Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 910 ggr
BMEXX
0

En i taget?

Hej! vi har enorma problem med en av våra katter(2st) som pissar överallt när hon löper, vilket också har varit tätt in på varandra nu. Så vi har beslutat att sterilisera henne och då helst så fort som möjligt. Vi hade tänkt ta båda katterna men har inte råd just nu (jul och andra grejer) så det får bli "problemkatten" nu och sedan den andra direkt efter jul. Funkar det eller kan de bli några problem?

Sedan under tiden… finns det något som man kan göra för att få henne att inte kissa på andra ställen än i lådan?

Kan väl tillägga att den andra katten inte verkar lida så hemskt mkt vid sitt löp. Går mest runt och pratar och gör allt för att se söt ut, ska dock steriliseras med.

Dom är 1 år.

// Pabblo

Fridaaaa
1

Kastrera istället för steriliserar.
Är bättre, för finns en liten liten risk att dem kan bli dräktiga vid sterilisering (eftersom man inte tar bort allting då) om dem skulle komma ut.

Hur många kattlådor har ni? Kanske hjälper att ha flera?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sophey
1

De loper ju fortfarande vid sterilisering de kan bara inte bli draktiga igen (beroende pa hur noga veterinaren ar) medans om du kastrerar kan de inte bli draktiga och de loper inte.

Det ar normalt att honor kissar lite overallt under lop de markerar revir.

Medarbetare på matlust

BMEXX
0

Oj då mena självfallet kastrering. Visste inte att det var skillnad.

#1 vi har en rejäl som görs ren ofta. Har en liten 2a så känns inte så att det skulle göra så mkt skillnad om vi hade fler.

Löpet är över för den här gången så inga kissfläckar nu.

Men till frågan: funkar det att KASTRERA en katt nu och ta nästa om ~1 månad. Tänkte på bus och sånt.

// Pabblo

Fridaaaa
0

#3 Kan gå, men då kan ni ju likaväl spara undan och kastrera dem samtidigt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaybrew
0

Ta båda samtidigt för då är de trötta och sega tillsammans.  Kolla också upp hurivida du vill ha invärtes självupplösande stygn eller utvärtes. Vi kollade inte upp det utan antog naturligtvis invärtes men vi fick tyvärr utvärtes stygn och katten var tvungen att a kon/strumpa eller konstant övervakning tills stygnen togsbort i princip = drygt.

Så utifrån mina erfarenheter kommer jag be om invärtes vid nästa kastrering. Hur du gör är upp till dig naturligtvis =)

/Fridaybrew

BMEXX
0

Grejen är ju att hon blir alldeles galen och pissar så fort hon bara har några droppar i blåsan. Men ja vi kan ju avvakta lite och hoppas att det blir en lite längre paus denna gång och ta båda efter jul.

#5 när jag prata med dem sa de att de tog stygn som man kunde ta bort själv eller att man tittar in till dem så de kunde göra det. Antar att det är utvärtes då. Krävdes heller ingen tratt, vilket jag tyckte var konstigt.

// Pabblo