Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4921 ggr
pookiedoo
0

Krullad svans?

Måste fråga om det är normalt.
Min katthona fick två kattungar för drygt 7 veckor sen.
Den ena som heter Cookie, hennes svans är krullad som en hund ? :S
varför har hon det?

Den kan vara i "normalläge" också men oftas när hon leker eller springer runt så är den helt krullad som en hund :O

Hennes syster Pucko, har inte så.
Hon har inte ont i svansen eller dylikt då jag har känt på den ser lite roligt ut, något jag bör vara orolig över?

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De kan vara ekorrsvans, nervskada eller rotsvansknick

OberonsMatte
0

Om hon även brukar ha svansen i normalt läge ibland är det troligen en överrörlighet i svansen hon har, en sk. gladsvans. Det ser lite roligt ut, men det är ingenting katten påverkas av. En av mina katter lägger också svansen på ryggen när han är glad eller busig.

Sajtvärd Katter iFokus

pookiedoo
0

Oh okej vilken lättnad !
Ja hon brukar ha i normalläge ibland men hon har krullad svans då hon är uppe o går leker busar liksom :) men va skönt att höra !
Tack tack för svaret :)

EddaM
0

Har en avkomma som har en sådan svans med…alla tycker bara att det är charmigt och är inget att oroa sig över =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

AgnetaB
0

Om det är sk ekorrsvans är det ju iaf en defekt som ej ska avlas på. Kanske bra att påpeka.

Josefa
0

Hur menar du med krullar? Som en knorr? Eller som en båge över ryggen?

Någon knorr har jag aldrig sett, så är det det du menar så vill jag gärna se bildTungan ute.

annzoo
0

En knick ska man heller inte avla på… det är skilllnad på gladsvans och om katten har en knick vid roten.. Det bästa är att sse till att inte avla vidare på den kattungen…

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan lägga ut en bild på min avkomma. Han har bara svansen normalt när han sover, är avslappnad och tex låter den hänga som när han sitter i ett fönster.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

pookiedoo
0

Ja men det är typ sådär hon har den när hon busar och leker men ibland kan hon ha den helt "normal!" :)

[Em_I_Am]
0

Det är himla charmigt o inget katten kommer lida av så du kan vara lugn :) Känner en huskatt som har en sån svans. Ser ut som en spets eller nåt men himla söt :)

pookiedoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser hon ut, hennes svans ser ut sådär hela tiden men inte när hon tuttar och ligger o myser.!
Men va skönt att höra att det är ingen fara.

Nej dessa ungar skall inte avlas.

Eine
0

Ingen fara ,katter bär sin svans på olika sätt.Hade en hona som hade jättelång svans och rullade den neråt/inåt.Inget fel på den svansen!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Em_I_Am]
0

Ursöt är hon!

pookiedoo
0

Okej va bra ! Glad

Tack tack hon är jättego ^^

[Catteklina]
0

#11 Kyss Sådan sötnos!!

Supinesophie
0

I USA (tror jag) Har de börjat avla på någon liknande defekt för att få en ras med såna svansar. Ringtail tror jag den hette…

http://www.dogbreedinfo.com/images5/CATRingtailSingaLingSolat7.jpg

Cazzos
0

#16 Kan det inte eskalera till flera defekter? (gissar bara, plockade den tanken ur himlen vill jag påpeka)

Josefa
0

Är inte risken större att katten har problem med bajseriet om de har defekter på svansen? När defekten sitter så nära svansroten.