Kattsnuva? Hjälp!
Hej, har ett problem min älskade lilla katt här hemma.
ILördags såg jag att det hade runnit lite från näsan på honom men tänkte inte mer på det den kvällen men sedan på Söndagen upptäckte jag något sorts sår på hela hans nos och det rann var och något som liknade brunt snor från nosen på honom.
Vi åkte in till veterinären med honom på måndagen men hon hade så svårt att förstå vad det var eftersom att det brutit ut så fort, han hade dock ingen feber och hjärtat och lungorn lät bra, men vi fick i alla fall med oss antibiotika hem som han ska ha nu i fjorton dagar. Han har alltså bara gått på antibiotika i två dagar än så länge. Men jag blir så orolig för honom eftersom att han nu är ännu hängigare och slöare än tidigare och han drar sig gärna undan, han har även dreglat otroligt mycket (har det något att göra med att han går på antibiotika? Eller borde jag oroa mig ännu mer?) och nyser hela tiden, jag hör också att han har "snor" i nosen som irriterar honom och gör det lite svårare att andas för honom. Nu har även tre av våra andra katter smittats och vi ringde veterinären idag och hon sa att det kunde vara kattsnuva (eller kattherpes, har för mig att de två sjukdomarna är samma). Men är så orolig, känner någon igen dessa symptom? Vad tror ni att det kan vara? Låter det som kattsnuva? Ingen av våra katter är utekatter, om det är nödvändigt att veta. Är väldigt tacksam för svar!
Jag tycker absolut det låter som kattsnuva/herpes. Det är ett virus så det biter inte antibiotika men det tar eventuella följdsjukdomar som kan tillkomma som infektioner o så.
Hur gamla är dina katter och är de regelbunder vaccinerade?
Håll koll på andningen. Börjar katten låta väldigt ansträngd, rosslig eller om allmäntillståndet försämras ska du ringa veterinären igen. Katter vill oftast inte dricka när de är täppta eller har ont i halsen och de drabbas fort av uttorkning. Så det är bättre att åka in för tidigt o få dropp än för sent.
De flesta vuxna katter som är vaccinerade klarar herpesutbrotten bra. Men jag va nära att förlora en vuxen, vaccinerad o till synes frisk kille på det här viset så det finns undantag. Tack o lov kom jag in i tid (han kunde knappt andas) och han va inlagd på sjukan i strax över en vecka med dropp osv. Sen dess har han inte varit sjuk mer än lite nysig ibland. Herpesviruset bär alla katter på kan man räkna med men det behöver inte bryta ut. Precis som med vår munherpes. Det är mycket smittsamt o kan trigga igång andra katter hemma o det är det jag tror har hänt. Förmodligen kommer dina andra katter bara att vara just lite nysiga, snoriga o lite trötta. Men håll koll på denna som verkar ha det jobbigt. Dregel tyder antingen på nästäppan men kan även vara att han är tät i halsen. Därför han dreglar. Det gjorde min.
Håller tummarna att han kryar på sig snart.
Jo det låter som kattsnuva. Katterna vill många gånger inte äta vid kattsnuva pga att de får sår i munnen. Så du kan behöva tvångmata. Om du inte får i den något annat så köp mjölkersättning för kattungar och mata med spruta.
Bisolvonlösning som finns mot slemhosta kan hjälpa lite mot det sega snoret. Lite kall honung i munnen kan lindra i munnen. Och smörj nosen med vaselin eller någon fet kräm.
Det är väldigt sällan en katt dör av själva kattsnuvan.
Nej men de kan dö av lunginflammation osv som kan bli följdverkan. Jag, som varit där, kan inte göra annat än att uppmana ägaren att vara väldigt uppmärksam över hur kisse låter när han andas, hans allmäntillstånd samt hans temp. Han visar tydligt att viruset påverkar honom ganska mycket mer än vad som är "normalt" medan de andra katterna verkar vara mer som de normalt blir vid kattsnuva. Vätska är det absolut viktigaste, men har han varit rejält dålig sen i söndags kan det vara läge för dropp o på vettens inrådan tvångsmatning. Är han väldigt tät o har svårt att svälja är det bättre du låter bli att tvångmata eller ge vätska själv för då kan han istället få ner det i lungorna o då blir det bara ännu värre. Eftersom han dreglas låter det som om han kan ha svårt att svälja.
Konstigt att en vet. inte känner igen herpessymptom tycker jag.
Nu är jag nyfiken på att höra om hur dina katter lyckats få kattsnuva om dom är innekatter? Är dom inte vaccinerade? Har dom träffat andra katter? Har du kelat med andra katter?
Självklart är dom vaccinerade :) Förmodligen hade han någon liten infektion i kroppen som annars inte märktes men som tillfälligt satt ner hans immunförsvar och därför kunde han inte stå emot herper"anfallet" så som han borde.
De är enbart innekatter men vi hade introducerat en ny katt här hemma som även den var innekatt. Den katten hade bott hos uppfödare men blev mycket sjuk när hon fött sin första kull och höll på att omkomma pga att herpesen satte sig i luftvägarna. Hela hennes kull dog pga kattsnuvan. Katten kastrerades och repade sig o visade inga andra symptom mer än något rinnande ögon ibland. Vi frågade oss för väldigt noga innan vi tog emot katten o tvekade men fick höra hur mycket vi överreagerade för herpes har vartenda katt o inget skulle hända med vuxna vaccinerade katter sa dom. Så vi lät henne flytta in o så gick det som det gick. Hon själv hade inte så ont av herpesen men hon triggade hela tiden igång anfall hos mina andra två. Det blev i princip rundgång hela tiden nästan. Den nya katten hade även väldiga problem med magen o så här i efterhand undrar jag om inte det kan ha gjort att hon i sin tur som bärare hela tiden aktiverade herpesen. Men det vet jag inte säkert. Mina andra katter klarade herpesutbrotten som de flesta katter gör dvs ganska klar- något gult snor, nysningar o något rinniga ögon samt lite trötta. Men just den gången gick det riktigt illa o han höll med andra ord på att kvävas till döds. Det va inte herpesen i sig som höll på att ta död på honom utan den följdsjukdomen han fick i lungor o luftvägar pga det nedsatta immunförsvaret.
Den nya katten fick sedan flytta till min bror som inte har andra katter för det där skrämde mig rejält. Även om alla sa till mig att det va mycket ovanligt och förmodligen inte skulle hända igen om han inte hade någon bakomliggande sjukdom som återigen skulle göra honom svag för herpesen. Men enligt veterinären är han annars frisk som en nötkärna. Som ensamkatt mådde hon lika bra som innan och magen fick de bukt med nästan helt. Tyvärr smet hon senare ut och omkom när hon sprang rakt ut i gatan. :(
Herpes kan man inte undvika men jag tycker inte heller att man ska ta allt för lätt på det heller. Har uppfödare katter med aktiva herpesutbrott kanske man ska tänka till lite innan man omplacerar till ett hem med andra katter. Åtminstone vill jag upplysa om att det finns en liten risk att det kan bli farligt om man har en katt som av annan anledning precis då har lite kasst immunförsvar. Och givetvis är det dödsviktigt att vaccinera sina katter regelbundet! Risken för att något sånt här händer är liten men det känns även som om en del uppfödare vill sopa herpes under mattan en aning. Att kattungar kan dö av det är ingen hemlighet men det går inte heller att komma ifrån att sjuka katter också kan fara illa. Jag vet inte heller hur gamla katter kan påverkas.
Mina katter har givetvis fortfarande herpes men utbrotten kommer kanske tre gånger om året sen hon flyttade och blir just bara lite nysningar o slöhet. Precis så som en katt normalt påverkas av viruset. Jag själv tycker att det är intressant att en katt som själv mådde helt ok av sin herpes (jag kan än idag inte svära på att hennes rinnande ögon bara va en permanent skada hon fått då hon blev så dålig iom förlossningen) men som hela tiden kan trigga igång andra katters herpes på ett så aggressivt sätt. Det är sällan någon som skriver om sånt. Kanske jag hade höjden av otur bara.
Tack för ditt svar. Jag tar själv hand om hemlösa katter så visst har jag stött på det. Mina egna som vacciners varje år åkte på det en gång men det blev väldigt lindrigt. Ja det kan räcka med stressen som medföljde flytten till er för att det ska blossa upp.
Jag var intresserad av detta då jag skulle vilja höra om någon vars katter fått kattsnuva trots att dom är innekatter och inte träffat någon annan katt.
Ja det är en intressant sjukdom som man absolut måste vara lite insatt i som kattägare eftersom typ 99% (minns inte exakta siffran men det va sjukt nära 100% iaf) av våra katter bär på viruset. Det betyder ju att viruset när som helst kan aktiveras. Antingen via annan katt som har det aktivt eller är aktiv bärare, vid sjukdom eller stress.
Men som sagt. Det är inget man ska gå runt o vara rädd för så länge man sköter sina vaccinationer. MEN man ska hålla noga koll om katten skulle bli sjuk. Just en sån simpel sak som att katten kan få ont i munnen elle i halsen och inte vill dricka kan som jag skrev torka ut en katt väldigt fort. Har man koll på andningen, allmäntillståndet, tempen och om kisse äter men framförallt dricker så hinner inget hända utan man kan söka vet.vård om det behövs :)
Man kan bära med sig smittan i kläder osv så man ska vara försiktig när man hanterat en katt med kattsnuva. Byta kläder o tvätta händerna noga ska räcka. Likaså om en snuvig katt vistats på en speciell plats. Då ska man tvätta tex filt och torka ytorna med vanligt rengöringsmedel innan man släpper dit en annan katt. Viruset kan överleva upp till ett dygn på saker en sjuk katt haft kontakt med och en nysning kan färdas flera meter.
En vanlig missuppfattning är att katten inte kan få kattsnuva om den är vaccinerad. Det är fel. Den får det men i de allra flesta fallen blir det inte mer än en förkyldning som ger sig på några dagar.
Undrar hur det gått för TS kisse?

Hej igen! Vill tacka för alla bra svar & tips och att dom kom så snabbt. Han är på bättringsvägen nu, får hjälpa honom lite ibland med att få i sig tillräckligt med vatten bara. Så åter igen tack för mycket bra och snabba svar! Är inte så aktiv här så förlåt om ni fått vänta på svar från mig. :)
Åh vad skönt att han är på bättringsvägen och kanonbra av dig att hjälpa honom dricka. Det kan vara det lilla som gör det! :D
#9 Jo jag är fullt insatt i sjukdomen efter att ha haft 170 hemlösa katter här hemma
. Jag är bara nyfiken på om någon har fått hem smittan utan att ha katterna som utekatter eller att katterna träffat andra katter. Skulle vara mycket intressant att höra.