Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1840 ggr
LitenPyssling
1

Ny lokal?

Jag och min kompis går 3e året på medialinjen, som sista års gångare så ska man även ha slutprojekt och vårat projekt är att marknadsföra samt samla in pengar till det katthem som finns här.

Men jag har även börjat fundera på att försöka fixa ihop så de kan få en ny lokal, namninsamnling samt brev till kommunen.
Jag tycker det är fruktansvärt hur katterna har det nu, de får inte ens bidrag för att kunna hålla katthemmet längre utan tar allt ur egna fickor. Lokalen de har nu är (enligt mig) hemsk!
Jag vill därmed försöka få till att de ska få en ny lokal, ännu bättre är det om jag lyckas - om inte så är ändå frågan uppe på bordet.
De fick tidigare bidrag ifrån kommun, men det slutade de få av någon anledning (det var något med styrelsebyten osv)

Så nu undrar jag, vad skulle man kunna skriva och göra för att ha en chans att gå igenom med detta förslag?
Jag funderar på brev till kommunen, gå dit personligen samt namninsamling. Har även funderat på att skriva insändare till tidningen.

Vad kan jag mer göra och vad kan jag lägga fram till kommunen?
Då menar jag vad som kan hända om de inte får ny och större lokal, katternas hälsa osv.

Som det är nu så trängs flera katter i en bur och jag tycker det ser förjävligt ut rent ut sagt!
Lokalen överhuvudtaget är trång.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Mison
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

de får inte ens bidrag för att kunna hålla katthemmet längre utan tar allt ur egna fickor

eh..det är väl det normala?? katthemmen brukar inte få några bidrag, utan får sköta allt själva, samt med hjälp av snälla sponsorer som raggas tag i.

De katthem som får bidrag från kommunen är lyckligt lottade. Är det någon som kan räkna upp hur många, och vilka katthem som får bidrag?? Jag kan det inte…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

LitenPyssling
0

#1 De fick en liten summa tidigare ifrån styrelsen, men sedan blev det ändringar med styrelserna osv och då försvann detta bidrag.

Oavsett vad så var det inte bidraget jag frågade efter utan det var hur man eventuellt kan göra för att bland annat få in pengar och kanske för att få en bättre lokal då denna är väldigt dålig.

[Em_I_Am]
0

Kontakta andra katthem och hör hur de har gått till väga är väl en start. Hur finansierar dom hyror i vettiga lokaler? Går det att få sponsorer via företag som skulle kunna hjälpa? Att ha en dialog med kommunen skadar ju inte men jag tvivlar starkt på att de kommer ge katthemmet en lokal. Tyvärr. Sen gäller det att vara smart o marknadsföra ett katthem så man når in i hjärtat på folk tror jag. Det är deras donationer som är så viktiga. Och man kan ju donera pengar, foder osv. Finns det något katthemmet kan göra med till förmån för sina katter? Vet att många katthem har folk som tillverkar saker o säljer till förmån för de hemlösa katterna. Det drar inte in mycket pengar, men kanske lite.

Bor katterna under hemska förhållanden är det inget bra katthem kan jag tycka.

LitenPyssling
0

#3 Det var ungefär detta vi tänkt på, men du gav oss en annan tankebana. Tack!

Det är inte hemska förhållanden, men jag tycker det är trångt och vissa personer på hemmet kunde ju ha haft en annan inställning/attityd.
Men nog om det.

[Em_I_Am]
0

Roligt om jag kan hjälpa! Katthem är ju sååå viktiga! Hoppas ni lyckas ändra på det ni märker behöver  ändras på så att katterna får det ännu bättre! :D

Ett litet smart drag kan kanske vara att prata med personalen där eller ansvarig för katthemmet och fråga om det är ok att ringa dagstidningen och ta upp hur viktigt det är med sponsorer från klubbar o företag och donationer från privatpersoner men även ta upp de brister som finns i katthemmet just nu. Det kanske är känsligt att ta upp sånt men kan vara en bra sporre för att få folk att få tummen ur o göra en insats. Bra är det ju om repotaget kan vinkla det så att det framkommer att det är engagerade godhjärtade människor som arbetar med katthemmet, hur många katter man räddar o hur många svältande katter det finns kvar att rädda. Vad vintern kommer göra mot alla dessa katter och hur frustrerande det är för er att veta om detta o vara så begränsade pga lokalen, ekonomin. Bra om du får komma in o berätta varför du/ni valt att ha detta som projektarbete och se till att få med vad ni hoppas kommer hända när folk läser artikeln i tidningen. Tyvärr måste folk få se svart på vitt hur de kan hjälpa o vart hjälpen behövs för att komma till skott. Lite snyggt kan man ju nämna att kommunen bidrog förr men inte längre pga omorganisation eller vad det nu beror på (utan att vara otrevliga eller kasta skit). Så får kommunen en liten känga redan innan  ni kommer upp till dom o ber om deras hjälp. Media är makt höhöhö ^^

[Em_I_Am]
0

När är det kattens dag förresten? Skiter det sig med att fixa lokal kan ju det vara en del av projektet. Att ordna ett jippo där gåvor tas emot, info o föredrag, saker/kakor/hemarbete/vad som helst man kan få tag på som går att sälja o där vinsten går oavkortat till katthemmet. Också bra att gå ut med i tidningar o be folk o företag om gåvor som kan hjälpa. Roligt o himla bra sätt att få lokalt folk att få upp ögonen för katthemmet o vilja hjälpa även i framtiden. Lokala zoobutiker kanske kan gå in o sponsra med något om de tillfrågas? Sand/foder/leksaker osv är ju riktigt bra. Djurklinikerna kanske vill skänka några gratis kastreringar eller medicin? Fan, det här borde man ju göra här också :D ;)

LitenPyssling
0

#5 Precis!

Den som är ansvarig för detta katthem är väldigt besvärlig på det vis att hon går inte att prata med. Antingen glömmer hon allt eller så blir hon arg då allt ska ske på hennes sätt.
Därmed kan det vara jätte svårt att ens få bidra med marknadsföring, men jag ska vara med på ett möte hos de och ta upp detta! =)

#6 Ingen aning när kattens dag är.
Sponsorer av olika slag jagas för fulla muggar ^^,

line84
0

#6 + #7 Tror att katten dag är första advent varje år! :)

[Em_I_Am]
0

Ja just det du har så rätt line84! Minns att det är en ganska dum dag att ha det på för det är alltid julskyltning o grejjer då. :P