Försvunna katter..
Nu håller jag på att krevera. Nu är två av mina katter spårlöst borta! Den första försvann i början på sommaren, ingen har sett henne sedan dess. Den andre för nästan fyra dagar sedan. De är vuxna båda två och utekatter så visst finns det risker. Men de brukar vara jätteförsiktiga vid vägen, och skulle någon här köra på dem så skulle de inte bara köra vidare. Det är en liten ort och en ännu mindre by. Folk vet vem katterna tillhör.
Kan det vara något vilt djur som kommit hit? Jag tänker lodjur. Räv och grävling finns, men dessa har katterna koll på. Nu är jag jättenervös för min tredje katt, även han utekatt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är de id-märkta? kastrerade? har du efterlyst dem/anmält dem försvunna?
Bara för att de är en liten by betyder de inte att alla är försiktiga..kör man fort kanske man inte ens märker att man kört på en katt.
Är de okastrerade så kan de rymt för att föröka sig.
Visst kan ett rovdjur tagit katterna…
Om du är rädd att 3e katten även den ska försvinna varför låter du den då gå ut utan upsikt? ha den som innekatt med kontrollerad utevistelse
Det behover inte betyda att alla stannar for att de kort pa en katt aven om de vet att det ar din. De kanske inte har markt att de kort pa katten eller kanske det var en turist som korde som inte kommer fran byn.
Det behover inte vara sa att katten blivit overkord dar du bor utan katter kan vandra langa strackor om de far chansen och du kan inte saga att de vet hur forsiktiga de ar vid vagen eftersom katter kan fa for sig allt mojligt och springa over vagen. De kan ha jagat en fjaril, mus eller vad som helst och helt enkelt missat att en bil kommer.
Det ar klart att ett vildadjur kan doda katter, det hander hela tiden och hur kan katterna ha koll pa rav och gravling? Jag vet inte vart du bor nu men om du bor nerat i landet kan aven katterna stott pa en mink eller iller som latt kan doda en katt om de vill.
Eftersom det star pa din hemsida att endast din huskatt ar kastrerad utgar jag ifran att dina tva andra katter inte ar kastrerade och da ar chansen mycket stor att de springer ivag (men det bor du aven veta eftersom du enligt hemsidan driver ett mindre katteri).
Medarbetare på matlust

Det är nästan omöjligt att ha fertila katter utomhus utan att de vandrar iväg av olika anledningar. Och har själv bott på landet och fått katt överkörd, hon var 7år då. Vet att folk kör som galningar även på landet!
Nej jag förstår inte alls hur du kan ha fertila Bengaler ute o tro att de inte skulle försvinna på ett eller annat sätt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Bengalhonan smet ut, och hon gick på p piller när detta hände (hade för övrigt tid bokad för kastrering). Båda mina andra är kastrerade, annars får de inte vara ute. Herregud vilka påhopp! Kanske ligger något i det dåliga rykte som katter.ifokus har endå..
Har idag fått reda på att Alf befunnit sig hos en granne i ett par dagar, han hade fått mat där. Självklart är katterna chippade vaccinerade osv :S

Skönt att katten är välbehållen!
Har du funderat på att bygga en inhägnad till dina katter? En inhägnad behöver varken vara ful eller tråkig och det finns massor med positiva aspekter, framförallt det här med säkerheten.
Här kan du läsa om hur några valt att göra: http://kattstatus.se/sida82.html
#5 de är inte självklarhet att utekatter är id-märkta därför frågade jag de.. Men honan som är försvunnen har du efterlyst den på något sätt?

#6 Jo jag har funderat på det. Men samtidigt gör katerna nytta då de jagar möss i stall och lada.
Det finns dem som hävdar att det är djurplågeri att hålla katter inne, och det finns det som hävdar raka motsatsen. Jag tillhör ingen av dessa grupper, men jag anser att jag bor så att risken är liten att det händer katterna något ute, men riskfritt är det aldrig, det är jag medveten om.
#7 Lappar och hos polisen.
#8 har du testat annonsera på blocket att katten är försvunnen?

#8 Samtidigt gör ju katterna ingen som helst nytta om de är bortsprungna eller tom förolyckade. Jag rekommenderar starkt en inhägnad, det låter som att du bor stort och lämpligt för en riktigt fin kattgård ;)
Ska jag vara ärlig hör jag nog om fler landet-katter än stadskatter som råkar illa ut. Det säger jag inte för att skrämma eller hytta med fingret, men faktiskt så verkar landet-katter inte alls mer skyddade än andra. Skördetröskor o.dy. tar alltför många katters liv, och likaså verkar de få bilarna på landet "överraska" katterna på ett helt annat sätt än tättrafikerade vägar gör.
Jag kanske missuppfattade att du hade hittat den senast bortsprugna katten hos grannen förresten?

#10 Jo katten var hos en granne ca 100 meter härifrån. Han kom inte fram till henne, men han umgiks med deras katt.

Ah, men vad skönt! :D