Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2550 ggr
[hehlenaaa]
0

introducera nya katten

Just nu går vi (Jag, min pojkvän och Luna, 6 månader) på helspänn! Vi har flyttat till större lägenhet (76 kvm) och i helgen kommer vår nya katt hit. Han är från ett katthem, namnet är Otis och han är helt bedårande. Drygt 12 veckor. 

Vi vill självklart att introduktionen ska gå så smärtfritt som möjligt, både för Luna och lillen. Vi har möjlighet att dela av lägenheten, vilket vi ska göra åtminstone den första natten, jag och min sambo kommer att sova med varsinn katt i varsitt rum/del av lägenheten. 

Jag har planerat att låta Luna nosa på lillen redan när vi kommer in i lägenheten, medans han sitter i buren. Är det en bra idé, eller ska jag skita i det? Kan ju vara stressande för Otis. 

Hur ska jag göra sen? När Luna fått nosa på honom genom galler, vi kommer att hämta hem honom sent på eftermiddagen så tror ni att det funkar att ha de åtskilda under natten, låta Luna lukta på något som Otis legat på, och tvärt om? Och sedan låta de träffas morgonen därpå? Eller har ni något annat tips? 

Jag tror att om det skulle bli något problem så skulle det vara pga att Luna inte accepterar lillen. Hon har tidigare visat tendenser till att vara lite dominant, men har aldrig träffat någon katt tidigare, förutom mamman och syskonen. Hon har däremot sett min pappas katt när hon satt i transportburen och då var det fräs, morr och ragg. Men detta kan ju vara för att Luna kände sig trängd.

Jourhemmet
0

Är din katt kastrerad? Hade varit det bästa innan den nya flyttar in. Det är bara att släppa ut nykomlingen. Det har jag alltid gjort med nya jourkattungar och det har ALLTID fungerat utmärkt.

[hehlenaaa]
0

Japp, hon är kastrerad sedan 1 vecka tillbaka :)

Jourhemmet
0

Strålande. Låt henne lukta lite först på den nya i buren, släpp sedan ut den bara. Den är yngre och ranglåg, lite morr och fräs är normalt men går snabbt över med en så liten i hennes revir.

[hehlenaaa]
0

#3- tack för tipset! :) så då blir det inge fjesande med filtar hit och dit,

noir
0

har precis som jourhemmet bara släppt lös katterna här hemma. det kommer fräsas och viftas med tassar och låta en hel del som vi människor kan uppleva som stressande, obehagligt o.s.v
Men det bästa är att toalt ignorera katter och bara ingripa om det är pälstussar som flyger villt.
Bästa tycker jag är att om ni vill ha katterna/tillåter katterna att vara i sovrummet är att ha dörren öppen och sova där inne och låta katterna avgöra själva vem som ska vara vart. jag har på ett år gått från en katt till tre och jag har inte haft problem och har även introducerat hundar. Alltid funkat utmärkt.

Min åsikt är att man bara skapar problem om man daltar för mycket med katterna som ska lära känna varandra. Vakade öga är alltid bra, men inget mer än så anser jag nödvändigt och sen att man inte favoritserar en katt. utan kelar lika mycket med båda o.s.v.

Nått som jag alltid gör att att servera (hos oss blötmat) maten brevid varandra, med kanske 1-3 meters avstånd. det kan låta lite när det äter i början, men det ger sig snabbt. Ett annat tips är att leka med vippor eller likande med båda katterna samtidigt. Viktigast av allt ge dom tid! :)

Lycka till med kissarna!

[hehlenaaa]
0

Tack för tipsen! :) 
Imorgon far vi och hämtar honom, det är såå spännande :)
Luna vilar upp sig för fullt inför imorgon, sista natten ensam nu!

UlrikaD
0

Jag har också alltid bara släppt ihop utan några större krusiduller. Förutsatt att jag vet att nya katten inte har skabb eller någonting annat ovälkommet med sig.

Man bör ju också ha lite yta att släppa ihop dem på så att de kan gå åt varsitt håll och närma sig varandra på sina egna villkor. Blir de ihoptvingade på liten yta så kan de ju känna sig tvugna att försvara sig och det är ju väldigt onödigt.

Sen det man kan tänka på är att sätta mat och vattenskålar i olika delar av lägenheten så de inte behöver passera varandra för att ta sig till mat och vatten om de inte känner sig bekväma med det. En del katter kan ju strunta i att äta för att de inte vågar gå fram.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan bl.a göra som de gjort i videon här nedan. Håller för övrigt med resten av de som redan svarat Skrattande

[hehlenaaa]
0

tack för alla svar!

Nu sitter jag här och håller på att bli alldeles deprimerad :(

Vi har kommit hem med lilla katten och visat  den genom buren åt Luna, och hon blev j'ttesur!! Stod och fräste och fräste åt den lille genom buren. Hur ska jag göra egentligen? Bara släppa? 

Och vad händer om Luna verkligen går till attack?

[sakring]
0

Släpp inte ihop katterna med en gång. Låt den nya katten få vara i något rum som den gamla inte har tillgång till och låt den nya katten bo in sig. Ta en handuk till vardera katten och gno på deras kindsidor och byt sedan handduken och gno igen på deras kindsidor så får de varandras doft.

Att bara släppa ihop två främmande katter är att be om problem. Ta det sakta.

[hehlenaaa]
0

Lite delade meningar här ser jag :) 
Luna går runt transportburen där han sitter, hon tittar in genom luckan och fräser.. Sen går hon till titthålet, tittar in och frräser.. Hmm..

Jourhemmet
0

Släpp ut den. Jag har tagit hem hur många katter som helst genom åren och släppt ihop dom med en gång. Kattungen är lågrangad, låt dom sköta det där själva under eran uppsikt.

[hehlenaaa]
0

Hur gör man om Luna flyger på lillen?

[hehlenaaa]
0

Nu har de varit tillsammans i ungefär en timme, allt har gått relativt lugnt än så länge *peppar peppar* 

Luna fräser och lillen morrar, inatt ska de få sova enskilt.

Är så glad över mitt lilla nytillskott :)

Brajg
1

Ny kisse i familjen enligt Simon :)

UlrikaD
0

#15 Så klockren:)

[hehlenaaa]
0

Åh, lycka är när man fått sina två kattungar att leka med samma kattvippa och sedan se dem ligga däckade gaaanska nära varandra på hallmattan :)

Ashsol
0

#15 Haha, jag skrattade så jag grät! Tack!

Har för övrigt också ett litet nytillskott i familjen som vi hämtade idag. En liten tjej på 12 veckor som förhoppningsvis kommer bli vän med vår otroligt bestämda Ragdoll-dam. Det första som hände var att den lilla blev fräst åt. Jag försökte då visa den stora att det var onödigt med fräsandet men vet inte om det var rätt taktik att försvara den lilla. Sedan gick i alla fall den stora damen iväg och la sig i soffan medan jag tog med den lilla in till sovrummet där vi varit under kvällen (dock med öppen dörr) för att hon skulle få känna lite trygghet och ty sig till mig och min sambo. Hon blir modigare och modigare och vill utforska mer. Det får ta den tid det tar men jag hoppas att de snart blir vänner Glad Jag hoppas av hela mitt hjärta <3

Cockerspaniel
0

#15 haha skit bra! Made my day! :P