Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4649 ggr
_Charlie
2

Parar sig med mig

Jag har under en lång tid försökt förstå varför det slagit slint i knoppen på min ena katt. Han är 13½ år gammal och har levt med mig hela sitt liv. Han har alltid varit lite reserverad mot andra människor medans han verkligen varit min bebis hela livet. I mitt knä smälter han som smör, sover alltid nära mig och där jag finns finns han. Underbar är han.

Men det senaste året har han fått fnatt och måste - bara måste - försöka para sig med mig så fort han får chansen. Han ställer sig på mig, trycker svansen ner mot mig, trampar med bakbenen och vibrerar med bakdelen. Jag puttar bort honom och då blir han besatt av att han bara SKA göra detta och kampen mellan oss fortsätter så lång tid det tar tills han till slut ger upp.

Så fort jag lägger mig ner på rygg hoppar han upp på magen på mig och gör detta, och så fort jag lägger mig ner på kudden för att sova hoppar han upp och gör detta på mitt huvud.

Jag tycker att det är obehagligt, rent av äckligt, och jag märker hur närheten mellan oss blir allt mer glesare, och detta gör mig väldigt ledsen då jag saknar det vi haft i 12½ år tillsammans. Nu vill jag knappt vara med honom när han gör så här.

Jag har beskrivit hans beteende för en veterinär som inte visste vad detta kunde bero på, hon pratade även med sina kollegor och varken hon eller kollegorna hade varit med om något liknande innan, vilket förvånade mig då jag ringde med säkerhet om att detta inte kan vara den första katten i världshistorien som lagt till med denna olat.

Det enda de kunde säga var att kanske han blivit lite senil med åren och det slagit lite slint i knoppen.

Jag undrar om någon varit med om detta? Om någon vet vad det kan bero på?

Luisa
0

Oj det låter jobbigt :S hoppas att någon vet hur man får honom att sluta

IceJossan
0

Är han kastrerad?

_Charlie
0

#1 Tack, jo det är väldigt jobbigt. Inte bara att han gör så som ju såklart är jätteobehagligt, men att det tagit bort så mycket utav det fina vi haft. Han börjar bli gammal och jag vet inte hur länge han kommer finnas kvar, det skulle kännas hemskt om detta fortlöpte för resten av hans tid här.

#2 Ja han kastrerades för…. 11 år sedan tror jag.

IceJossan
0

Prata med veterinär om hormonspruta och p-piller, sånt kan hjälpa pilska hanar som inte riktigt fattat att de är kastrerade ;)

_Charlie
1

Oj, ger man det till hanar? Det som är märkligt tycker jag är att han enbart gör detta på mig. Han går inte på kuddar eller andra saker, heller inte vår andra hankatt eller någon annan människa, utan det är bara och enbart mig han "parar" sig med… Att han sedan varit kastrerad i över 10 år och aldrig visat detta beteendet förut är konstigt.

Jag hade en hona under flera års tid som löpte med jämna mellanrum. Hon skrek och åmade sig framför honom medans han bara ignorerade henne..

Chieko
0

Det låter ju som om det är hormnoner som spökar på något sätt… Finns det möjlighet att en tumör klämmer någonstans?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

AnnicaB
0

#6 skrev precis det jag tänkte. Tycker du skall till veterinär igen och få veterinären att ta dig på allvar den här gången. För det är ett ganska kraftigt ändrat beteende för katten. Så något är uppenbarligen tokigt.

*** Qui vivrqa verra ***

_Charlie
0

Oj en tumör? Som i hjärnan? Jag vet inte, jag har aldrig reflekterat över att något skulle vara fel eller att han skulle vara sjuk. Han är helt som vanligt utöver detta beteendet som kommit. Han äter och dricker som vanligt, och mellan dessa parningsattacker är han samma gamla goa kisse…

Veterinären sa att de sålde något man kunde sätta i kontakten, feromoner (om det var rätt ord?) som hjälper hispiga katter att bli lugna men det har vi inte provat.

Hawknestgrove
0

Feliway heter det. det lugnar ner. Sen har du även kuren med ppiller, dag 1 3 ppiller, dag 2 2 ppiller, dag 3 1 ppiller, sen ett i veckan. det hjälper på många. Ta du ett snack med veten om alla dessa varianter. Feliway är ju rätt dyrt och funkar inte på alla. En väggdosa kostar väl runt 400 och påfyllning 200 har jag för mig, håller i en månad. Men sen är det beroende på var den sitter och hur stort du har.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

_Charlie
0

#9 Tack, okej. Vi går för tillfället igenom djuren här, har just nu en marsvinskille med skabb som får hjälp. Sedan blir det andra kisens tur att få en genomkoll och hjälp med sitt ena öra han har klåda i, och så får gamlingen här också åka för en genomkoll efter det och då får vi ta upp det och se så han i alla fall är frisk i övrigt och isf diskutera om vi ska göra något åt beteendet.

Ensamstående utan bil och åker buss till veterinären, då får man åka många gånger. ;)

Hawknestgrove
0

Då kan man hålla sig för skratt…….Ingen som kan hjälpa dig med skjuts?

dagdrivarn
1

Nejnejnej stopp nu!

Detta är ett fullt normalt beteende som både hanar och honor kan pyssla med i varierande grad. Det har inget med fertilitet att göra "sexualitet, JA" men inte fertilitet. Okastrerade eller kastrerade spelar ingen roll, man kanske kan jämföra det som någon form av ganska oskyldig onani.

Detta beteende visas som regel när katterna myser och många förväxlar det med fertilitet pga juckandet.

Däremot kan jag hålla med om att det kan vara värt att kolla upp kissen hos veterinär och göra en seniorkontroll så du får se över att allt är väl med honom eftersom han uppenbarligen ändrat beteende och ett ändrat beteende är absolut värt att kolla upp.

Jag har haft en gammal kastrat med detta beteende och även tidigare en fertil hane som nu är borta. För närvarande har jag en fertil hane som är väldigt på gällandet detta och en tös nu dräktig som gärna ägnar sig åt denna i deras ögon "mys-syssla".

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

Ja, vår Arne gör ju så med plyschdjur, men det har han liksom alltid gjort. Men aldrig på oss och som sagt, är det nytt, så får man nog göra en koll, för det är ju inte kul.

Jourhemmet
0

Jag har en hona som alltid gjort så på mig, fullt normalt.

Hawknestgrove
0

funderar på, om det kan vara samma beteende, som hundar har, rider inte för sexets skull, utanf ör att visa att här är det jag som bestämmer….

UlrikaD
0

Måste fråga er som har koll på katt.

När en kastrerad iller börjar med sådant beteende så beror det oftast på tumörer på binjurarna. Opererar man bort dem så slutar beteendet.

Kan katter uppvisa samma beteende pga binjuretumörer som iller? För på iller är det otroligt vanligt.

_Charlie
0

#11 Tyvärr inte, men lite utflykter berikar vardagen, eller? ;)

#16 Nu när du säger det vill jag minnas att veterinären NÄMNDE något om njurarna… nu är jag inte säker då jag även haft en katt som hade problem med njurarna så jag är inte säker på att jag inte blandar ihop samtalen nu, men jag tror att hon sa något om att problem med njurarna kan ge sådant beteende… någon annan kanske vet bättre.

UlrikaD
0

#17 Bara en tanke jag fick i och med att det är så vanligt på iller så kanske det funkade samma på katt.

Jourhemmet
0

#16 Låter alldeles för långsökt. Katterna myser på sitt sätt när dom gör så. Då skulle min katt ha haft tumörer i njurarna sedan födseln då.

UlrikaD
0

#19 Alla som uppvisar beteendet behöver ju såklart inte ha binjuretumörer.

Min fråga var om binjuretumörer på katt kan ge de symptomen i och med att de gör det på iller.

Jag har i och för sig aldrig haft någon katt som försökt para sig med mig härhemma. Så jag vet inte hur vanligt det beteendet är heller.

AnnaMaja0
0

#17 Är det inte så att katter kan producera testosteron i binjuren? Det kanske är det du tänker på?

Hawknestgrove
0

verkar ju inte helt fel. Då är väl i så fall ett besök hos farbror doktorn på sin plats, där de här teorierna ventileras?

Lusthan
0

En katt som alltid gjort så kanske inte är så konstigt, skulle inte vara önskvärt att ha en juckande katt i ansiktet ändå men då är det antagligen normalt men är det ett nytt beteende hos en katt på snart 14 år så är det ju något som inte stämmer helt klart. Det kan ju vara värt att kolla upp. Jag skulle inte vilja bli gosad på det viset oavsett om det var normalt eller inte. Skulle det nu vara ett nytt beteende som inte är relaterat till sjukdom skulle jag nog introducera ett gosedjur sprayad i kattmynta och hoppas att det blir hans föremål för snuskmys… Oavsett så lycka till med både katter och sjukt marsvin. :-)

Luisa
0

#23 haha snuskmys :P

Ja det är inte många som skulle vilja ha en juckande katt i ansiktet helt klart XD Men säger som alla andra, hoppas att alla dina djur blir friska och hoppas att din katt hittar ngt annat att jucka med.

Hawknestgrove
1

Nä, inte trevligt. Kommer våra och sätter rumpan i ansiktet på oss, så blåser vi hårt. Då brukar de ge sig härifrån illa kvickt.

_Charlie
0

Tack för alla svar, råd och möjliga förklaringar. Han kommer få följa med en dag till veterinären oavsett för en seniorkoll där jag kommer ta upp det, så får vi se om veterinären vill undersöka det vidare eller låta det vara.

Lusthan
0

Låter bra. Hoppas det går att lösa. :-)