Vildkatt, hjälp?
Vi hade tidigare 2 katter, syskon, 1 hona och 1 hane, båda var såklart kastrerade, när vi flyttade ut på landet så efter 2 år började en katt strycka omkring på våran gård, en grå spräcklig troligt vis hankatt då han är väldigt intresserad av våran kastrerade hona, vi tror att han är fertil och hemlös.
Vi frågade runt bland våra närmsta grannar men ingen ägde katten.
Den kommer varje vår och röra sig i vårt område och försvinner när snön kommer, vi ställde även ut mat till den, den är väldigt tufsig i pälsen och trasiga öron men annars verkar den frisk och ser fin ut i hullet, vi kan dock inte komma närmare än 15 meter då den är jätte rädd för människor.
I sommras fick vi ta bort våran hankatt pga njurfel :'(
Och nu börjar vintern närma sig så funderar på att försöka övetala pappa om att vi kan ta och ge den hemlösa ett hem hos oss nu innan den försvinner igen när snön kommer.
Dock är frågan:
Hur får vi tag i den?
Hur kan vi snabbast få den tam? (vill snabbt få den tam så jag kan hantera den, för då kan jag ta den till veterinären och vaccinera den och kastrera den, så ju snabbare den blir hanterbar ju bättre)
Vad kostar vaccination + kastring av en hankatt?
Om vi får tag i den ska vi även låna min kompis chipläsare först och kolla så den inte är märkt :)
Tacksam för svar :)
Om du vet något katthem i närheten kan du fråga efter en fälla.
De brukar kunna låna ut fällor :)
Det är svårt att säga hur du ska få den tam.
Det beror helt på katt.
Men om du nu lyckas få tag i den så håll inte på med den för mycket i början. Låt han komma till dig.
Det brukar fungera men man måste ha tålamod.
Jag har sjäöv en katt som varit vildkatt.
Men efter ett tag accepterade hon mig och verkade tacksam.
Räddade henne när hon var ungefär ett halv år mitt i vintern.
Hon hade ingen mat och höll på att frysa ihjäl.
Tog ett tag innan hon litade på någon annan jag blev ``hennes människa´´.
Kostnader varierar så stort beroende på clinik eller veterinär.
Så det kan jag tyvärr inge säga något..
Hoppas du fick hjölp med något! :)
#1 när vi är ute på gården sitter den bara och gömmer sig någonstans, spelar ingen roll fast vi vart runt den flera år nu, eller hur långe, så rädd att den ska göra samma sak inne, gömma sig under soffan och bara sitta där :(
Ha den bara i ett rum till en början :)
Så att det är begränsad yta.
Det kan vara väldigt jobbigt till en början men att ha tålamod är mycket av vad det handlar om.
O man får aldrig ge upp hoppet!
Jag höll på med min hur länge som helst, det tog månader innan hon litade någorlunda på mig.
Det har tagit ca. 1år innan hon litat på andra.
Men man måste alltid tro och ge det tid :)
Miljökontoret i din kommun kan ha en kattfälla som du kan låna. När du fått tag på den så se till att den är i ett enda rum med så lite möbler som möjligt så att den inte kan gömma sig helt och hållet.
Om du har tur så kommer katten inte vara så skygg när den väl är inomhus.
Själv har jag en katta som är väldigt skygg. Hon har bott här nu i fyra år och hon tycker om mig för hon sover bredvid mig i min säng och hon ligger gärna bakom skärmen på min laptop och kurrar men jag får inte peta på henne. Kanske skulle hon ha blivit mindre skygg om jag inte hade så många katter för hon har en syster här också. Men hon går inte av gården för det är hon bor.
Vi tog hand om en skygg hemlös katta i somras. Hon flyttade in hos en tjej där vi trodde att hon skulle få det bra men icke så vi tog tillbaka henne och hade henne i ett rum hos en bekant några veckor men så hittade vi ett riktigt bra hem åt henne och nu är hon inte skygg alls längre.
Så lycka till. Det kan bli riktigt bra! Men det kan kräva tålamod. När du fått tag på den kan du gott kastrera den omgående för jag tycker mig ha märkt att skygga katter blir mer tillgivna efter att mått dåligt meden de vaknat upp från narkosen för då har de varit hanterbara och de har märkt att jag är snäll mot dem.
Tack för tipsen :)
Känner en viss oro att operera en katt som jag inte kan hantera ifall det skulle bli problem med såret, kan ju inte hålla koll på såret eller behandla/tvätta om det skulle bli nåt fel :/