Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2350 ggr
[hehlenaaa]
0

När är det nog?

Obs! Långt. 

Min katt är världens ängel, har aldrig ens fällt ut klorna till mig. Hon är busig såklart, det ska dem ju vara vid den åldern (5 mån) men nu är det så att vi har fått ett litet problem.. Jag är hemma mycket då jag bara pluggar på halvtid just nu och har all tid i världen att aktivera henne. Vilket jag gör, speciellt innan läggdags eftersom jag vet att hon annars har en tendens att leva rövare sent in på småtimmarna. 

Iallafall, tillbaka till problemet. Hon vaknar ofta vid 5-6 på morgonen, och är verkligen KNÄPP! Om jag ligger på sidan med ansiktet utåt mot tomma intet så kan hon bara hoppa upp på det, vilket är väldigt obehagligt.  Och imorse vaknade jag av att hon hade tagit sats från huvudgaveln rakt ner och använde mitt ansikte som någon sorts språngbräda! Och så kan hon bara kasta sig in under täcket och verkligen hugga tag i fötterna/benen.. Det konstiga är att hon bara gör såhär med mig och inte min pojkvän.. Och bara tidigt, tidigt på morgonen. Vill ju helst kunna sova längre än till 5 iallafall :)

Hon brukar få en rejäl potion mat  just innan läggdags, och den första potionen mat för dagen får hon när jag stiger upp vid 7-8 tiden. Kompis får hon i mitten av oktober och jag tror (och hoppas) att detta ger med sig då när hon har någon som också vill busa på lika vilkor vid den tiden av dygnet ;)

Huggen tror jag är en svit av att hon fortfarande inte bytt alla tänder, hon skall kastreras om en vecka.

Men vad tycker ni jag ska göra tills dess att hon får en kompis?
Vill helst inte stänga sovrumsdörren då hon till 5-6 sover väldigt skönt mellan oss, haha :) 

Vet inte hur mycket jag vågar "säga till henne". Jag blir väldigt frustrerad när detta händer men försöka hålla mig lugn ändå, någon gång då hon har försökt hoppa upp på mig har jag satt ut armen som ett "stopp" så att hon istället hoppat rakt in i den, men annars brukar jag bara gömma mig under täcket.. Om jag hinner vakna såklart.

Josefa
0

Du får göra som jag gör. Sover på magen med huvudet under täcket.

[hehlenaaa]
0

#1- Det låter som en plan! ;)

noir
0

Låter lite som om du förmänskligar henne med att hon kan bli ledsen av att du säger till henne. Gör hon nått som inte är okej visa det tydligt så hon förstår att man inte får göra så. Det kan vara så enkelt att hon gjorde så en gång, insåg att hon fick din uppmärksamhet när hon vänta på att ni skulle vakna och har insett att det funkar väldigt bra?

Kan det vara så?

prodigy
0

Tror det kommer ge sig när hon får en kompis! Men pröva att morra dovt till henne, det gör susen här!

[hehlenaaa]
0

#3- Ja, alltså jag är relativt ny i kattvärlden, har egentligen bara haft hund och då tycker jag det är svårt med vilken sorts "bestraffning" hon skall få.. Räcker det med att man ignorerar henne, eller ska man ta tag i henne, eller hur ska jag göra? Det hjälper inte att "fräsa" till eller så, då får man knappt hennes uppmärksamhet….

[Anunnaki]
0

Du får gilla läget för katter är katter och din katt vill bara leka med dig när det ljusnar på morgonen. En fem månader gammal katt är ett barn som är full av energi och leklusta och vill leka med dig och ska mötas med glädje och engagemang även tidigt på morgonen. Katten har inte valt dig.

Jag skulle aldrig säga till en katt bara för att den är lekfull och vil leka med mig. Du får väl gå upp när katten vaknar och leka med den en stund innan det är dags för frukost åt er alla tre.

Katten ska inte ha någon bestraffning över huvud taget utan du får ta konsekvenserna av att ha skaffat en kattunge. Åren går fort och snart har du en katt som har tappat mycket av sin leklust och snart nog är den så gammal så att den mest sover.

Något av det värsta jag vet är att möta barn oavsett om det är djur eller människor som är fulla av livslust och lek med tillsägelser och bestraffningar fast man måste förstås se till att de inte gör något som är farligt för dem.

På nätterna sover min gammelkatta på en egen kudde som ligger bredvid min. Varje natt vaknar jag flera gånger av att hon sträcker ut ett ben och råkar sätta en klo eller två någonstans i ansiktet på mig men jag blir glad av ha henne så nära mig och är tacksam för varje dag som hon är frisk och kry och finns kvar. Jag skulle aldrig komma på idén att bli arg på henne vad hon än skulle råka ställa till med.

Har man inställningen att "När är det nog" ska man troligen inte ha vare sig husdjur eller barn. Möt den utsövda kattungen med glädje och ett leende när den väcker dig på morgonen.

Du får väl trösta dig med att dagarna nu snabbt blir kortare och kortare. Om inte alltför lång tid är det mörkt tills fram på förmiddagen.

Jourhemmet
0

Aldrig bestraffa en katt utan enbart berömma de bra sakerna hon gör. Även om det gör ont när hon gör så där, försök nonchalera henne totalt, Låtsas sova så är jag övertygad om att hon slutar.

[hehlenaaa]
0

Fast nu tycker jag att du i #6 var ganska dömande. Självklart har inte min katt valt mig, men jag tycker ändå inte att hon ska få göra "medvetna" utfall mot ansiktet, det kan sluta illa. Hon är mitt allt och jag älskar henne väldigt mycket, skulle aldrig ha velat göra henne illa. 

Hon är oerhört lekfull och öppen för nya saker just nu och jag gör allt för att ta vara på det, leker gärna med henne. Jag möter henne med glädje om mornarna. Men jag tycker inte det är ok att hon är på ansiktet så mycket när man sover, det handlar inte om att hon sträcker ut en tass eller två, utan att hon gör rena utfall mot ansiktet.

Det lät bara på dig som att jag är en dålig matte bara för att jag inte accepterar detta.

Jag har aldrig bestraffat henne, jag frågade bara OM man överhuvudtaget på något sätt bör "bestraffa" henne. Detta är ju ingen fråga om jag skulle slänga henne i väggen, slå till henne eller liknande, utan bara ta tag i henne när hon är på väg upp mot ansiktet, morra till eller liknande. Men av de råden jag fått här så ska jag försöka nonchalera henne så mycket det går.

noir
0

På mina katter får man inte resultat direkt, men på sikti funkar det att bestämt knäppa till med fingret och säter TSCH! man ska inte vara arg eller inrriterad. Man ska vara lugn och bestämd och sedan besätmt lyfta ner katten från sängen när den gjort något den inte ska göra.

[Anunnaki]
0

Du skriver " Detta är ju ingen fråga om jag skulle slänga henne i väggen, slå till henne eller liknande" och det får jag verkligen hoppas att du inte gör för är det djurplågeri.

Att nonchalera ett barn är faktiskt något av det värsta man kan göra. Som du beskriver katten verkar det vara en helt normalt beteende av en kattunge och det får man stå ut med några månader. Kattungen behöver närhet och du är ju den enda som den kan få närhet av.  Som sagt snart nog är den gammal och trött.

Att vilja vara vara i närheten av dig kan definintivt inte räknas till att kattungen gör något som den inte ska göra. Kanske kan du avleda intresset från ditt huvud med att ha en leksaksmus som piper nära sängen och när kattungen vaknar kan den få den leksaken.

Hur hade du tänkt dig att det skulle bli att ha en kattunge i huset?

noir
0

#10 håller med dig. dina exmepel var också bra.
Mina katter sover fortfarande i sängen även fast jag sagt till dom och lyft ner dom när dom varit dumma. Nu är det betydligt lugnare i sängen när vi ska sova och kattrace hamnnar i resterande delar av lägenheten och i katträdet.

[hehlenaaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men kära nån, jag skrev ju att det inte var frågan om det, går det att vara tydligare? Jag skrev bara en tråd i hopp om att få lite tips, vilket jag fått, men hade inte räknat med att bli kallad för djurplågare, få mitt "ägarskap" ifrågasatt och liknande. Jag har aldrig ens höjt rösten åt henne, så oroa dig inte :) 

Ja, hur jag hade tänkt mig att det skulle bli att ha katt? Precis som det är nu, helt underbart och oerhört givande!  Jag var beredd på att det kunde bli sömnlösa nätter, tidigare mornar och liknande, men om jag ska erkänna trodde jag inte att hon skulle vara så besatt av ansiktet.'

Du har rätt, barn nonchalerar man inte. Men barn störtar/klöser/biter inte heller mot känsliga kroppsdelar. 
Detta är INTE någon fråga om hur bra jag tar hand om henne, hur mycket kärlek hon får eller hur bra hon mår överhuvudtaget. Jag tycker bara det här är obehagligt och skulle fråga här om tips :) Men det där med musen var en bra idé, hon har en liten räv som hon älskar att apportera med, kan göra det i flera timmar utan att bli less :) 

Hon är annars en närgången katt, ska vara med överallt. Sitter på badkarskanten när jag duschar eller badar badkar, sitter på axeln när jag läser tidningen, får en egen bytta att plaska i  när jag diskar (diskmedelsfri såklart) och vill sova nära. :)

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det någon mat framme som katten kan äta av under natten? En 5-månaders katt behöver fri tillgång till mat så det kan vara det som är problemet. Katten är helt enkelt hungrig.

Lusthan
0

Jag lär mina katter vad jag tycker är okej och inte okej. Det jag har gjort är att läsa på hur katterna kommunicerar med varandra. Det fungerar perfekt att hytta ped ett finger och säga nej eller morra eller något åt de. Då backar de.

Numera behöver jag bara göra ett speciellt ljust ljud för att katterna ska förstå att det inte är okej.

Varför jag lärt de det här? För jag vill inte ha katter på diskbänken bland disk och varm spis. Jag vill inte ha katterna på bordet (de får andra ytor att vara på som är okej istället. Jag vill inte att katterna ska promenera in till grannarna hur som helst när de är ute och går. (Bor på ett tak där de inte kan komma ner och där inga bilar kör eller andra farliga djur finns.)

Du borde kunna lära katten att det inte är okej, det handlar ju trots allt om ditt ansikte och att hon bits. Mammakatterna lär sina ungar att det inte är okej att bitas för hårt så det är väl klart att du också kan göra det. Ser jag inget fel i alls. Frågan är ju hur du gör när hon studsar dig i ansiktet… Man blir ju lite paff och när man väl fattat vad som hänt lär ju katten ha glömt det.

Har du något som katten kan aktivera sig med på morgonen när den vaknar så att den slutar att försöka få upp dig för det är väl vad jag gissar att den vill göra… Prova att lägga något gott i toarullar och liknande så att hon kan äta där ur och leta reda på maten när hon vaknar på morgonen. Eller så fixar du någon speciell leksak som du bara tar fram på morgonen eller natten där när ni har gått och lagt er som katten kan leka med. Något som sitter fast i ett dörrhandtag eller kanske i taket som hänger ner. Vad som helst som katten tycker om och som gör att fokus försvinner ifrån dig till leksaken.

Lycka till!

[hehlenaaa]
0

#13- Japp, hon har fri tillgång till torrfoder (Eukanuba Kitten) och så ger jag henne en dubbel potion av blötmaten (bozita eller mjau) på kvällen innan vi går och lägger oss just för att hon inte ska behöva vara hungrig.

Oftast är det lite mat på tallriken kvar när jag stiger upp och ger henne frukost. 

#14- tack för tipsen! Hon har en massa leksaker här i sovrummet, men hon har en tendens att slarva bort alla, vi bor i ett flyttstök nu då vi flyttar till större lägenhet nästa vecka :)Men kanske kan ha någon leksak gömd i nattduksbordet eller så och bara ta fram den på morgonen!=)

[Anunnaki]
0

Du har fått en intensiv katt. Jag har varit med om att en kvinna gick till veterinären och ville få en åtta månader gammal katt avlivad på grund av den så vanligt förekommande allergin. Efter en del om och många men hamnade katten hos en som jag känner och det visade sig att det var en mycket intensiv katt. Han vill hjälpa till med matlagningen, disken, duschen mm. En pall bedvid diskbänken gör det möjligt att laga mat mm utan brända kattassar. När kvinnan som tog hand om den sköter sina sysslor utomhus sitter katten innanför hennes tröja med huvudet upp genom halsringningen. Han öppnar skåpluckor även högt upp. Kvinnan som nu har katten tror inte alls på någon allergi. Katten är nämligen lite utöver det vanliga.

Idén med mat att leta rätt på kan vara värd att pröva. Det finns speciella bollar i djuraffärerna för ändamålet. Det finns också aktivitetsbrädor för katter där de får kämpa lite för att få tag på torrmatsbitar.

Men så är det när man blir betrodd med en kattunge. Anledningen till att den dras just till ansiktet är nog att den vill komma nära ditt hår.

[hehlenaaa]
0

#16- Jag känner igen mycket du skriver, Haha! Det är inget jag tycker är dåligt förutom det där på morgonen då, fast det hade varit obehagligt när på dygnet det än varit. 

Jag har tillverkat egna matgömmor, men inte förrän i veckan har jag hittat godis som hon gillar så mycket att hon tycker det är värt att anstränga sig :)

Shanea
0

Hade liknande "problem" ett tag, det som funkade bäst för mig var skydda alla ömtåliga kroppsdelar ordentligt med täcke (även ansiktet när hon var som värst) och blev jag riktigt trött på henen satte jag ner henne på marken en par gånger tills hon sprang iväg och lekte med något annat.

Om man är vaken kan det funka att distrahera lite också, jag täckte fötterna med täckte och sen satt jag och vickade på tårna så kunde hon hålla sig där nere och leka med dem :) Fast för min del gav sig det värsta redan efter ett par nätter så.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

[hehlenaaa]
0

Egentligen är det inte hennes fel att hon gör detta, då hon bara är en liten busunge helt enkelt! Får väl acceptera det, och sålänge hon inte gör allt för stor skada i ansiktet(haha) så får hon väl hållas. Men snart kommer en jämngammal kompis till henne och då hoppas jag att de kan träna "dyk från huvudgavel" på varandra istället.. haha ;)