.
Stolt ägare till tre La permer
# 14 Det som du skriver är inget annat än din åsikt. Är det någon som behöver träna upp ett öppet sinne så är det du. Ditt förslag att TS ska skaffa en raskatt gagnar ingen.
Det finns alldeles för många katter i landet och då menar jag katter som har ett gott hem oavsett om de har stamtavla eller är bondkatter, hemlösa katter, katter som i någon bemärkelse har en ägare men ägaren tar inte hand om katterna på ett bra sätt, katter som bor i ladugårdar och där får kull efter kull helt okontrollerat. Bara genom att läsa här på siten kan man lätt se att många kattägare som anser sig ta väl hand om katten egentligen inte alls ger katten ett bra hem.
TS lär sig förstås mer och mer om katter och blir säkerligen med tiden en alldeles ypperlig kattägare. Vad TS definitivt inte behöver är pekpinnar och tillrättavisningar från förståsigpåare.
Att kattungens mamma mist sin mamma är inte TS:s fel. TS har gjort en god gärning och tagit hand om kattungen som annars kanske blivit avlivad.
För att få ner antalet katter i landet måste alla ta ansvar och alla inbegriper också dem som har raskatter.
Att köpa en huskattunge på 10 veckor och ha för avsikt att avla på henne är inte försvarbart någonstans!
Att kattungen hade oturen att födas hos en totalt ansvarslös uppfödare som lät ungen förlora sin mamma genom att låta mamman gå ute när hon hade kattungar hemma och som sedan ljög om kattungens ålder och lät henne flytta från sin trygga miljö två veckor tidigare än vad lagen säger…ja, det är väldigt upprörande och sorgligt. Vad kattungen behöver nu är ett tryggt hem med en kastrerad kompis och slippa utsättas för de risker och påfrestningar som framtida dräktighet, födsel och kattungar innebär.
Sajtvärd Katter iFokus
Vill du ha kattungar kan du höra av dig till ett katthem eller en kattförening, det finns gott om hemlösa katter, dräktiga honor eller honor med ungar. Det vore så mycket bättre om du gjorde det, än tog en kull på honan du har nu. Då gör du en väldigt god gärning, räddar en kattfamilj och får på samma gång se en kull kattungar växa upp, och allt det innebär. Visst tycker du att din hona ska få ungar, men tänk att det finns många andra kattmammor som behöver hjälp. Snälla hjälp en av dem istället
OCh det finns avsättning för de planerade kattungarna? JA? Och även beredskap för eventuella komplikationer vid förlossning och du vet vilka ärftliga sjukdomar som dessa katter kan bära på?
Nä,huskattavel är ju inte något som gillas av några här inne.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sluta med allt prat om att de enda kattor som ska kunna få ungar är raskatter. Tyvärr är det så att det föds fler katter än vad det finns goda hem till, raskatter inräknade. Jag har t ex sett en raskattägare som inte kunde hantera sin katt tillräckligt bra för att få in katten i en bur efter en liten informell kattutställning utan jag måste stoppa in katten i buren. Bondkatter är generellt mycket friska katter såvida de inte bor hos en djursamlare eller liknande.
Jag har haft turen att få ha kattungar flera gånger i huset på senare tid trots att alla mina katter är kastrerade för jag har tagit hand om omplaceringskattor som haft ungar eller varit dräktiga.
Avel och avel. Om katternas situation i landet ska bli bättre, dvs minska antalet, kan inte raskatter undantas från att man ska kastrera katter innan de fått enda kull ända tills alla kattungar som kommer till världen är välkomna och önskade och dessutom att det finns någon som vill bli ägare redan innan kattan tillåts bli dräktig.
Och som jag sagt tidigare så är det långt ifrån alla kattägare som skriver här på siten som behandlar sina katter på ett godtagbart sätt trots att man själv tycker att man ger sin katt ett bra liv.
Dock, vill man ha en kull kattungar är det en bra idé att vara jourhem till något katthem och erbjuda en dräktig katta en fristad för sig och sin familj.
#20 Vad har raskattavel med den här tråden att göra?
Sajtvärd Katter iFokus
Kattavel överhuvudtaget har inte med denna tråd att göra! Ville endast veta om detta var ett normalt beteende som min stora katt gör.. tack för svaren om det iaf!
Tänk på trådens ämne. Raskatt vs huskattavel hör inte hemma i den här tråden.
#22 När du nämnde dina vansinniga planer för kattungen är det svårt att inte reagera när man är en djurvän.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja Anunnaki har en stor poäng där. Egentligen så borde ALL kattavel stoppas för en tid. OCh visst det är ett jättesidospår detta med avel, men som #24 säger, det är svårt att inte reagera…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jag skulle inte ha en fertil hankatt tillsammans med en sådan liten kattunge. Det är ett helt normalt hankattsbeteende men inte lämpligt att han får göra de på en liten hona.
Kattungen kan skadas allvarligt då vissa hanar tom är hårdhänta vid parningsakten (sår i nacken mm). Får hanen hålla på kan han även börja strila (pinka i soffor, på väggar mm) om han inte redan börjat med de?
Stoppa all avel låter ju bra. Då tvingas alla ta hemlösingar, vare sig de vill eller ej. Eller de från BYBs, som knappast skulle bry sig hålla upp sin avel.
Till TS. Min mor frågade mig hur jag vågar ha katt när jag vet alla sjukdomar de kan råka ut för. Samma sak gäller avel: mycket kan gå fel och det är en avvägd risk man tar. Läs på, läs på och läs på lite mer.
Jag är inte intresserad av hemlösingar så då blir det kattfritt hem helt enkelt.
Trodde i min enfald att de flesta här inne var för att höja katternas status. Det gör man med ett genuint hälsoprogram och raskattsuppfödare håller sig till det 1000 ggr bättre än BYB.
/Fridaybrew
# 28 Jag har huset fullt av bondkatter varav flera katter som kommer från misär av skilda slag. För att ha god koll på min katthållning har jag utarbetat ett kvalitetsledningssytem/egenkontrollprogram för min katthållning. Flera gånger har jag erbjudit andra att ta del av denna egenkontroll men då blivit nästintill idiotförklarad av dem som över huvud taget brytt sig om att kommentera.
Att höja kattens status innebär väl rimligen att alla obs alla katter får en god omvårdnad och mycket omtanke.
# 27 Om man inte skulle våga ha katt för att katten kan råka ut för någon sjukdom borde man heller inte våga skaffa sig barn för barn kan också bli sjuka förutom allt annat som kan hända med barn i skolan mm. Skulle man vara så rädd för sjukdomar att man inte skulle våga skaffa katt måste livet självt te sig mycket skrämmande.
De flesta som har katt anser att de sköter katten på ett bra sätt men mycket finns att önska oavsett om det är en bondkatt eller en raskatt.
#28 Vad menar du med "genuint hälsoprogram"? Hur kan du slå fast att alla raskattuppfödare är 1000 ggr bättre än BYB? Nu är jag lite okunnig, då jag aldrig sett förkortningen BYB tidigare.
Vår familj har tagit hand om övergivna katthonor som varit dräktiga. Skött om dem tills ungarna har varit födda. Vaccinerat, kastrerat och allt som ska göras för att göra deras liv så bra som möjligt. Men vi är ju inga raskattsuppfödare även om vi fött upp många katter. Räcker det för att hjälpa till att höja statusen på katten?
Är det inte för alla huskatter=bondkatter som är övergivna och far illa som statusen egentligen behöver höjas? Raskatterna tycker jag redan verkar ha en hög status.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Back Yard Breader:
http://www.kattstatus.se/sida49.html
Sen vidare anser jag att det är inte bara efter kattungarna kommit som ingår i seriös avel. Utan minst lika viktig del är att förarbetet innan, där man kollar upp inavelsgrader, historik , andra katters historik mm mm helt enkelt.
/Fridaybrew
# 32 i stället för att spola alla utom dig själv så kan du ju dela med dig av den visdom som du anser att du besitter. Får katter gå ute är inte risken för inavel speciellt stor. Är det någon kattsort som man borde värna om är den härliga bondkatten.
# 31 Håller med dig. Att ta väl hand om bondkatter är verkligen ett sätt att verka för att höja dessa katters status.

Hur menar du att risken för inavel minskar om katten går lös ute.Vet den vem som är pappa och ber den hankatten att låta bli att para sig då?
Stolt ägare till tre La permer
#33 Tycker du att det är försvarbart att TS planerar en kull härliga bondkatter?
Sajtvärd Katter iFokus
Det är skillnad att veta att en katt kan bli sjuk och ha koll på sjukdomar.
Och många som vill ta kull på sin hona inser inte hur det kan gå illa. Därför uppmanar jag då TS att läsa på.
#36 Ja, och att hon tar reda på vad det kostar och kan kosta i tid, arbete, tårar och inte minst i pengar!
Sajtvärd Katter iFokus
#33 en hona som löper bryr sig inte om det är hennes far eller bror som parar sig med henne. Sedan köper ju man ofta bondkatter på närmsta stället, jag tror få åker 20 mil för att köpa om de finns kattungar hos grannen.. Då blir risken avskevärt större att honan blir parad av en nära släkting = inaveln ökar.
Sedan finns ju raskatten europé som är den äkta bondkatten man bevarat, så vill man värna om huskatten/bondkatten varför hålla på med med europé avel? dvs stambokförda katter med stamtavla.
Med det stora antal katter som far illa av olika skäl är det inte försvarbart att låta kattor få ungar och då räknar jag in raskattor.
Antag att 100000 hemlösa katter är någorlunda korrekt. Utan att jag har någon sifferuppgift så anar jag att det finns minst lika många katter som far mycket illa trots att de i någon mening har en ägare. Det är ju inte alltför ovanligt att det uppdagas ställen där man har 20, 30 och fler katter. På gårdar med kor, får etc upptäcks många gånger missförhållanden för djuren men tyvärr missar inspektörerna vanskötta katter.
Dessvärre finns det många katter som far illa hos personer som på sätt och vis bryr sig om sina katter men vid närmare granskning ser man missförhållanden. Denna typ av missförhållanden finns både hos personer som har raskatter och bondkatter. Det finns raskattägare som ute i ladugården håller sig med okastrerade katter som ingen över huvud taget bryr sig om.
Bland de få personer som jag känner som har raskattor har jag tyckt mig ha hört om mer komplikationer i samband med dräktighet och förlossning än vad jag sammanlagt upplevt bland bondkatter under mitt 65-åriga liv. Ni ska veta att för 50, 60 år sedan var kastrering ett okönt begrepp för honkattor och p-piller fanns inte. Notera att de flesta inte varit mina kattor.
Vad man än håller på med är det en fördel att lära sig så mycket som möjligt men på siter som här m fl ställenär det mesta som skrivs åsikter vilket inte ska blandas ihop med kunskap.
#39 Jag känner det som att du beskriver dig själv när du skriver att det mesta som skrivs är åsikter. det mesta du skriver är DINA åsikter vilket är helt ok, men att raljera över det hela gör det nästintill pinsamt.
Visst åsikter ska inte blandas ihop med kunskap. Dock har du missat att kunskap är inget statiskt det är föränderligt, dvs kunskap och fakta är inte nödvändigtvis samma.
Dina åsikter om bondkatter respektive raskatter förlossningar eller deras ägare ger jag inte mycket för, det är snarare ett önsketänkande för att förstärka din redan snäva uppfattning.
Kan fortfarande inte förstå hur du flippar ur totalt över mitt inlägg #14 det är som om du inte förstår innebörden av texten.
/Fridaybrew

#39 Att du tror att raskatter har fler svårare födslar än huskatter är helt taget ur luften. Raskattuppfödare skriver ofta om födslar, de tar sina katter till veterinären om något går fel och detta hamnar i register. Huskatter får ofta "de klarar sig själva alldeles utmärkt" och när det går fel så hamnar ytterst få hos veterinären för tex. kejsarsnitt. Kan ta ett eget exempel som hände hos min farmor, en av deras honor födde kattungar utan att de hade koll, troligen var honan alldeles för värksvag och kattungar och kattmamma dog. Annars kan du även läsa denna tråd, sida nr 5 http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=191248&start=280
Samma sak med hälsa, raskatters hälsa dokumenteras och är mer frekventa. [nästan] alla testar för HCM innan parning och även någon/några gånger efter katten är kastrerad. Hur ofta testas huskatter om man inte har en anledning? Vi har inte testat vår huskatt, hon är även den som vi har fått utnyttja försäkringen på då hon blivit sjuk och fått dra tänder. De flesta, när katten dör, bryr sig inte. Inte många huskatter som hamnar på obduktion, så mörkertalet hos husisar på deras HCM status och annat vet man inte.
Nu finns det huskattsägare som gör en del, men alldeles för många gör för lite vilket bidrar till katternas låga status, för dör en finns det tusen till som kan ta platsen.
Grejen är att raskattuppfödare har lite andra motiv med sina kullar än BYB-are och folk som ska ha kull på sin fina huskatthona.
Seriös kattuppfödning är en hobby som inte har något att göra med vad oansvariga kattägare överlag håller på med.
Den här diskussionen hör inte hemma i den här tråden. Eftersom det inte kunde respekteras tidigare och tråden bara fortsätter att vara helt OT så låser jag den. Vill ni fortsätta diskutera ämnet så starta en ny tråd.