Koppelpromenader i stan
Ni som bor i stan, tar ni ut era katter på koppelpromenader?
Nej. Tänk på att börjar du gå ut med katten så kan den stå och skrika vid dörren sedan. Näta in balkongen och sätt ut ett klösträd där.
Hon får inte näta in balkongen för hyresvärden.
Finns det något mysigt skogsområde i närheten skulle du ju kunna köra dit och promenera med katten.
Det finns en skog bara några hundra meter ifrån huset. :)
Jag menade ju inte att hon skulle gå med katten mitt bland alla bilar… Jag tänkte väl mer om "det var en bra idé", för det känns som antingen så blir det dåligt (för att katten får mersmak och inget annat än vill gå ut), eller så blir det bra (för att katten får aktivering).
Svårt.. Det kan bli hur som helst.. För mig funkar det med promenader.
JAg skulle vilja gå ut med den ena av mina katter, men än så länge är hon för skygg för att jag ska kunna ta på henne sele. Jag planerar dock ta promenader senare. Dock tänker jag nog köra på modellen att man tar ut katten i transportburen, så att hon inte förknippar dörren med att gå ut (samt att man förhoppningsvis får en katt som förknippar transportburen med något positivt.
Jag är av den åsikten att om man kan så ska man ge katten tillgång till kontrollerad utevistelse (antingen genom innätad balkong och/eller koppelpromenader).
Koppelpromenader innebär inte att katten börja jama vid dörren. Vi går ut och har inga problem alls med jamande vid dörren.
Om katten jamar vid dörren så ska man ju inte gå ut, vilket isf belönar beteendet.
Bara för att katten eventuellt börjar jama vid dörren är det inget som betyder att katten kommer göra det för alltid. Man märker mao om de börjar jama vid dörren eller ej, gör de det och man stör sig på det får man byta exitstrategi vid promenaderna. inte värre än så.
snacka om att överdramatisera =)
/Fridaybrew
#7 Ingen överdramatisering alls då jag personligen har en bekant som fick det problemet. Och jag har läst om många andra som fått samma problem.
#8 ok jag kan eventuellt läst/tolkat fel =) Troligen så byte jag ut ordet "kan" mot "kommer" vilket jag då reagerade mot…….felaktigt.
Mitt inlägg #7 i övrigt står fast =)
/Fridaybrew
Kisse Flis älskar att gå ut, men oftast bara när selen är på. Annars har vi det bra i trapphuset, hon går bara bort till trappen och snuffar runt en stund innan hon tycker att det räcker och vill in igen.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag vill gärna gå ut med min katt, men tyvärr bor jag mitt i stan och utan bil. Min katt är annars väldigt tuff och har inga problem med nya människor eller ljud hemma, men när vi är ute blir han en liten darrande fegis. Det verkar främst vara ljud från förbipasserande han reagerar på, så jag har försökt gå ut med honom på natten (vilket ju får mig att känna mig något suspekt…). Det är svårt att veta om jag ska framhärda eller ge upp, vill ju bara det bästa för min katt! Om jag ändå hade haft en balkong, så hade han kunnat få lite vind i pälsen iaf…

Min hane som jag har nu och hans pappa som jag hade älskade att gå ut i koppel på långa promenader. Vi har ett grönområde i närheten. Fengari tycker det är jätte kul men man får hålla i honom då han springer fram till hundar haha =) Han jamar inte vid dörren men har öppet ut på den innätade balkongen varje dag med så.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Måste rätta mig och säga att kisse inte alls vill promenera vår vanliga promenad längre efter den där lösspringande hunden jagade henne i slutet av oktober.
Hon skadade ju sig i tassen och fick infektion, så det var först i onsdags vi fick gå ut igen för veterinären.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Angående jamande vid dörren så läste jag ett tips (här på katter i fokus) om att ta ut katten i typ en transportbox och sedan placera den på lämpligt ställe. Givetvis måste selen vara på från början så den inte bara springer ut när man väl öppnar. Om jag förstod det rätt så kunde det underlätta då katten inte själv fick GÅ ut genom dörren och därmed inte kopplade "dörr=här kan jag gå ut" på samma sätt.
Om detta funkar eller inte har jag ingen aning om
.