Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8425 ggr
eskimokiss
0

Foder till katt med urinsten

Min ena katthane på fyra år har fått urinsten, för två veckor fick jag kasta mig in till vetrinär och han fick ligga kvar över helgen med kateter och dropp.

Nu är han hemma igen och går just nu på något specialfoder från vetrinären, Royal Canin - High Dillution. Förstod det som ett ganska "aggressivt" foder och nu när påsen är slut ska jag byta till något annat foder hos vetrinären. Men jag vet sen tidigare att Royal Canin väl inte är så superbra som det påstås och ska jag ändå lägga såpass mycket pengar på foder funderar jag på om Orijen kanske skulle vara bättre? har de även foder speciellt för urinsten? Eller borde han gå på något special foder i alla fall några månader till så det inte återkommer?

Tidigare har mina två katter ätit Mjau torrfoder i några år nu, inte alls bra. jag vet, men som student blir man ibland dumsnål. Tänkte gå över till mer Mjau blötmat och ett bättre torrfoder nu, som jag var duktig och gav dem förr.

Men är som sagt lite osäker i och med urinstenen, behöver han gå på något speciellt foder nu? Jag tänker förstås gå bort till vetrinären och se vad de tycker men de lär väl i första hand rekoomendera sina märken så ville höra lite hur ni tänker?

[Anunnaki]
3

Du behöver inte fråga veterinären vad du ska ge katten att äta. Jag vet svaret iaf i princip. Veterinären kommer att rekommendera något av de foder som h*n säljer. Mat som veterinären fick dig att köpa innehåller följande:

Ris, Köttmjöl (fågel), Vetegluten[1], Majsmjöl, Animaliska fetter, Majsgluten, Mineraler, Vegetabilisk fiber, Hydrolyserade animaliska proteiner, Fiskolja, Sojaolja, Äggpulver, DL-methionin, Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Frukto-oligosackarider (FOS)

Som du ser så är det ris, dvs spannmål, som det finns mest av, så något animaliskt följt av mer spannmål. som väl är finns det animaliska fetter men så kommer spannmål igen. Lite mineraler, skulle vara intressant att veta vilka plus lite animaliska proteiner som genomgått något häftig process men man kan nog utgå från att dessa animaliska proteiner är någon köttbiprodukt som har lågt näringsvärde. Fiskoljan är det inget att säga om men en katt kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor är laxerande på en katt. På slutampen kommer så versen om tagetesextrakt och socker.

Det är ungefär samma innehåll i alla RC-produkterna så glöm att det skulle vara något speciellt bra i samband med att katten haft urinsten.

Veterinärer får inte sälja läkemedel mer än i sådna mängder vid akuta sjukdomsfall så att man klarar sig tills apoteket öppnar. De produkter som Hills och RC marknadsför som vore det något som endast får säljas av veterinärer är det struntprat. Jag har kollat med läkemedelsverket. Läkemedel är de definitivt inte utan blott och bart ett djurfoder. Det hjälper inte att Hills på förpacknigarna skriver att det är receptdiet.

Urinsten uppkommer lättare på katter som äter torrmat oavsett vad någon veterinär säger. Så välj kattmat utifrån följande:

- Blötmat eller barf eller en kombination

- Inget spannmål oavsett form

- Inga rotfrukter eller andra grönsaker

- Inget socker och inget salt

- Endast animaliskt protein ju mindre processat dess bättre

- Endast animaliskt fett

- Kolla så att det finns taurin tillsatt eftersom taurin förstörs av tillagning av kött

Tycker nog att det var överkurs att ha katten inlagd och dessutom dropp. Har katten fått en kur med antibiotika efter urinvägsinfektionen?

Lycka till med katten

[Forest]
3

jag skulle rek att du ger mjukmat till katten mjau o bonzita har bra utbud på våtfoder. Sen gärna lite råkost, jag ger inte torrfoder pga många katter får urinsten mm

eskimokiss
0

Tack så mycket svaren! Det var lite åt de håll jag tänkte mig. Så nu får det blir Mjau blötmat till katterna och lite påläsning om råkost. Jag har för mig att det är endast är konservburkarna med Mjau som är bra? Det finns ju även tetror vilket vore väldigt smidigt, men dessa är väl lantpaté eller olika med sås eller gelé. Har det ändrats eller är dessa fortfarande inget bra?

Appropå det där med dropp osv. så hade han när jag åkte in med honom fruktansvärt ont, känner mig dålig som inte märkt av något tidigare men nu låg han och morrade och nästan tjöt. En sten hade blockat urinröret så han kunde inte kissa alls, och då antar jag att man måste sätta katater? och jo, vetrinären skrev ut en tio dagars antibiotika-kur som var slut för en vecka sen. Nu verkar allt bra igen och han är pigg och glad.

Tror katterna blir väldigt glada över att få gå över till lite blöt foder också då RC-fodret inte varit någon favorit direkt.

Tack igen!

Sophey
0

Tetrorna är bättre än konservburkarna och de heter enbart paté och bitar i sås men innehållet är suveränt for katter. Flört

Medarbetare på matlust

Jourhemmet
0

Mina katter äter inte mjauburkarna utan bara tetrorna och Bozita.