Hjälp, mager katt?!
Hej allihopa, skrev här inne för ett tag sen med samma handling.
Ett par tvärs över gatan hos oss har 2 katter.
Ena katten vet jag inte mycket om men den är ganska stor.
Den andra katten heter Busan och är en gammal katt på 19 (?) år ungefär.
Det är så att Busan alltid brukar ligga vid vårat hus och hon har blivit otroligt mycket smalare sen för några månader sedan, hade inte hälsat på henne på ett tag.
Men om man känner på henne är det verkligen bara skelett och skinn och man kan liksom ta tag i ryggraden (delen efter revbenen) som ett handtag och bära men det gör jag ju självklart inte.
Vet flera erfarna kattmänniskor som säger precis som jag att hon ändå inte borde vara så där smal utav åldern.
Hon har inget fett alls och jag ser detta verkligen som svält för henne.
Hon är en utekatt och är nog bara inne på natten vad jag sett om hon änns är det men dagen är hon ute utan vatten och mat vad jag vet eftersom de inte är hemma på dagarna.
Jag har därför för ett tag sedan börjat mata henne 1-2 gånger per dagen med torrfoder + burkmat som hon kastar sig över och kommer varje dag och jamar efter mat.
Sedan har jag ju funderat på om det kanske kan vara mask hon har eftersom hon inte verkar gå upp av maten alls?
Känns också att ägarna helt klart borde ta hand om detta och det ska inte vara meningen att jag som är grannen ska gå och betala dyra veterinärbesök även om jag vill såklart.
Min andra granne har varit och sagt till de hur mager hon är men de säger " Det är åldern, hon får mat 5 gånger om dagen"
Men de är ju inte änns hemma under dagen så hur kan det bli till 5 mål hon får??
Helt sjukt är detta och jag funderar om man kan anmäla detta eller räknas detta inte som djurplågeri?
Kan ju också berätta att där halsbandet sitter har hon ingen päls och funderar på om det kan vara ohyra eftersom jag ser lite svarta prickar på huden.
Jag kan fixa bild på henne inom 2 dagar.
Vad kan jag göra åt detta?
Tacksam för svar!
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Visst kan du anmäla till länsstyrelsen om ägarna vägrar katten veterinärvård när katten mår dåligt men jag tycker att du ska försöka prata med grannarna. Vet dom om att du ger deras katt mat?
Det är ingen bra idé att börja mata någon annans katt. Dels kan du ge katten fel foder så att katten bli sjuk. Dels kan katten börja ty sig till dig istället och då har du i stort sett stulit katten från dem tillslut.
Missförstå mig inte nu. Jag tycker det är toppen att du bryr dig om djur omkring dig men detta är någon annans katt. Om du bryr dig om katten borde du ta upp problemen med kattens ägare.
Äldre katter har ibland svårt att behålla hullet. Det kan ibland vara njurproblem tandproblem, infektioner eller annat. Detta bör veterinärutredas för att få reda på orsaken så att katten kan få rätt foder osv..

1# förstår exakt vad du menar, men eftersom katten inte får mat vill jag inte låta henne svälta.
Gissar att hon har mask.
Ska gå och prata med ägarna, kan ju också tillägga att det inte är mycket mat hon får men vet att ett par andra grannar också förut fått ge mat och ha inne för ägarna.
Men det jobbiga är ju att det ända man får är felaktigt svar som att hon får mat 5 ggr /dag när hon inte änns är inne så mycket, de tar in henne för mat max 1 gång per dag och de har henne ute resten av dygnet vad jag sett.
Katten förstår att jag inte är hennes ägare och hon får inte vara inne i huset och int heller för mycket på tomten då pappa är allergisk. Mest hos andra grannen är hon hos.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Katten ska förstås tas till veterinär, så man får veta varför den är mager. en sak som kan drabba katter likaväl som människor är sköldkörtelproblem, då kan katten äta stora mängder mat och ändå gå ner i vikt. Det finns dock medicin mot detta, som man förstås får av veterinären.