Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4383 ggr
Emaljoh4
0

Vilken ras kan passa mig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej på er kattfolk! Glad

När jag flyttar hemifrån är jag ev. sugen på att skaffa en katt, trevligt sällskap till vovven bland annat.
Kan dock inte så mycket om olika kattraser och så, det jag vet är iaf att jag vill köpa katten från en riktig uppfödare.

Vilken/vilka raser tror ni kan passa mig?

Mina "krav"/önskemål är:

- Lättlärd

- Social

- Ofta går ihop med andra djur (hund i detta fall)

- Helst inte väldigt långhårig/som kräver mycket pälsvård

- Tycker att "vilda" katter är häftiga, dvs med ett lite "vildkatt-aktigt" utseende, t.ex abessinier.

Jag är ute efter en renrasig katt alltså.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

noir
0

Kollat upp Cornish rex? Mina är otroligt tillgivna samtidigt som det är full gas i dom hela tiden vuxna som små. iprincip alla färger är godkända så man kan iprinicp få vilken färg man vill.

titta in på cornish rex iFokus om det låter intressant eller min blogg http://tassarochlockar.blogspot.com/

Kan tillägga att det inte alls tog långtid för mina katter att aceptera och börja leka med min sambos syskons hundar och min yngsta kan gå ut på promenad tillsamans med min svägerskas hund ;D

bara att fråga på om du vill veta mer också. :)
Ångrar aldrig att jag köpte en Cornish rex. Minimal pälsvård som knappt hårar men vid pälsbyte kan man märka att katten hårar lite.

Emaljoh4
0

#1 Tack för rashjälpen, dock är det en ras som inte riktigt har fallit mig i smak! Men jag är övertygad om att det är trevliga katter! Glad

Har träffat två förut.

Sophey
0

Ragdoll!

Katter med lite mer exotiskt utseende ar val

1. Abessiner
  2. Australian mist
  3. Bengal
  4. Chausie
  5. Cheetoh
  6. Egyptisk mau
  7. Ocicat
  8. Pixie-bob
  9. Savannah
  10. Sokoke
  11. Toyger

Sen finns det ju aven lite mer ovanliga raser som Classicat, Cougarin, Genetta, Habari, Junglebob, Safari men inte alla av dessa raser ar godkanda av Sverak men jag tror faktist att en Ragdoll skulle passa dig efter vad jag vet om dig.

Medarbetare på matlust

Jina
0

För en gångs skull kan jag tycka att min ras passar! Devon rex, den lockiga utomjordingen :)

Emaljoh4
0

#3 Tack för förslagen! Skrattande

Har kikat lite på Ragdoll förut faktiskt, riktigt fina katter, även om jag inte vet så mycket om de.

Är de aktiva och så ? Skulle gärna vilja ha en aktiv katt, vet inte hur ragdollen är .

#4 Tyvärr är det en ras som inte faller mig i smaken.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En La Perm.Du kan ju väja en som är kanel så ser den ju färgmässigt ut som en aby.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Norsk Skogkatt!

Den passar in på alla dina önskemål. Nu är den iofs semilånghårig men den har väldigt lite pälsvård. En av mina skogisar här hemma har jag inte behövt att kamma på något år.

#3: Väldigt många av de raserna du räknade upp är inte godkända och finns inte i landet.

På korthårs sidan så är min favoritras Burma, hur charmiga som helst.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sophey
0

#7 Nu skrev ju ts ingenting om hur langt hon ar villig att aka for att fa tag i en katt eftersom de flesta raserna som jag raknade upp finns i skandinavien eller av vilken organisation de behover vara godkanda inom eftersom de flesta av de katter jag raknat upp faktist ar TICA godkanda. Flört

Men som sagt, de var de katter med lite mer exotiskt utseende men jag haller fast vid att jag tror att en Ragdoll skulle passa ts!

Medarbetare på matlust

IceJossan
0

Frågan är ju hur aktiv du vill att kissen ska vara?

Du gillar Abessinier, men tänk på att denna ras oftast är väldigt aktiv. Det är inte för inte som den kallats "en korsning mellan en apa och en nyårsraket" ;)

Lika så är Bengaler väldigt aktiva katter.

Perser, britter m.fl är lugna raser.

Russian Blue är en mellanaktiv ras - inte fullt ös, men ingen soffpotatis.

Sen är ju detta "snittet", men det kan skilja sig mycket från individ till individ i respektive ras. Det finns både galna britter och slöa abessinier :)

[FruStein]
0

Bengal, skulle jag tipsa dig om.

Själv har jag Ragdolls, tre stycken. De är långhåriga/semilånghåriga, men jag tycker att det är värt det eftersom de är perfekta lägenhetskatter och passar bra i barnfamiljer (en katt har man ju 15-20 år så det kan vara en god idé att planera redan nu).

Supinesophie
0

En oriental! De finns i randigt, prickigt, abessinierfärgat you name it :P Siames är samma sak fast med en annan utfärgning och blå ögon :) Svarta orientaler=pantrar, prickiga orientaler= geparder Flört

De är sociala, vackra och aktiva. De brukar funka med andra katter och hundar. Min siames är väldigt lättlärd och intelligens är ett utmärkande drag inom raserna.

Lycka till!

Anamiacats
0

Håller med Monica om La Perm!

La Perm är verkligen en fantastisk ras, väldigt hundlika i sättet. Finns i alla färger. Kika mer på La Perms of Scandinavia. De fäller väldigt lite o pälsvården är väldigt enkel Glad

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

Silvestris
0

Devon rex eller aby skulle jag tro passar bra, precis som säkert fler korthårsraser.

Devons är utan tvivel lättlärda och sociala. Jag klicker-tränar mina men de lär sig saker bra på egen hand också (öppna dörrar, öppna skåpluckor till godis, öppna burkar med mat). De lär sig lätt att apportera, jag har köpare som har lärt sina katter att gå på toaletten (vattentoalett alltså).

På minussidan är väl att de lätt kan bli odrägliga om de inte stimuleras tillräckligt och de är verkligen sociala. Om man inte pallar med en katt i duschen, i knät när man sitter på toa, en katt på axeln när man lagar mat eller en katt på bröstet när man sover… då ska man inte ha devon rex.

lovisalindstrom
0

Jag skaffade en bengalkatt nyligen, helt underbart vackra katter är det. Aktiva också! Och har verkligen det där "vilda" i sig ^^ Rekommenderas :D

Maniac's
0

Siameser / orientaler ;D

[littlecat]
0

Sibirisk katt, dom är jätte sociala. Min kisse är med mig överallt. När man öppnar ett skåp vill hon till och meg vara med, gärna gå in och kolla också. :)