Hjälp! Öronskabb?
Jo, våran ena katt, Vilda, kliar sig i örat väldigt ofta. Och jag undrar då, kan hon ha öron skabb? Jag har kollar i örat, det var iof typ en månad sedan typ. Men det har hållt på i snart ett år. Och jag tänkte; Näe, nu borde det slutat! Det syns inte så mkt, elr lite låååångt ner i örat…. haha1 okajjunigefär där man slutar att se i örat..
Har ni tips? Tacksam för snabba svar! ;)
Ja du...
**U
Ja du...
Jag skulle ta katten till vetrinären som får kolla ner i öronen. Öronskabb brukar katter ha brunt i öronen o tycker det luktar illa. En bra sak att göra är att lära sig hur ett friskt öra luktar, tar veckosniff i både kattens o hundens öron :)

Ta en tops och gno långt ner i örat. Hon kommer säkert tycka att det är obehagligt men hon får stå ut en kort stund. Öronskabb ser ut som snus.
Det kan även vara så att hon har öroninflammation. Då är hon antagligen svullen i örat (det ser trångt ut i örat) och det gör jätteont och kan klia.
Svamp kan de också få, men jag har dålig koll på hur det ser ut i örat då.
Medicin mot detta skriver veterinär ut när h*n tittat på katten.
Ja, tack! Det e som brunt i örat… Men det är nt svullet. hm… ah, det ser lite ut som snus. Nog bäst att fixa tid hos vetrinärn! :=O
Ja du...
Det är bara det, att även en infektion utan skabb kan se precis ut och lukta somsnus. Så gjorde det på Arne. MEn vid kontroll med finare apparaturer, som var kopplade till datorn, så visade det sig, att det itne var skabb. För då hade som sagt, hela gänget haft det. Men nu krävdes det som sagt veterinärkontroll och även medicin som var receptbelagd. så oavsett, så är ett vetbesök av nöden.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ta absolut inte en tops och gno långt ner i örat. Det är farligt om man inte vet vad man gör. Det är iaf vad min veterinär sa till mig.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Oftast är det skabb det rör sig om, men om det ser svullet ut eller katten ömmar mycket runtom örat (inte bara tycker det or obehagligt att du tar i örat, för de kommer de tycka om de har skabb) så kan det mycket väl vara öroninfektion. Är det dock i båda öronen sä lutar det väll mest mot skabb dock. Skabben brukar se ut som någon brunt smuligt, lite som någon sade - snus, fast lite ljusare.
Det jag alltid fått mot öronskabb är frontline spot on (pipetter) och för katt. Man ska droppa 2-3 droppar i vardera öra och se till att det rinner ner (man kan massera lite lätt) så att det inte stänker ur om katten skakar på huvudet. Detta skall normalt sett bara göras en gång, men man får givetvis upprepa om det skulle komma tillbaka. Själv brukar jag ta resten av pipetten i nacken (som det ska användas) så sprider det sig över hela kroppen och borde skydda lite extra mot återfall efter som det är långtidsverkande.
Hakuna matata!
#8 NEJ man ska aldrig droppa frontline i öronen de ska droppas i nacken!! Vet du hur smärtamt de är för katten, testa på dig själv så får du känna vad din katt har genomlidit då du troppar frontline i öronen…
ja jg fick världens utskällning av veten när jag sa att jag hade använt Frontline i öronen i tron att det var skabb. Det är rätt nya rön, Frontline är ju starka saker, och ska användas på vanlig hud och inte i öronen. så det gör vi inte om mera. Bättre då att i ett tidigt skede använda matolja, som kväver och samtidigt lenar i örat.
#9 Om de är överkännsliga mot det ja, men då gör det ont över hel kroppen med om man droppar det i nacken efter som de kan få sår av det. Men överkännslighet är reltivt ovanligt, de kan lika bra få en gigantisk böld som spricker och ger fula sår om de skulle vara överkännsliga mot det .som fås som spruta i nacken t.ex. Så det är väll som att välja pest eller kolera egentligen. Men sätter du det enbart i nacken kommer det troligen inte sprida sig tillräckligt in i örat, framför allt om det är igenkletat osv. Däremot ska man inte använda stronghold i örat och helst inte alls såvida annat fungerar på katterna.
Hakuna matata!
MEn nu är ju Stronghold och Advocate till för att inte droppas i öronen och ändå ta skabb, så då behöver man ju inte det. OCh som sagt, Frontline är gjort för vanlig hud, inte för den känsliga huden i örat. Det finns receptbelagda medel att ha i öronen som ska användas där, till exempel Sulfiram, som är ett gammalt och beprövat skabbmedel. Synd att det underbara Canker Powder inte finns mer. Tillverkades av Shirleys, de som gjorde mjölkersättning för djur. Ett puder som man sprutade ner i öronen, som spred sig väldigt bra och som verkade lenande och lugnande också. MEn tyvärr det är väl hundra år sen det fanns.
Men min veterinär sa Frontline. Vi fick till och med frontline med oss hem när vår hankatt kastrerats. Just eftersom han hade öronskabb.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
13 fast är inte det starkare än det receptfria? Sen skulle ni inte droppa det i öronen utan i naken eller? Jag hade katt o då var det droppar i nacken något starkare medel omkur efter 10 dagar om jag inte minns helt fel?
här syftar jag på den receptfria, som du ska ha i nacken. OCh varför mixtra med anat, när det finns specialmedel just för skabb? Här är det i alla fall två veterinärer, som dömer ut Fronline i öronen som skabbehandlaingsmedel.
#11 Varför står de i fass att frontline är ett prepara man sätter i nacken mot fästingar, loppor och löss på hund och katt. På fass står de inget om att de tar bort skabb genom att använda medlet att droppa i öronen.
Om frontline står de klart och tydligt att den tar bla skabb utvertes på huden.
Men till er alla som sätter frontline eller stronghold i kattens öron då den ha skabb testa att göra de i era egna eller era barns öron nästa gång. Det är ju helt ofarligt anser ni så då tycker jag ni ska testa på er familj först.