25-30 kvadratmeter
Tycker ni att det är okej att ha en katt i en etta som är 25-30 kvadratmeter och hur många katter tycker ni att man kan ha då?

Absolut att man kan ha, skulle dock ha mycket att göra för katten och hyllor o klös upp till taket.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inreder man rätt så absolut!! Två katter tycker jag i så fall.

Det beror helt på katten. Vissa katter behöver mycket utrymme att springa på, andra nöjer sig med mindre. Vissa älskar att klättra och vara på höjden, andra vill helst vara på golv-/soffnivå. Många katter behöver kattkompis för att må bra, andra mår bäst som ensamkatt.
Så det beror helt på katten om den passar att bo i så liten lägenhet, och hur man bör inreda för att den ska må bra.
Jag tycker att det är för liten yta. Minst 45 kvm för en katt, fler katter, större yta.
Alldeles för litet för katter att bo på är min åsikt.
Jag har 3 katter och en hund i en etta på 42 kvm och det är precis lagom. Katterna ligger ofta uppe på tvmöbeln och sover, de har flera klösträd varav en står i fönstret och är ständigt ockuperad då de kan titta ut. Mina katter är inte ens intresserade att vilja gå ut och mår kanon.
//Pia
Okej! :) Läste någonstans att en katt trivs bra i en 35 kvadratmeters lägenhet. Men sen kan det väl variera från katt till katt.
Har hört en som bor i en 18 kvadrats lägenhet och har en katt. Sen brukar hon även stänga in den i garderoben när hon lagar mat för att vädra..
#7 Inte acceptabelt beteende av den personen!
Hade varit bättre att ha nät för fönstret och skaffa bättre köksfläkt.
/Fridaybrew
#7 stackars katt:(
#7 stänga in i garderoben?Har hon inte transportbur? eller badrum? Hål i huvet anser jag om en sån person som har så dålig förmåga att tänka…….. OCh jag anser nog att den ytan som TS frågar om är till för högst 2 katter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har två stödhemskatter på 28 kvadratmeter och de verkar trivas bra, även om den ena skulle behöva lite större utrymme för att kunna springa av sig.
Jag skulle nog dock inte skaffat mig egna katter på den ytan. Fast för de här katterna har storleken varit perfekt, då de är skyggisar och samtidigt som de har gömställen kan de inte undvika att se mina vardagsbestyr.
Aktiverar man katten ordentligt så är det väl egentligen inget problem, men det gäller att man inte sätter några stora begränsningar på var katterna får vistas (den enda plats mina katter inte får vara är köksbänk/spis/diskbänk).
Och jag håller med #2 om att skaffa två katter (men inte fler), för jag ser hur mycket mina får ut av varandra, även om de sällan ligger och myser med varandra.
Under en period hade jag min katt på 21 kvm. Detta handlade bara om någon vecka, men det var på gränsen till att jag skulle klara av det. Hon verkade inte ta så stor skada utav det.
Nu har jag 2 st katter på 76 kvm. Lite skillnad :)
Jag har 3 katter på 59 kvm, och dom trivs hur bra som helst. Personligen tycker jag absolut att du kan ha 2 stycken på 25-30 kvm! Som det sagts ovan så gäller det att dom ska kunna aktiveras fullt ut med möbler osv. det oavsett yta, skulle jag vilja säga! (inte alla tycker om att springa)
Något som är viktigt för mina katter nu och dom jag tidigare haft är att kunna vara ifrån varandra, ofta har jag en i sovrummet, vardagsrummet och en i handfatet.. Beror självklart på katt, men ett stående tips från mig är att det finns möjlighet att "slippa" se varandra.
Om man har litet utrymme, tycker ni att man ska ha en eller två katter och varför tycker ni så?

Jag tycker att det är en fördel med en katt eftersom ytan är så liten. Men då ska det vara en katt som trivs på liten yta, och man måste anpassa ytan efter kattens intressen och behov - behöver den klättra/hoppa omkring på höga höjder kan man skaffa flera höga klätterställningar och sätta upp extra hyllor så att katten kan utnyttja utrymmet på höjden. Då blir lägenheten genast större för katten.
Det kan till exempel vara olämpligt att ha en aktiv katt i en så liten lägenhet om katten har behov av att springa mycket. En sådan katt behöver större golvyta. Har man två katter har de inte så stor yta att jaga omkring varandra på. En lugn katt passar ofta bättre i liten lägenhet. Två lugna katter eller katter som trivs på liten yta med klättermöjligheter kan fungera mycket bra tillsammans i så liten lägenhet om de trivs ihop. Ska man ha två katter så litet är det extra viktigt att de har samma aktivitetsnivå och samma behov av närhet av sin kompis, eftersom det inte finns någonstans att försvinna undan från den andra katten.
Som sagt: Det beror på katten.
TS: Jag anser att det är befängt att över huvud taget komma på idén att skaffa katt om bor på så liten yta som 25 - 30 m2. Jag har läst din presentation och det verkar som om du redan har en katt. Varför du ställer den fråga som du gör här på siten kan jag bara spekulera om men kanske söker du stöd för att det är helt i sin ordning att ha katt på denna lilla yta.
Om du bodde i en liten stuga på landet där katter kunde gå ut och kanske till och med ha kattlucka så att en katt kunde bestämma själv när den vill gå ut och in skulle jag inte ha några invändningar men att stänga in en katt på 25 - 30 m2 är inte acceptabelt.
Varför har du katt? Man kan inte skaffa katt bara därför att mn vill ha katt utan man måste också kunna ge katten något annat än mat och husrum plus lite kel kombinerat med någon halvtimmes lek mad katten på kvällen. Ska katten sitta i denna ytterst lilla lägenhet året runt, under heta sommardagar när solen ligger på och det lätt blir nästan bastuvarmt?
Hur har du tänkt dig ditt liv om fem år, om tio år, om femton år? Hur gammal är den katt som du nu har? Tänk på att en katt kan bli 20 år och att det är ett stort ansvar 20 år framåt i tiden att skaffa en katt.
Jag kan inte förstå att så många i någon tanklöshet anser att visst, absolut, kan man ha katt i en minimal lägenhet. Tror ni verkligen att det är ett värdigt liv för en katt? Katten dör inte men något liv har den inte.
#16 Jag har en lägenhet på 27m2.
Du bör inte ta förhastade slutsatser angående min situation. Jag har katt för att jag älskar djur. Jag tillbringar alla lediga timmar på min katt, är hemma varje kväll för att hon inte ska behöva vara ensam. Lär henne trick, tar ut henne i koppel osv.
Åker även hem och där har vi hus och en lägenhet som är stor. I huset trivs inte min katt så bra, hon tycker att det är för mycket plats och har alltid gjort det. I den större lägenheten som är en trea trivs hon bättre, eftersom det inte är så många rum att vara i.
Dessutom är min situation nu mest tillfällig. När jag har gått ur skolan kommer jag flytta från den här lägenheten till större.
Min katt mår inte dåligt av att vara i lägenheten, hon trivs jätte bra, hon leker, busar och har saker att göra.
#16 Varför jag skapade denna tråd var för att höra andras åsikter. Min egna åsikt är att det beror på hur katten är och trivs. Dock skulle jag inte haft mindre lägenhet än 25m2 för att ha katt.
#16 Då är det även helt befängt av mig att sitta med 3 katter och en liten hund i en lägenhet som är på 42 kvm? Jag vet då inte att mina verkar lida över det liv de har och de unyttjar hela lägenheten både på bredden och höjden.
Sen får mina absolut inte heller att gå ut så jag måste väl vara en dålig kattägare som har det så här men hela gruppen inklusive jag själv lever lugnt och harmoniskt och det märks på mina pälsklingar.
//Pia
Ja, det tycker jag men det beror också på övriga förutsättningar. Har katten möjlighet att gå ut? Om inte så bör det finnas gott om leksaker, klätterpelare o dylikt så att katten kan aktiviera sig så mycket som den behöver. Sen beror det förstås helt på vad det är för katt. Vissa katter trivs inte med att bo trångt, eller ens med att bo i lägenhet i stan överhuvudtaget. Andra katter finner sig utmärkt.
Själv har jag två katter i en lägenhet på 26 kvadrat. En av katterna älskar uteliv och är därför ute minst fyra timmar/dag, oftast mycket längre under den varma årstiden. Den andra katten är betydligt mer rädd av sig, samt mycket lugnare, så hon stannar helst inne och tittar på fåglar genom fönstret :)