Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2496 ggr
toweloo
2

Hur mycket mat?

Hej!

Min katt är nu snart 16 veckor. Jag undrar hur många gram mat han ska ha per dag? Han är innekatt.

Tacksam för svar.

IceJossan
0

Fri tillgång till ett näringsrikt torrfoder av kalitét (helst spannmålsfritt, men även till exempel Eukanuba är bra), men helst ge mest blötmat.

Jourhemmet
1

Fri tillgång på mat ska alla kattungar ha. Gärna blötmat också. Vad ger du för foder?

[Anunnaki]
0

Om du är hemma för det mesta tycker jag att du ska satsa mest på bra blötmat plus rått kött som köttfärs, hjärta och mage från kyckling varje dag.

Fri tillgång behövs inte om du är hemma för det mesta men mat kanske var tredje timme och då så mycket att katten sparar lite. Om du är borta flera timmar i sträck på dagarna kan du ställa fram t ex Orijen torrmat medan du är borta men ta bort torrmaten direkt när du kommer hem så att katten inte äter sig mätt bara på torrmat. Orijen har mycket hög halt av animaliska råvaror.

Och som alltid vid val av kattmat

- noll spannmål, finns tyvärr även i de riktigt dyra sorterna

- helst enbart köttbiprodukter, Mjau och Bozita blötmat

- inget socker eller salt, kan finnas även i dyra sorter

toweloo
0

Han får i dagsläget friskies junior torrfoder och ibland blötmat så som iams eller friskies junior blötmat. Men ni tycker alltså att jag ska ge mestadels blötmat? var hittar man bozita märke att köpa?

tycker det är så svårt att veta vilken mat man ska välja…

IceJossan
3

Friskies kan du slänge ut till fåglarna - det är ju ändå bara spannmål i det. 4% till en ren köttätare är som att låta en unge växa upp på pommes och inget mer.

Mjau blötmat köper du i mataffären. Bozita är från samma tillverkare, köpes i tex djuraffärer m.m. Har dock lite dålig koll på det då jag aldrig köpt Bozita.

Ska du köpa torrfoder så köp Eukanuba exempelvis, men kör hellre med enbart blötmat, rått kött och råa kycklingvingar. Blötmaten ska inte innehålla spannmål, socker, koncerveringsmedel eller färgämnen. Kycklingvingarna får inte värmas/tinas i mikro eller liknande, men man kan värma dem i ljummet vatten. De måste ges råa och man kan behöva klippa dem i lederna.