Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4323 ggr
[hehlenaaa]
0

Spyr eller hostar?

Har märkt att min katt, 7 månader, på senaste tiden har börjat spy/hosta. Det kommer inte upp något, men hon låter 3 gånger i rad och sedan tuggar hon lite, så jag antar att det är spya. 

Jag la inte märke till det här förr, trodde att det var en engångsgrej då hon hade ätit en del kattgräs. Men nu sen i förrgår har hon börjat göra såhär regelbundet och då kan jag inte låta bli att undra om det inte är hosta.. ?

Har försökt nå veterinären sen i måndags utan resultat, men då det inte verkar vara något "jätteakut" tänkte jag åka in med henne i slutet på denna vecka då han har "öppen mottagning".

Vad tror ni?

Sophey
0

Har du avmaskat katten? Handlar det om en ute- eller innekatt?

Medarbetare på matlust

Josefa
0

Skulle tro att kisse behöver avmaskas.

[hehlenaaa]
0

Jo hon är avmaskad och hon är bara inne. 
Jag har bara lite svårt att bedöma vad det är hon gör, då hon låter som att hon ska spy upp något (i och för sig låter ju nästan det som hostningar) men att det aldrig kommer något. Hon hostar/kväljer kanske 3 gånger i följd, slickar sig kring munnen och tuggar lite. Sen gör hon det en gång till, och efter det verkar hon vara nöjd.

Allmäntillståndet är annars bra, pigg som vanligt. Inga andra tecken på förkylning och avföringen verkar se ok ut.. Så jag har ingen aning!

[hehlenaaa]
0

Värt att nämna är att vår andra katt, på ca 4 månader, inte håller på sådär..

Jourhemmet
0

Var hon utekatt tidigare eller hennes mamma? Vad avmaskade du med?

[hehlenaaa]
0

#1- Ja, det var min första tanke också.. Men, jag avmaskade henne med milbemax när hon kom till mig vid 15 veckors ålder, nu är hon 7 månader. För en månad sen avmaskade jag henne igen med milbemax samtidigt som vår nye katt kom då det lille nytillkskottet verkade ha mask..

[hehlenaaa]
0

#5- Min dator är lite seg med uppdateringarna så ursäkta att det blir lite rörigt ;) Nja, Njo, hon var ute lite på gården hos mamman. Men som sagt är hon avmaskad 2 ggr sen dess med Milbemax (och jag har dubbelcheckat så hon fick för sin vikt;)).

Josefa
0

Har hon spolmask så behöver hon avmaskas flera gånger, eftersom avmaskningen bara tar död på den levande masken och inte äggen. Det tar 2-3 veckor för äggen att kläckas och bli färdiga att lägga nya ägg. Så Det ska alltså gå högst 3 veckor mellan avmaskning 1 och 2, för att de nya äggen som kläcks inte ska hinna lägga nya ägg som också blir mask.

EddaM
0

Kan ju vara en hårboll som sitter illa med, då kan man ge olja eller majonäs till katten o se om det hjälper.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

noir
0

trodde min katt försökte få upp något typ spy, men jag filmade och väl hon veterinären så kunde hennes behandling inriktas och katten fick hjälp snabbare eftersom vet. kunde med egna ögon se vad jag var orolig över. Visade sig att det inte var någon spya utan hosta och när katter hostar och tar i kan det sluta med att dom tllslut spyr. Min katt får nu kortison eftersom hon hade problem med luftvägarna.