konstigt beteende?
en fråga kring toabestyren…
min mans arbetskompis har 2 katter, varav den ena som är en hona har börjat bete sej mycket underligt..
hon bajsar och kissar i lådan MEN sedan bär hon bajset till duschen?? :-/
han plockar bajs hela tiden och direkt när någon av dom bajsat, men varför gör hon då detta konstiga?
Jag har aldrig tidigare hört något liknande faktiskt så måste fråga för när jag fick fr¨gan blev jag helt ställd..
han har 2 eller 3 lådor till katterna.
mvh Linda
Är ni säker att hon inte bajsar där? eller har ni sett henne bära skiten dit?
Näe vad konstigt! Har han verkligen sett katten bära bajset till duschen är det nog det mest underliga jag hört.
Jätte bra o viktigt att han har två lådor. Står inte lådorna inne i badrummet hade jag provat att sätta en tredje där inne.
Är katten som gör detta dominant eller är det den andra katten som styr o ställer?
Min första tanke va att: Hoppas han har duschkabin så han kan stänga där o hålla toalocket öppet så hon dumpar dom direkt i toan haha. Hade varit rätt bekvämt. Men oroväckande att hon väljer att ta sin egen avföring i munnen o bära iväg med det så klart. Det tyder på någon form av oro. Katter säger mycket med sin avföring till andra katter. En dominant katt täcker ofta inte över sin bajs för då luktar den mer o katten känner sig säker på att hans eller hennes doft finns i hemmet så andra katter vet vem som är boss. En katt kan känna trygghet i att känna sin egna doft. Därför kan mycket rädda katter gå o lägga sig o trycka i sin egna låda. Mycket tragiskt men förklarligt.
Jag hade en dominant honkatt som sket i badkaret. Hon gjorde det för att hon inte tyckte om att dela hemmet med en annan katt o ville absolut inte använda lådor som den andra katten använde (jag hade tre lådor på två katter, rengjorde många gånger om dagen osv men det hjälpte inte). Hon valde att skita i badkaret där hon visste att den andra katten inte gick och där hennes egna skitar fick ligga o stinka utan att riskera att bli överkrafsade av den andra.
Hon va även en fd. utekatt som va allmänt missnöjd med inomhuslivet. När hon flyttade till landet där hon fick vara ute dagligen o va ensamkatt skötte hon bajseriet exemplariskt när hon använde kattlådan inomhus.